Trzy nowe elektryki, a w kolejce następne
W ramach wyznaczania drogi do zrównoważonej mobilności, producent do 2026 r. wprowadzi na rynek trzy nowe, całkowicie elektryczne modele. Następne auta z takim napędem są już w fazie przygotowania. Według założeń, do 2030 r. udział całkowicie elektrycznych samochodów w europejskiej sprzedaży Škody wzrośnie do ponad 70%. Marka dąży także do zmniejszenia emisji CO2 swojej floty o ponad 50% do 2030 r., w porównaniu do 2020 r., poprzez ciągłą ekspansję e-mobilności.
Produkcja na energii odnawialnej
Czeska firma wchodząca w skład Grupy Volkswagen w coraz większym stopniu wykorzystuje energię odnawialną do produkcji pojazdów. Do 2030 r. wszystkie trzy czeskie fabryki mają działać przy zerowej emisji dwutlenku węgla netto, a do 2025 r. zakłady produkcyjne w Indiach mają być całkowicie neutralne pod tym względem. Zakład w Vrchlabí osiągnął ten cel w 2020 r.
Drugie życie i recykling
Škoda przypomina, że w jej działaniach coraz częściej widać wykorzystanie materiałów naturalnych, pochodzących i nadających się do recyklingu. Takie półprodukty zastosowano m.in. w samochodzie koncepcyjnym VISION 7S. Oprócz metali i szkła do produkcji nowych pojazdów, stosuje się już także tworzywa sztuczne z drugiego obiegu. Dobrym przykładem jest wnętrze Škody ENYAQ iV – w modelu pokrowce na siedzenia są wykonane z wełny i przetworzonych butelek PET. Zużyte akumulatory także można ponownie eksploatować. Wykorzystane już jednostki wysokonapięciowe z pojazdów elektrycznych są montowane w stacjonarnych systemach magazynowania energii, zanim zostaną poddane recyklingowi.
Neutralna eksploatacja e-pojazdów
Holistyczne podejście producenta do zrównoważonego rozwoju obejmuje nie tylko produkcję neutralną pod względem emisji CO2. To także dostarczanie produktów o praktycznie zerowym śladzie węglowym. Firma wspiera rozwój odnawialnych źródeł energii w Europie i jest zaangażowana w budowę nowej farmy wiatrowej w Finlandii. Przy jej planowanej produkcji o wolumenie 570 GWh rocznie, zakład będzie wytwarzał wystarczającą ilość zielonej energii, aby zaopatrywać w prąd około 150 000 gospodarstw domowych – lub zasilać elektryczne pojazdy marki przy zerowej emisji lokalnej.
Źródło: na podstawie Škoda