Zdrowie, ekonomia, infrastruktura
Wyraźnie widać, że wraz z rozwojem infrastruktury rowerowej nad Wisłą, coraz więcej Polaków zmienia swoje transportowe przyzwyczajenia na wzór tych, które obserwujemy w krajach zachodniej Europy. Mieszkańcy większych miast wybierają rower jako środek transportu z uwagi na wygodę, funkcjonalność i poczucie niezależności. Znaczenie mają także aspekty ekonomiczne i coraz większa świadomość ekologiczna. Stąd coraz częściej rower zastępuje samochód nie tylko podczas codziennych dojazdów, ale staje się atrakcyjną alternatywą podczas weekendowych i wakacyjnych wyjazdów. Stale przybywa nowych ścieżek rowerowych, dzięki temu zarówno te krótsze jak i dłuższe odległości można wygodnie i bezpiecznie pokonać jednośladem. Wyniki badania „Monitoring rynku rowerów” przeprowadzonego przez Agencję Badawczą Difference, pokazują, że już 3/4 Polaków ma przynajmniej jeden rower, a blisko co czwarty ankietowany planuje kupić taki pojazd w ciągu najbliższego roku. Wśród najczęściej kupowanych rowerów prym wiodą rowery miejskie. Posiadanie ich deklaruje 46% badanych. Rowery górskie natomiast 24% ankietowanych. Wśród wszystkich osób rozważających zakup roweru, najczęściej brana pod uwagę marka to KROSS.
Elektryczna przyszłość
Producenci rowerów obserwują stale rosnące zainteresowanie swoimi produktami. Według najnowszych danych polski producent KROSS zwiększył przychody w sezonie 2022 o prawie 40%, podczas gdy sprzedaż wszystkich oferowanych modeli urosła ilościowo o 21% wobec już i tak rekordowego pod tym względem 2021 roku. Ale największy wzrost zanotowano w przypadku rowerów elektrycznych. Sprzedaż tego typu produktów wzrosła ilościowo aż o 80%. KROSS od dawna prognozuje, że właśnie ten segment będzie się rozwijał najbardziej dynamicznie.
– Mimo wysokiej inflacji w Polsce widzimy bardzo duże zainteresowanie rowerami ze strony klientów indywidualnych. Świadczy o tym nie tylko bardzo dobry poziom sprzedaży detalicznej, ale także wyniki badań. Według nich co czwarty badany zamierza kupić rower w najbliższym roku. Polacy docenili rolę roweru, który jest nie tylko sposobem na rekreację czy środkiem dojazdu do pracy. W obliczu coraz droższych wyjazdów wakacyjnych, szczególnie za granicę, w tym roku po raz kolejny sprawdzi się jako znakomita forma spędzania wolnego czasu dla całych rodzin – powiedział Jacek Bugaj, członek zarządu KROSS.
Popularne wspomaganie
Z sondażu Agencji Badawczej Difference wynika, że bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się w Polsce rowery elektryczne. Aż 40% ankietowanych planujących zakup e-bike przyznało, że świetnie sprawdzi się on podczas codziennych dojazdów do pracy i szkoły. Jednodniowe wyprawy na e-bike’u planuje 46% badanych, a 47% uważa, że rower elektryczny świetnie sprawdzi się podczas dłuższych podróży i wypraw. Polacy doceniają rowery ze wspomaganiem elektrycznym za wygodę, łatwość przemieszczania się i możliwość pokonywania długich dystansów. Klienci rozważający zakup roweru elektryczne najczęściej wybierają modele miejskie (37%) lub trekkingowe (24%).