Śląsk w czołówce transformacji
Śląsk jest jednym z wiodących regionów Polski pod względem rozwoju elektromobilności. Na koniec grudnia 2023 r. w województwie śląskim było zarejestrowanych łącznie 5417 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych (BEV), co pokazuje dynamiczny wzrost w porównaniu z 2015 r., kiedy po Śląsku jeździło jedynie 15 pojazdów tego typu. Według prognoz zawartych w raporcie, w samym 2024 r. liczba BEV w analizowanym województwie zwiększy się do niemal 8600 aut, a więc o 59% w skali roku. Jeszcze większe wzrosty – rocznie sięgające nawet 84% – przewidywane są na lata 2025-2027. Rok 2035 roku województwo śląskie może zakończyć z wynikiem blisko 200 tysięcy zarejestrowanych BEV.
– W obliczu rosnącej liczby pojazdów elektrycznych oraz intensywnej rozbudowy infrastruktury ładowania, Śląsk staje się jednym z wiodących regionów w Polsce w dziedzinie zrównoważonego transportu. Już teraz samochody elektryczne zarejestrowane w województwie śląskim stanowią niemal 10 proc. krajowego parku BEV, a Katowice z 4,81 samochodami elektrycznymi na 1 tys. mieszkańców zajmują trzecią pozycję w skali kraju. Optymistyczne prognozy wskazują, że roczne wzrosty zarejestrowanych BEV w regionie pozostaną dwucyfrowe aż do 2035 r. – powiedział Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.
Równolegle z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych, dynamicznie rozwija się również infrastruktura ładowania. Na koniec 2023 r. na całym województwie funkcjonowało 748 ogólnodostępnych punktów ładowania (391 stacji), co stanowi aż 13% polskiej sieci. Większość infrastruktury (80%) zlokalizowanej w województwie śląskim działa w miastach liczących co najmniej 50 tys. mieszkańców, a punkty w Katowicach, Częstochowie i Sosnowcu stanowią łącznie 66% wszystkich punktów w miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców. Prognozy z raportu wskazują ponadto, że do 2028 r. liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w regionie wzrośnie dziesięciokrotnie, do 7 843, a w 2035 r. ich liczba może wynieść nawet 14 835, zwiększając się prawie dwudziestokrotnie w stosunku do 2023 roku. Kluczowym elementem tej rozbudowy będą zarówno publiczne, jak i prywatne inwestycje oraz wsparcie legislacyjne.
– Śląsk jest dla naszej firmy strategicznym regionem. Nie tylko rezyduje tutaj część naszych klientów, dużych odbiorców gazu i prądu, ale również na terenie tego województwa intensywnie rozwijamy naszą infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych pod marką Enefit Volt. Ponadto, region ten ma ogromny potencjał do rozbudowy zeroemisyjnego transportu. Prognozy zawarte w naszym raporcie, opracowanym wspólnie z PSNM, wskazują, że tylko w ciągu najbliższych czterech lat liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w województwie wzrośnie do niemal 47 tys. Jako Enefit w Polsce już teraz proaktywnie wspieramy rozwój infrastruktury ładowania na Śląsku, oddając do użytku ogólnodostępne stacje w Zabrzu oraz wcześniej w Bielsku-Białej, dbając o komfort i wygodę kierowców elektryków – powiedział Łukasz Musiałkiewicz, prezes Zarządu Enefit w Polsce. – Rozwój infrastruktury nie będzie jednak napędzany wyłącznie zwiększającą się liczbą samochodów elektrycznych na polskich drogach. Kluczowy czynnik stanowi również realizacja wymogów zawartych w unijnym rozporządzeniu AFIR. Warunkiem niezbędnym do wypełnienia tych celów będzie usprawnienie procedur przyłączeniowych i wsparcie inwestycji rozbudowy punktów ładowania oraz sieci przesyłowych przez administrację centralną, o co jako sektor od dłuższego czasu apelujemy – dodał Musiałkiewicz.
Coraz większa sieć
Infrastruktura ładowania pod marką Enefit Volt jest już dostępna w Bielsku-Białej i Zabrzu, a w najbliższych miesiącach stacje pojawią się także w Gliwicach. W ramach sieci działającej w Estonii, Łotwie i Polsce łącznie funkcjonuje już 350 stacji, a kolejne 700 jest w fazie inwestycyjnej. W ciągu kolejnych czterech lat Enefit w Polsce planuje pozyskać lokalizacje dla 2500 stacji ładowania. Firma oferuje również inne usługi z zakresu produkcji energii z OZE, modernizacji oświetlenia, a także wsparcia w zwiększaniu efektywności energetycznej.