EEA opublikowała wstępne dane dotyczące emisji CO2 pochodzących z nowych samochodów osobowych i dostawczych zarejestrowanych w Europie w 2022 r. Dane pokazują, że średnie emisje CO2 z 9,4 mln nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Europie w ubiegłym roku wyniosły 108,2 g CO2/km. To około 6 g CO2/km mniej niż w 2021 r.
Głównym motorem tego trendu był ciągły wzrost udziału rejestracji samochodów elektrycznych. W ubiegłym roku osiągnął on rekordowy poziom, 23% z czego 13,4% to auta w pełni elektryczne.
Swój udział w zmniejszeniu emisji mają także samochody dostawcze. W 2022 r. w Europie zarejestrowano ich około miliona. To przełożyło się na średnią emisję 185,3 g CO2/km, czyli o około 8 g CO2/km niższej niż w 2021 r. Udział w rynku elektrycznych samochodów dostawczych wzrósł z 3,5 proc. w 2021 r. do 6,1 proc. w roku ubiegłym.
Emisje z nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych są badane zgodnie ze światową procedurą badania pojazdów lekkich (WLTP).
EEA gromadzi i regularnie udostępnia dane dotyczące nowych samochodów osobowych i dostawczych zarejestrowanych w Europie zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631. Dane, w tym informacje o emisjach CO2 i masa pojazdu są zgłaszane przez wszystkie państwa członkowskie UE, Islandię i Norwegię w celu globalnej oceny emisji CO2.