Monitoring ACEA

Sprzedaż aut w Europie: Elektryki w górę, rynek w dół, Tesla pikuje

Europejski rynek automotive przeżywa wyrażną zadyszkę. Zelektryfikowane napędy trzymają się jednak nieźle
Źródło zdjęcia: EPL

– ACEA: w czerwcu sprzedaż nowych aut spadła o 5,1% w całej Europie
– Popularność modeli elektrycznych rośnie
– Tesla traci – już szósty miesiąc z rzędu

Dane zebrane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) pokazały, że sprzedaż nowych samochodów w Unii Europejskiej spadła w czerwcu aż o 7,3% rok do roku. W ujęciu całej Europy (UE + Wielka Brytania + EFTA) wynik był niewiele lepszy – spadek o 5,1%, do 1,24 mln sztuk.

Najwięksi producenci również notują straty:

ProducentZmiana sprzedaży w czerwcu 2025
Volkswagen-6,1%
Stellantis-12,3%
Renault-0,6%
Hyundai-Kia-8,7%

Szczególnie dotkliwe spadki zanotowały Niemcy (-13,8%), Włochy (-17,4%) i Francja (-6,7%). Odwrotny trend widać w Hiszpanii (+15,2%) i Wielkiej Brytanii (+6,7%).

Tesla: sprzedaż i udział w rynku na minusie

Tesla, która jeszcze w 2023 roku dominowała w segmencie BEV, dziś traci. Skąd te spadki? Wskazuje się na rosnącą konkurencję zarówno ze strony marek europejskich, jak i chińskich. Starzejąca się gama modelowa firmy nie pomaga, podobnie jak niedawne polityczne „aktywności” Elona Muska.

W czerwcu 2025 r.:

  • Sprzedaż Tesli w Europie spadła o 22,9% w porównaniu z czerwcem 2024.
  • Udział rynkowy Tesli spadł do 2,8%, z 3,4% rok wcześniej — to najniższy poziom od połowy 2022 r.
OkresSprzedaż Tesli (UE)Udział w rynku BEVTrend
H1 2022~234 60017,0%
H1 2023~309 20019,4%
H1 2024~326 70018,1%
H1 2025~165 000 (szacunek)~19,0%
Czerwiec 2025~23 000 (szacunek)2,8% (wszystkich aut)

Chiny coraz mocniejsze

Podczas gdy Tesla traci udział, marki chińskie zyskują. Łączny udział firm spoza ACEA (m.in. BYD i Geely) wzrósł ponad dwukrotnie. Obecnie odpowiadają one już za 4,5% rynku.

Kierowcy domagają się czystszych i tańszych aut, a dynamiczne nowe marki wykorzystują to, że tradycyjni producenci zbyt wolno odpowiadają na oczekiwania rynku — komentuje Ben Nelmes z firmy analitycznej New AutoMotive.

EV ze wzrostem

W czerwcu 2025 udział aut zelektryfikowanych w UE wyniósł 59,8% wszystkich rejestracji (vs 50% rok wcześniej), ale warto pamiętać, że w tę statystykę wliczają się także hybrydy.

Typ napęduWzrost sprzedaży rok do roku (czerwiec 2025 vs czerwiec 2024)
BEV (elektryczne)7,8%
HEV (hybrydy)6,1%
PHEV (plug-in)41,6%

Czynniki zewnętrzne nie pomagają Europie

Europejscy producenci mają w ostatnim czasie dużo wyzwań. To m.in cła USA (administracja Donalda Trumpa zapowiedziała 25–30% cła na import aut z UE i Meksyku od 1 sierpnia 2025 r.), konkurencja z Chin czy unijna legislacja, narzucająca coraz surowsze normy.

Podsumowanie

Wynik modeli elektrycznych może cieszyć. Tesla wciąż pozostaje liderem, ale tak duże i długo trwające spadki mogą wskazywać na to, że „era” tej marki dobiega już w Europie końca. Czy nowe modele by pomogły? Z pewnością, ale póki co nie widać, by prace np. nad następcą Modelu 3 były szczególnie zaawansowane.

Rywale nie śpią i dogonili już Teslę pod względem technologii – a nawet ją przegonili, stosując np. architekturę 800V. Pozostaje nam czekać na kolejne dane sprzedażowe. Z pewnością pojawi się w nich także coraz więcej marek i modeli z Państwa Środka.

PMA

REKLAMA