Dane zebrane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) pokazały, że sprzedaż nowych samochodów w Unii Europejskiej spadła w czerwcu aż o 7,3% rok do roku. W ujęciu całej Europy (UE + Wielka Brytania + EFTA) wynik był niewiele lepszy – spadek o 5,1%, do 1,24 mln sztuk.
Najwięksi producenci również notują straty:
| Producent | Zmiana sprzedaży w czerwcu 2025 |
| Volkswagen | -6,1% |
| Stellantis | -12,3% |
| Renault | -0,6% |
| Hyundai-Kia | -8,7% |
Szczególnie dotkliwe spadki zanotowały Niemcy (-13,8%), Włochy (-17,4%) i Francja (-6,7%). Odwrotny trend widać w Hiszpanii (+15,2%) i Wielkiej Brytanii (+6,7%).
Tesla: sprzedaż i udział w rynku na minusie
Tesla, która jeszcze w 2023 roku dominowała w segmencie BEV, dziś traci. Skąd te spadki? Wskazuje się na rosnącą konkurencję zarówno ze strony marek europejskich, jak i chińskich. Starzejąca się gama modelowa firmy nie pomaga, podobnie jak niedawne polityczne „aktywności” Elona Muska.
W czerwcu 2025 r.:
- Sprzedaż Tesli w Europie spadła o 22,9% w porównaniu z czerwcem 2024.
- Udział rynkowy Tesli spadł do 2,8%, z 3,4% rok wcześniej — to najniższy poziom od połowy 2022 r.
| Okres | Sprzedaż Tesli (UE) | Udział w rynku BEV | Trend |
| H1 2022 | ~234 600 | 17,0% | ↗ |
| H1 2023 | ~309 200 | 19,4% | ↗ |
| H1 2024 | ~326 700 | 18,1% | ≈ |
| H1 2025 | ~165 000 (szacunek) | ~19,0% | ↘ |
| Czerwiec 2025 | ~23 000 (szacunek) | 2,8% (wszystkich aut) | ↘ |
Chiny coraz mocniejsze
Podczas gdy Tesla traci udział, marki chińskie zyskują. Łączny udział firm spoza ACEA (m.in. BYD i Geely) wzrósł ponad dwukrotnie. Obecnie odpowiadają one już za 4,5% rynku.

– Kierowcy domagają się czystszych i tańszych aut, a dynamiczne nowe marki wykorzystują to, że tradycyjni producenci zbyt wolno odpowiadają na oczekiwania rynku — komentuje Ben Nelmes z firmy analitycznej New AutoMotive.
EV ze wzrostem
W czerwcu 2025 udział aut zelektryfikowanych w UE wyniósł 59,8% wszystkich rejestracji (vs 50% rok wcześniej), ale warto pamiętać, że w tę statystykę wliczają się także hybrydy.
| Typ napędu | Wzrost sprzedaży rok do roku (czerwiec 2025 vs czerwiec 2024) |
| BEV (elektryczne) | 7,8% |
| HEV (hybrydy) | 6,1% |
| PHEV (plug-in) | 41,6% |
Czynniki zewnętrzne nie pomagają Europie
Europejscy producenci mają w ostatnim czasie dużo wyzwań. To m.in cła USA (administracja Donalda Trumpa zapowiedziała 25–30% cła na import aut z UE i Meksyku od 1 sierpnia 2025 r.), konkurencja z Chin czy unijna legislacja, narzucająca coraz surowsze normy.
Podsumowanie
Wynik modeli elektrycznych może cieszyć. Tesla wciąż pozostaje liderem, ale tak duże i długo trwające spadki mogą wskazywać na to, że „era” tej marki dobiega już w Europie końca. Czy nowe modele by pomogły? Z pewnością, ale póki co nie widać, by prace np. nad następcą Modelu 3 były szczególnie zaawansowane.
Rywale nie śpią i dogonili już Teslę pod względem technologii – a nawet ją przegonili, stosując np. architekturę 800V. Pozostaje nam czekać na kolejne dane sprzedażowe. Z pewnością pojawi się w nich także coraz więcej marek i modeli z Państwa Środka.
PMA

