Niepewność na rynku pojazdów elektrycznych
W rynkowym krajobrazie EV (Electric Vehicle) panuje niepewność, biorąc pod uwagę sygnały obecnej administracji prezydenckiej (Donalda Trumpa – przyp. red.) o możliwości likwidacji lub redukcji zachęt podatkowych i finansowania infrastruktury ładowania publicznego. Warto zauważyć, że aktualizacje ustawy Inflation Reduction Act ponad dwukrotnie zwiększyły liczbę właścicieli, którzy zadeklarowali otrzymanie federalnej ulgi podatkowej (rabatu), a ponad połowa nabywców EV wskazała ulgi podatkowe jako powód zakupu pojazdu, co jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie. W rezultacie J.D. Power prognozuje, że udział pojazdów bateryjnych w sprzedaży detalicznej pozostanie na niezmienionym poziomie w 2025 roku – czytamy w komunikacie prasowym.
Brent Gruber, dyrektor wykonawczy ds. EV w J.D. Power, stwierdził, że likwidacja zachęt podatkowych i finansowania ładowania publicznego może wpłynąć na dwie kluczowe bariery w adopcji tych pojazdów: dostępność ładowania publicznego i ceny pojazdów. Dodał również, że tymczasowe spowolnienie wzrostu udziału w rynku stwarza wyjątkowe wyzwanie dla branży, ponieważ producenci dążą do wprowadzania nowych modeli, co spowoduje wzrost konkurencji na rynku elektromobilności.
Edukacja kluczem do posiadania EV
Tegoroczne badanie wykazało, że 69 proc. nabywców EV po raz pierwszy otrzymało jakąś formę edukacji lub szkolenia podczas procesu zakupu. Jednak, jeśli chodzi o konkretne tematy edukacyjne potrzebne do optymalizacji doświadczenia z posiadania „elektryka”, to zakres waha się od 46 proc. nabywców po raz pierwszy, którzy otrzymali „porcję wiedzy” na temat działania konkretnych funkcji, do zaledwie 12 proc. osób, które dowiedziały się w salonie na temat całkowitego kosztu posiadania EV. Gruber podkreślił, że pierwsi nabywcy EV otrzymują minimalną dawkę wiedzy lub szkolenie, a przedstawiciele dealerów i producentów odgrywają kluczową rolę edukatorów, choć – jak przyznaje przedstawiciel J.D. Power – brakuje im konkretnej wiedzy potrzebnej do skrócenia krzywej uczenia się – zwraca uwagę amerykańska firma w komunikacie prasowym.
Jakość masowych EV nadal przewyższa jakość premium EV
Właściciele popularnych modeli elektrycznych, po raz kolejny, zgłaszają mniej problemów niż właściciele premium EV, choć różnica zmniejszyła się w tym roku. Wśród 10 najlepszych modeli z najmniejszą liczbą zgłoszonych problemów (usterek) w badaniu, siedem należy do segmentu masowego, czytaj aut popularnych. Gruber zauważył, że w obu segmentach dwa najwyżej oceniane modele w rankingach indeksowych są również modelami o najlepszej jakości, co ilustruje ważny związek między jakością pojazdu a ogólną satysfakcją z posiadania auta.
Premium PHEV jako realna alternatywa
Poprzednie edycje badania wykazały, że właściciele PHEV byli znacznie mniej zadowoleni niż właściciele EV. Jednak nowością w tym roku jest dodanie segmentu premium PHEV. Satysfakcja wśród właścicieli w tym obszarze wynosi 741, co jest wartością wyższą niż w przypadku masowych EV (725) i popularnych PHEV (632) i tylko o 15 punktów indeksowych niższe niż satysfakcja wśród właścicieli premium EV. Dla klientów, którzy wahają się przed przejściem na w pełni elektryczny samochód, wersja PHEV z segmentu premium może być satysfakcjonującą alternatywą – zwraca uwagę J.D. Power.
Problemy z ładowaniem publicznym nadal istnieją
Chociaż nadal istnieje znaczna różnica w satysfakcji z dostępności publicznych ładowarek między właścicielami aut premium a wersjami masowymi, jak określa je J.D. Power, to jest ona teraz mniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Wśród właścicieli masowych EV satysfakcja wzrosła o 86 punktów rok do roku (396), ponieważ rozbudowa infrastruktury trwa, a szereg marek korzystają z otwarcia sieci Tesla Supercharger. Satysfakcja z dostępności publicznych punktów uzupełniania energii jest najwyższa wśród właścicieli premium EV (551).
Właściciele BEV chcą pozostać przy EV przy następnym zakupie pojazdu
Ogólnie rzecz biorąc, 94 proc. właścicieli EV prawdopodobnie rozważy zakup kolejnego „elektryka” jako następnego pojazdu, co dotyczy również nabywców, dla których było to pierwsze auto bateryjne. Przedstawiciele J.D. Power zwracają uwagę, że producenci powinni wziąć pod uwagę silne zaangażowanie konsumentów w rynek EV, ponieważ wysoki wskaźnik zamiaru ponownego zakupu oferuje możliwość generowania lojalnych klientów, jeśli ich doświadczenia są pozytywne. W ciągu ostatnich kilku lat odsetek ten wahał się od 94 proc. do 97 proc. Badanie wykazało również, że tylko 12 proc. właścicieli EV prawdopodobnie rozważy zastąpienie swojego EV pojazdem z silnikiem spalinowym (ICE) podczas następnego zakupu. Gruber podkreślił, że po pięciu latach prowadzenia tego badania i ankietowania tysięcy właścicieli samochodów bateryjnych, oczywiste jest, że gdy konsumenci wejdą w świat EV, z dużym prawdopodobieństwem pozostaną wierni tej technologii.
Rankingi badania
Czołowe miejsca w tegorocznym rankingu zajmują:
- BMW iX zajmuje najwyższe miejsce ogólnie i w segmencie premium EV z wynikiem 790.
- BMW i4 (783) zajmuje drugie miejsce, a Rivian R1S (770) trzecie.
- Hyundai IONIQ 6 zajmuje najwyższe miejsce w segmencie masowym EV z wynikiem 751.
- Kia EV6 (743) zajmuje drugie miejsce, a Chevrolet Equinox EV (737) trzecie.

W segmencie premium znajduje się osiem modeli kwalifikujących się do wyróżnień, co nie zmieniło się w porównaniu z rokiem poprzednim, a w segmencie masowym 12 modeli trafia na podium. Satysfakcja wśród właścicieli luksusowych EV wynosi średnio 756, podczas gdy wśród właścicieli masowych „elektryków” wynosi średnio 725.

Badanie U.S. Electric Vehicle Experience (EVX) Ownership Study, prowadzone już piąty rok i koncentruje się na kluczowym, pierwszym roku posiadania. Ogólny wynik indeksu EVX mierzy satysfakcję właścicieli pojazdów elektrycznych w segmentach pojazdów premium i masowym Badanie z 2025 roku obejmuje 10 czynników (w kolejności alfabetycznej): dokładność podanego zasięgu baterii; dostępność publicznych stacji ładowania; zasięg baterii; koszt posiadania; przyjemność z jazdy; łatwość ładowania w domu; stylistyka wnętrza i nadwozia; funkcje bezpieczeństwa i technologii; doświadczenie serwisowe; jakość i niezawodność pojazdu.

Badanie jest prowadzone we współpracy z PlugShare, twórcą aplikacji dla kierowców EV. W badaniu wzięło udział 6164 właścicieli pojazdów typu EV i PHEV z roczników 2024 i 2025. Analizę przeprowadzono od sierpnia do grudnia 2024 roku.
OW