Element życia
Z najnowszego raportu Autopay “Podróże samochodowe Polek i Polaków”, wynika, że co trzeci Polak i Polka deklarują, że samochód stanowi dla nich niezbędny element codziennego życia i pracy. 60% badanych nie wyobraża sobie bez samochodu. Wynika to jednak często z faktu, że brakuje odpowiedniej alternatywy dla tego środka transportu. W porównaniu do poprzedniej edycji badania, w roku 2024 wzrósł odsetek ankietowanych deklarujących, że gdyby istniała lepsza sieć połączeń i lepszy transport publiczny, ograniczyliby oni swoje podróże samochodowe do minimum.
Nie wszędzie są alternatywy
– W wielu regionach Polski wciąż mamy do czynienia z wykluczeniem transportowym. Wielu Polaków nie znajduje alternatywy dla podróży samochodowych ze względu na słabo rozwiniętą sieć transportu publicznego, zwłaszcza w miejscowościach oddalonych od dużych ośrodków miejskich. O ile mieszkańcy dużych miast i ich okolic mogą przesiąść się do autobusów, metra czy pociągów podmiejskich, są miejsca w Polsce, gdzie możliwość korzystania z komunikacji publicznej jest mocno ograniczona. Istnieje wciąż wiele gmin, które nie mają zorganizowanego transportu publicznego. W gminach, w których komunikacja zbiorowa została wdrożona, godziny przyjazdu autobusów często bywają losowe, podobnie jak ich trasy, bilety są bardzo drogie, a możliwość podróżowania w weekend czy w godzinach wieczornych – mocno ograniczona – komentuje Kamil Tyburski, Product Manager w Autopay Mobility.
Samochodem na zakupy i wakacje
Rodacy deklarują, że najczęściej korzystają z samochodu w celu załatwienia sprawunków, takich jak zakupy, wizyty u lekarzy czy w urzędach (57% badanych). Czterech na dziesięciu badanych wybiera się również samochodem na wakacje lub podróże weekendowe. Podobny odsetek Polek i Polaków korzysta z tego środka transportu w ramach życia towarzyskiego – w celu udania się do znajomych czy rodziny.
Ecodriving w ramach oszczędności
Coraz więcej Polaków i Polek stosuje zasady ecodrivingu – ośmiu na dziesięciu respondentów stara się spalać mniej paliwa w trakcie jazdy. Osiągają to głównie dzięki płynnej jeździe i unikaniu częstych zmian tempa (72% ankietowanych). Wielu kierowców dba również w tym celu o właściwe ciśnienie w oponach (w testach drogowych spadek ciśnienia opon z 2.2 do 1.6 bara zwiększył spalanie paliwa o 4%) oraz jeździ zawsze na najwyższym biegu przy utrzymywaniu niskich obrotów.
Powszechna nadmierna prędkość
Pomimo, że większość kierowców stara się podróżować ekonomicznie, mając na uwadze wysokie koszty związane z utrzymaniem pojazdu, zaledwie jeden na pięciu badanych skorzystał z usługi przejazdów współdzielonych w ciągu ostatniego roku. Odsetek osób podróżujących w ten sposób nie zmienił się istotnie w porównaniu do ubiegłego roku.
Polscy kierowcy dbają o bezpieczeństwo na drodze. Może o tym świadczyć fakt, że 84% ankietowanych twierdzi, że nie otrzymało mandatu za wykroczenia drogowe w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Najczęściej karanym przewinieniem było przekroczenie dopuszczalnej prędkości. Fakt, że niemal co dziesiąty badany przyznał się, że w ciągu ostatniego roku dostał mandat za nadmierną prędkość świadczy o tym, że nieprzestrzeganie tego przepisu jest na polskich drogach wciąż dość powszechne.
Samochody elektryczne za drogie
W ostatnich latach coraz więcej zmotoryzowanych przesiada się do samochodów elektrycznych. Do zalet tego typu pojazdów należy m.in. fakt, że emitują one mniej zanieczyszczeń, a zatem są mniej szkodliwe dla środowiska. Charakteryzują się one również niższymi kosztami eksploatacji w dłuższej perspektywie. Użytkownicy “elektryków” mogą korzystać także z licznych przywilejów, takich jak możliwość jazdy buspasami czy bezpłatne parkowanie w strefach płatnego parkowania.
Pomimo to 65% Polek i Polaków nie planuje zakupu samochodu elektrycznego w ciągu najbliższych pięciu lat. Wśród powodów tej decyzji badani wymieniają wysoki koszt tego typu pojazdów (65%), krótki zasięg (39%) oraz niewystarczającą infrastrukturę – niewielką liczbę punktów ładowania w skali kraju (35%).
Badanie “Podróże samochodowe Polek i Polaków” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay metodą CAWI przez pracownię badawczą SATISFACE na reprezentatywnej grupie 1130 dorosłych Polaków w kwietniu 2024.