W 2023 roku w Norwegii zarejestrowano po raz pierwszy 126 953 nowych samochodów osobowych. To aż o 27% mniej w porównaniu z rokiem 2022. Nie pomógł nawet grudzień, w którym w 2022 roku ustanowiono rekord rejestracji w ciągu jednego miesiąca z liczbą 40 000 nowych samochodów. Grudzień 2023 r. zakończył się 69 procentowym spadkiem w porównaniu z tym samym miesiącem w roku poprzednim.
– Od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono nowy podatek od masy na wszystkie samochody osobowe. Dostawy nowych samochodów przyspieszyły. Jednak na rok 2023, należy patrzeć przez pryzmat silnych podwyżek cen i kilku podwyżek stóp procentowych. To wszystko miało duży wpływ na sprzedaż nowych samochodów w 2023 r. – stwierdził dyrektor Øyvind Solberg Thorsen z Rady Informacyjnej ds. Ruchu Drogowego (OFV).
Stabilny udział samochodów elektrycznych
Podsumowując, rok 2023 zakończył się liczbą 126 953 zarejestrowanych po raz pierwszy nowych samochodów osobowych, czyli o nieco ponad 47 000 nowych samochodów mniej niż w roku poprzednim (spadek o 27,2%). Udział samochodów elektrycznych zakończył się na poziomie 82,4% i przez cały rok utrzymywał się na tym w miarę stabilnym poziomie. W grudniu 2023 r. zarejestrowano 12 183 nowe samochody osobowe. To nieco ponad 27 tys. mniej niż w tym samym miesiącu 2022 r. (spadek o 69,2%).
Wciąż spora grupa osób chciałaby mieć hybrydy typu plug-in (PHEV) i hybrydy z silnikiem benzynowym (HEV). Łącznie na te typy samochodów przypadało prawie 14 proc. rejestracji nowych samochodów w 2023 r. W 2023 r. na hybrydy typu plug-in znacznie wzrosła stawka podatku, co oznaczało spadek ich liczby w porównaniu z rokiem 2022. Nowe benzynowe hybrydy typu plug-in zakończyły sprzedaż na poziomie 9969, czyli o 36,1% mniej niż rok wcześniej.
Maleje udział w rynku samochodów wyposażonych wyłącznie w napęd benzynowy i diesla. W 2023 r. liczba tradycyjnych układów napędowych wyniosła 4610 samochodów, co stanowi 3,7% całkowitej liczby rejestracji nowych samochodów. To najniższa liczba, jaką kiedykolwiek widzieliśmy.
Zmiany w opłatach miały duży wpływ
– Rok 2023 stał się wyraźnym przykładem tego, jak zmiany i podwyżki podatków samochodowych wpływają na sprzedaż nowych samochodów. Trudna sytuacja gospodarcza spowodowała, że wiele osób zrezygnowało lub wstrzymało zakup nowego samochodu. Pytanie, czy politycy nie poszli nieco za ostro w sprawie nowych podatków od samochodów elektrycznych, bo ciężko będzie osiągnąć cel, zgodnie, z którym od 2025 r. wszystkie nowe samochody osobowe muszą być bezemisyjne – powiedział Solberg Thorsen.
Jego zdaniem wzrost o 17–18% w niecały rok staje się wyzwaniem. I choć w 2024 r. udział samochodów elektrycznych prawdopodobnie będzie nadal rósł, przy obecnym tempie rozwoju rynku nowych samochodów, zastąpienie większości samochodów benzynowych i diesla zeroemisyjnymi zajmie więcej czasu niż oczekiwano.
Tesla wciąż na pierwszym miejscu
Dobrze znane marki samochodów dominują na pierwszych pięciu miejscach w statystykach rejestracji nowych samochodów w 2023 r. Tesla zajęła pierwsze miejsce, ale Toyota, Volkswagen, Volvo i Skoda również mają mocne pozycje przy wyborze nowego samochodu przez konsumentów.
– Chociaż w ostatnich latach pojawiło się wiele nowych marek i modeli, widzimy, że gdy czasy gospodarczo stają się trudniejsze, większość ludzi wybiera marki samochodów, z którymi mają już wcześniej styczność lub które znają. Dlatego wielu nowicjuszy ma trudności z pozyskaniem klientów – stwierdził Solberg Thorsen.
Auta dostawcze
Liczba nowych samochodów dostawczych zarejestrowanych po raz pierwszy w 2023 r. wzrosła o 1,3% w porównaniu do roku 2022. Łącznie zarejestrowano 28 673 nowych samochodów dostawczych. Udział diesli w tym segmencie wyniósł 67%, a samochodów dostawczych z napędem elektrycznym – 31%. W przypadku elektrycznych samochodów dostawczych odnotowano wzrost o 6,7 punktu procentowego w porównaniu z 2022 r.
– Oferta elektrycznych samochodów dostawczych stale się udoskonala. Jednak użyteczność nie jest jeszcze wystarczająco dobra, aby zaspokoić potrzeby wielu klientów. Chodzi o cenę, asortyment i inne istotne dla tej grupy czynniki – dodał Thorsen.