Home Infrastruktura Operatorzy Elocity Spółka podsumowała rok. Technologia wspiera elektromobilność

Elocity

Spółka podsumowała rok. Technologia wspiera elektromobilność

Elocity

Spółka podsumowała rok. Technologia wspiera elektromobilność

Jesteśmy obecnie największym konsolidatorem polskiego rynku elektromobilności - podkreśla szef Elocity
Fot. Elocity
Przeczytasz w 4 min
Przeczytasz w 4 min

Ponad połowa ogólnodostępnych stacji ładowania aut elektrycznych w Polsce jest widoczna w aplikacji Elocity, a co trzecia stacja EV ma autorski backend polskiej spółki. W 2024 roku liczba sesji ładowania obsłużonych przez Elocity wzrosła czterokrotnie w porównaniu do ubiegłego roku, a użytkownicy znajdują w appce stacje 395 operatorów, czyli o 163 więcej niż w 2023 roku – podkreśla firma w komunikacie.

Rozwój infrastruktury ładowania 

Z danych Licznika Elektromobilności 2024, które opublikowały Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności wynika, że na koniec grudnia w Polsce było łącznie 8659 ogólnodostępnych punktów ładowania aut elektrycznych. Z tego 4464 punkty ładowania (tj. ponad 51%!) kierowcy mogli znaleźć w aplikacji Elocity. Z tego 3130 wyposażonych było w backend Elocity, a 1334 punkty to infrastruktura partnerów roamingowych spółki, głównie Powerdot i Ekoen.  

W przeliczeniu na stacje technologia Elocity wspierała 3010 z nich, w tym 1645 stacji ogólnodostępnych i 1365 prywatnych. Warto przypomnieć, że rok 2023 spółka zamknęła z ogólną liczbą stacji 1642, co oznacza wzrost o ponad 83%. 

Dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania wynika m.in. z działań klientów Elocity, w tym sieci handlowych: Lidl, Leroy Merlin,. Konsekwentnie nad rozwojem infrastruktury pracują także klienci White Label Elocity, czyli operatorzy, którzy rozwijają własną sieć stacji EV w oparciu o technologię polskiej spółki. Wśród nich warto zwrócić uwagę na przedstawicieli sektora energetycznego (Tauron, Polenergia), Anwim, czyli właściciela sieci stacji Moya, a także dotychczasowych partnerów Elocity, w tym m.in. Noxo, Horyzont EV, Eleport czy Pure City. W zakresie rozbudowy infrastruktury w minionym roku konsekwentnie rozwijali się również inni klienci Elocity, na czele z Budimex Mobility czy Hazel EV. Dzięki skali i tempu rozwoju infrastruktury EV, Elocity w 2024 roku dostarczyło swoim klientom łącznie 10,4 GWh energii, czyli ponad 150% więcej niż 12 miesięcy wcześniej.   

Nowe biznesowe kontrakty

W ciągu ostatnich 12 miesięcy operator podpisał 431 nowych kontraktów biznesowych, czyli ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Wzrosła także liczba partnerów w modelu White Label (z 12 w 2023 roku do 22 w roku ubiegłym). Do grona klientów Elocity dołączyli m.in. Lidl, Tauron i Polenergia. To przykłady współprac, opierających się na szczególnie wymagających wdrożeniach. W przypadku spółek energetycznych wiązały się one z migracją systemów, zmianą technologii i dostarczaniem rozwiązań z bardzo szerokimi funkcjonalnościami. 

Konsolidator rynku

W kontekście przytoczonych danych i prognozowanych kierunków rozwoju branży e-mobility warto zwrócić uwagę, że jesteśmy obecnie największym konsolidatorem polskiego rynku elektromobilności. Doskonale widać to na przykładzie liczby operatorów, dostępnych w naszej aplikacji. Pod koniec 2023 roku było to 280 operatorów, po 12 miesiącach jest ich już niemal 400 – powiedział Adrian Nocuń, CEO Elocity, zwracając uwagę na komfort kierowców EV. 

Zdaniem eksperta sukcesy Elocity to także efekt atrakcyjnej oferty spółki z punktu widzenia zarówno dużych graczy rynkowych, zajmujących się rozwojem sieci na wielką skalę, jak i lokalnych, mniejszych operatorów, którym szczególnie zależy na jak największej utylizacji stacji i dotarciu do kierowców.  

Istotne znaczenie w konsolidacji rynku odgrywa roaming. Z myślą o wygodzie użytkowników dbamy o to, aby stacje widoczne w naszym ekosystemie były dostępne w innych aplikacjach, których na co dzień używają kierowcy EV. Roamingujemy także stacje innych operatorów do naszej aplikacji. Finalnie chodzi bowiem o zapewnienie kierowcom jak największego pokrycia sieci w jednej aplikacji. Korzystają na tym zarówno operatorzy, jak i użytkownicy – zaznaczył Nocuń. 

Dzięki rozpoczęciu współpracy z Eco-Movement, międzynarodowym integratorem i dystrybutorem danych o punktach POI stacje z aplikacji Elocity są widoczne także na mapach Google, ABRP, Tesli, Nissana, Apple Maps, TomTom czy Waze. 

Rozwój technologii

Konsolidacyjne podejście do elektromobilności i stały rozwój autorskiej technologii Elocity przekładają się na rosnące statystyki użytkowników autorskiej aplikacji. Na koniec 2023 roku korzystało z niej niespełna 35 000 osób, podczas gdy w zeszłym roku liczba użytkowników aplikacji wynosiła już blisko 75 000. 

Monitorowanie potrzeb kierowców i klientów Elocity jest łatwiejsze dzięki stałej profesjonalizacji supportu, działającego w trybie 24/7. W mijającym roku w wyniku rozwoju i rozbudowy oraz objęcia szerszego zakresu działań dział zmienił nazwę na Centrum Wsparcia Klienta. 

W minionym roku Elocity odnotowało ponad 986 000 sesji ładowania. – Nasi użytkownicy mają dostęp do stacji AC i DC w korzystnych cenach i bez konieczności posiadania abonamentu – podkreślił CEO Elocity. 

Okazją do rozwoju technologii dla Elocity w 2024 roku było także wejście w życie unijnego rozporządzenia AFIR, które oprócz wymogów, dotyczących gęstości, mocy i lokalizacji infrastruktury, zadbało także o demokratyzację płatności za ładowanie. Polska spółka była gotowa na nowe regulacje jeszcze przed terminem, oferując swoimi klientom rozwiązania, które znacznie wykraczały poza legislacyjne normy. Mowa o terminalach płatniczych zintegrowanych ze stacjami ponad 60-ciu producentów i obsługiwanych we współpracy z e-Service, największym dostawcą technologii w zakresie usług rozliczeniowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki technologii Elocity do jednego terminala można podłączyć kilka stacji, co pozwala operatorom tworzyć huby ładowania obsługiwane przez jedno urządzenie. Spółka udostępniła także opcję płatności za pomocą strony internetowej, a obecnie pracuje nad kolejnymi opcjami wygodnych płatności. 

Nagroda EV Klub Polska  

Klientocentryczny kierunek rozwoju technologii Elocity oraz koncentracja na nowoczesnych i wygodnych dla kierowców i operatorów stacji ładowania metodach płatności znalazły swoje odbicie w nagrodach i wyróżnieniach, które spółka otrzymała w 2024 roku. Szczególnie cenna była nagroda w plebiscycie EV 1000 Awards, którego organizatorem był EV Klub Polska. Uczestnicy docenili niezawodność Elocity i uznali za jednego z najlepszych dostawców usług ładowania.

Źródło: Elocity
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory