BYD kontynuuje ekspansję modelową. Chińska marka, o której szersza publika mogła usłyszeć podczas tegorocznego Euro 2024 (BYD był głównym sponsorem tej imprezy) ma już w gamie jednego SUV-a klasy średniej. To model Seal U, dostępny zarówno jako hybryda plug-in, jak i „elektryk”. Teraz gamę w tym segmencie uzupełnia także Sealion 7 (inny zapis: Sea Lion 7). Jest nowocześniejszy od Seala U.
Europejska specyfikacja
Samochód mierzy 4,83 m, a jego rozstaw osi to 2,93 m. Dla porównania, konkurencyjna Tesla Model Y ma 4,75 m długości i 2,89 m rozstawu osi. BYD powinien więc być nieco bardziej przestronny we wnętrzu. Pojemność bagażnika chińskiego modelu to 502 litry.
Jak prezentuje się gama jednostek napędowych? Klienci mogą wybrać wersję z napędem na tył lub na cztery koła. Ta pierwsza rozwija 308 KM i 380 Nm. Osiąga 100 km/h w 6,7 s. Druga – 522 KM i 690 Nm i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,5 s. Prędkość maksymalna obydwu odmian wynosi 215 km/h. Co ciekawe, silnik przy tylnej osi to jeden z najszybszych silników elektrycznych na świecie – „kręci się” aż do 23 000 obrotów na minutę.
Zasięg i bateria
Firma chwali się, że w tym modelu zastosowano nową baterię litowo-żelazowo-fosforanową Blade (czyli LFP) opartą na konstrukcji Cell-to-Body. To pierwszy chiński samochód z takim rozwiązaniem. Ma być mniejsza, lżejsza i zapewniać lepsze parametry od tradycyjnej koncepcji. Pojemność zależnie od odmiany wynosi 82,5 kWh lub 91,3 kWh. Zasięg to od 456 km, przez 482 (obydwa rezultaty dla wersji RWD) aż do 502 km (AWD Excellence z większym akumulatorem).
Maksymalna moc ładowania w topowym Excellence AWD wynosi 230 kW, co pozwala na uzupełnienie energii od 10 do 80% w 24 minuty. Pozostałe odmiany przyjmują do 150 kW (80% w 32 minuty). Samochód obsługuje też oddawanie energii V2L (moc do 3,3 kW).
Ceny
Auto ma w wyposażeniu seryjnym m.in. podgrzewane i wentylowane fotele, dwustrefową klimatyzację czy ekran o przekątnej 15,6 cala. W wyższych wersjach dostępny jest np. wyświetlacz HUD, skóra Nappa czy szklany dach z funkcją automatycznego przyciemniania. Masa własna wynosi 2225-2435 kg, zależnie od odmiany.
Nie podano jeszcze polskich cen, możemy jednak spojrzeć na kwoty, jakie trzeba zapłacić za BYD Sealion 7 za naszą zachodnią granicą, w Niemczech. W podstawowej wersji Comfort (82,5 kWh, 313 KM) auto kosztuje od 47 990 euro (ok. 209 000 zł). Wersja Design AWD (82,5 kWh, 530 KM) to wydatek 53 990 euro (ok. 234 500 zł), a topowa Excellence AWD 58 990 euro (ok. 256 000 zł). To nieco więcej niż porównywalna Tesla Model Y. Czy odważna strategia cenowa BYD, według której nowy model mniej znanej marki jest droższy od najgroźniejszego rywala, opłaci się? Zobaczymy – BYD może wygrywać m.in. przestronnością. Relacje dziennikarzy, który już jeździli tym autem, są entuzjastyczne. Wskazują jednak na dość duże zużycie prądu, chwalą za to prowadzenie, komfort i wyciszenie.
MA