W listopadzie zarejestrowano 10 348 nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek o 47 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku.
– Liczby pokazują bardzo wyraźnie dwie rzeczy: po pierwsze, w Norwegii wkrótce znikną nowe, ekologiczne samochody benzynowe. W tym samym kierunku idą nowe samochody z silnikiem diesla. Po drugie, sprzedaż nowych samochodów w 2023 r. pokazuje, że kupujący zaczęli baczniej zwracać uwagę na swoje finanse. Powodem zapewne jest wzrost cen i wysokie stopy procentowe – powiedział Øyvind Solberg Thorsen, dyrektor z Rady ds. Informacji o Ruchu Drogowym (OFV).
W tym roku zarejestrowano dotychczas jedynie 1310 nowych samochodów osobowych z napędem wyłącznie na benzynę. W listopadzie zarejestrowano po raz pierwszy tylko 59 nowych samochodów osobowych z silnikami benzynowymi. W tym roku nowe samochody benzynowe stanowią zaledwie 1,1 proc. wszystkich rejestracji samochodów osobowych.
Chińskie auto w TOP 10
Udział samochodów elektrycznych w Norwegii stanowi obecnie nieco ponad 83 procent sprzedaży nowych samochodów i w tym względzie jest on stabilny.
W listopadzie najlepiej sprzedającym się modelem w Norwegii była Tesla Model Y (1496 sztuk, 14,5% udziału w rynku). Na drugim miejscu uplasowała się Skoda Enyaq (565 sztuk, 5,5% udziału w rynku). Podium zamyka z minimalną stratą do Skody Toyota bZ4X (564 sztuk – 5,5 % udziału w rynku). Kolejne miejsca zajęły Hyundai Kona, Toyota RAV4, Ford Mustang Mach-E Nissan Leaf, Toyota Yaris 315. Zwraca uwagę pojawienie się w pierwszej dziesiątce auta produkcji chińskiej. XPeng G9 sprzedał się w 305 egzemplarzach, co dało mu 9 miejsce w zestawieniu.
Tylko 400 aut z manualną skrzynią biegów
W Norwegii znikają nie tylko auta z napędem konwencjonalnym, ale i z manualną skrzynią biegów. Spośród prawie 115 000 nowych zarejestrowanych samochodów osobowych około 400 jest wyposażonych w ręczną skrzynię biegów. Odpowiada to 0,3 procentom, podczas gdy udział pojazdów z manualną skrzynią biegów w 2000 roku wyniósł aż 82,3 procent. Z łącznej oferty 61 różnych marek samochodów oferowanych w Norwegii, obejmującej prawie 1600 wariantów modeli, tylko 62 są oferowane z manualną skrzynią biegów.
Auta dostawcze
W liczbie rejestrowanych po raz pierwszy nowych samochodów dostawczych nadal dominują pojazdy z silnikiem diesla. Spośród 24 790 nowych samochodów dostawczych, jakie pojawiły się w tym roku, ponad 16 000, to pojazdy z silnikiem diesla. Oznacza to spadek o 11,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Jednocześnie wzrosła liczba nowych samochodów dostawczych z napędem elektrycznym – w tym roku zarejestrowano 7906 nowych samochodów dostawczych z napędem elektrycznym. Przy wzroście udziału o nieco ponad dziewięć punktów procentowych udział elektrycznych vanów wynosi 32%.
– Asortyment elektrycznych samochodów dostawczych w coraz większym stopniu zaspokaja potrzeby grup użytkowników, a ich udział stanowi obecnie prawie jedną trzecią sprzedaży. Jednak wskaźnik rejestracji jest zdecydowanie zbyt niski, aby osiągnąć cel na rok 2025 dla lekkich samochodów dostawczych. Jeśli mamy go osiągnąć, należy szybko wprowadzić zarówno większą liczbę zachęt – dodał Øyvind Solberg Thorsen.
Opracował: Rafał Wąsowicz