Test Euro NCAP

Škoda Elroq z pięcioma gwiazdkami. Najbezpieczniej mogą czuć się dorośli pasażerowie

W kategorii ochrony dorosłych pasażerów Elroq uzyskał 90%
Źródło zdjęcia: Skoda

Konsorcjum European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) przetestowało elektryczną Škodę Elroq, przyznając jej maksymalną ocenę bezpieczeństwa w postaci pięciu gwiazdek. Skoda przyzwyczaiła nas do maksymalnych not. Każdy model marki od 2008 roku zdobywał najwyższe noty – podkreśla producent.

  • Nowy Elroq otrzymał od Euro NCAP pięć gwiazdek bezpieczeństwa
  • Najwyższa ocena dotyczyła ochrony dorosłych pasażerów – 90%
  • Najniższą, auto otrzymało w kategorii Safety Assist – 78%
  • Topowa wersja modelu kosztuje powyżej 200 tys. zł
  • Międzynarodowe konsorcjum zaostrza kryteria oceny co trzy lata

Skoda Elroq – cztery kategorie na „piątkę”

W kategorii ochrony dorosłych pasażerów, pierwszej z czterech ocenianych,  Elroq uzyskał 90%, (próg wymagany dla pięciu gwiazdek 80%). Ocena obejmuje cztery testy zderzeniowe: zderzenie czołowe przy prędkości 50 km/h z odkształcalną ruchomą barierą, zderzenie przy tej samej prędkości z przeszkodą stałą, uderzenie boczne z ruchomą barierą przy 60 km/h oraz test uderzenia w słup przy 32 km/h.

Dzieci

W kategorii ochrony dzieci model Elroq uzyskał wynik 87%. W testach zderzenia czołowego i bocznego manekiny dziecięce odnotowały bardzo niski poziom obciążeń, co przełożyło się na najwyższe noty. Samochód Skody zdobył również maksymalną liczbę punktów za łatwość montażu i kompatybilność z szeroką gamą fotelików dziecięcych dostępnych na rynku – podkreśla producent z Grupy Volkswagen.

Ochrona niechronionych

W trzeciej kategorii – ochrony użytkowników niechronionych (VRU), obejmującej pieszych, rowerzystów i motocyklistów – Elroq uzyskał 77%. Testy odwzorowywały różnorodne sytuacje drogowe, takie jak przechodzenie pieszych, przejazd rowerzystów wzdłuż lub w poprzek drogi oraz zbliżanie się do przeszkód podczas skrętu czy cofania, zarówno w dzień, jak i po zmroku.

Ważnym elementem była również skuteczność systemu ostrzegającego pasażerów przy otwieraniu drzwi o nadjeżdżających rowerzystach lub motocyklistach. Tam, gdzie zderzenie było nieuniknione, testy z użyciem specjalistycznych urządzeń pomiarowych pozwalały określić potencjalne skutki dla poszczególnych części ciała, zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Zdobyte informacje umożliwiają dalsze udoskonalanie konstrukcji pojazdu- czytamy w komunikacie producenta.

Systemy wspierające

78% to wynik Elroq w kategorii Safety Assist, która skupia się na ocenie działania systemów wspierających kierowcę. Testy potwierdziły wysoką skuteczność unikania kolizji z innymi pojazdami w różnych scenariuszach oraz działanie asystenta utrzymania pasa ruchu, w której to części model zdobył maksymalną liczbę punktów.

Ceny Elroqa zaczynają się od niemal 150 tys. zł za wersję podstawową z silnikiem 170 KM i akumulatorem 52 kWh. Wersja z większym akumulatorem o pojemności 77 kWh i mocy 204 KM startuje od około 193 tys. zł. Z najmocniejszy wariant 85x z napędem na obie osie producent życzy sobie od ok. 205 tys. zł.

Co trzy lata kryteria w górę

Euro NCAP to konsorcjum ministerstw transportu, automobilklubów, stowarzyszeń ubezpieczeniowych oraz instytutów badawczych z dziesięciu krajów europejskich powstałe w 1997 roku. Od 2020 roku Euro NCAP zaostrza kryteria ocen co trzy lata.

PM

REKLAMA