Blisko 100 procentowa sprawność
Donut Lab, fińska firma specjalizująca się w technologii elektrycznych napędów, zaprezentowała najnowszą generację silników zintegrowanych z kołami. Te jednostki mają potencjał, by zmienić zasady gry na rynku elektromobilności. Dzięki niewielkiej masie i sprawności sięgającej 98,5 proc., nowe silniki nie tylko redukują wagę całego pojazdu, ale także obniżają koszty produkcji nawet o 50 proc. w porównaniu z tradycyjnymi napędami elektrycznymi.
Wariant przeznaczony dla samochodów osobowych ma średnicę 21 cali, moc 845 KM oraz moment obrotowy aż 4300 Nm na każde koło. Dzięki temu możliwe jest wyeliminowanie takich elementów jak wały napędowe i skrzynie biegów, co przekłada się na prostsze projektowanie pojazdów, większą przestrzeń na akumulatory, lepsze prowadzenie oraz poprawę efektywności energetycznej (niższe zużycie energii) – przekonują przedstawiciele firmy.
Wszechstronność zastosowań
Technologia Donut Lab obejmuje pięć modeli silników dostosowanych do różnych pojazdów – od samochodów osobowych, przez motocykle, aż po drony. Na przykład, wersja 17-calowa przeznaczona dla motocykli generuje moc 201 KM, waży jedynie 21 kg i idealnie wpasowuje się w tylne koło. Dla mniejszych jednośladów zaprojektowano 12-calową wersję o masie 8 kg, ale o mniejszej mocy. Najbardziej kompaktowy wariant, przeznaczony dla dronów, waży zaledwie 3,6 kg i ma średnicę 30 cm.
Potencjał rewolucji w pojazdach elektrycznych
Rozwiązanie Donut Lab jest też szczególnie obiecujące w kontekście zastosowań w samochodach ciężarowych, gdzie kluczowe jest zmniejszenie masy własnej pojazdu, zwiększenie ładowności i wydłużenie zasięgu. Tam może mieć zastosowanie, wcześniej wspomniany, model 21-calowy, ważący jedynie 40 kg, oferujący moc 630 kW i moment obrotowy 4300 Nm, co czyni go idealnym kandydatem do zasilania dużych pojazdów użytkowych.
Korzyści wynikające z integracji
Zintegrowanie silników w kołach przynosi liczne korzyści, w tym uproszczenie konstrukcji pojazdów i znaczne zmniejszenie masy nieresorowanej, co wcześniej było główną przeszkodą dla tej technologii. Wyeliminowanie potrzeby stosowania tradycyjnych układów napędowych otwiera również nowe możliwości w zakresie projektowania pojazdów – od bardziej aerodynamicznych kształtów po większą pojemność baterii trakcyjnych.
Współpraca i przyszłość
Donut Lab współpracuje z firmą Verge Motorcycles, która już wykorzystuje ich technologię w swoich jednośladach, takich jak Verge TS Ultra. Ten motocykl, z zasięgiem 370 km, momentem obrotowym 1200 Nm i przyspieszeniem do 100 km/h w 2,5 sekundy, stanowi dowód na potencjał innowacji fińskiego startupu.
Donut Lab nie ogranicza się jedynie do silników. Firma rozwija również modułową platformę, która pozwala producentom na swobodne łączenie komponentów – od akumulatorów po oprogramowanie – w zależności od potrzeb – chwalą się przedstawiciele fińskiej firmy.
Być może technologia od Donut Lab może wkrótce stać się standardem w elektromobilności, oferując bardziej wydajne, lżejsze i ekonomiczne rozwiązania dla każdego typu pojazdów. Jeśli firma zrealizuje swoje ambitne plany, świat elektrycznych pojazdów wejdzie na zupełnie nowy poziom innowacji.
OW