W maju 2024 r. liczba rejestracji samochodów w Unii Europejskiej spadła o 3%, przy czym spadki zaobserwowano na trzech z czterech głównych rynków regionu: Włoszech (-6,6%), Niemczech (-4,3%) i Francji (-2,9%). Z kolei Hiszpania odnotowała w zeszłym miesiącu skromny wzrost o 3,4%. Pomimo majowego pogorszenia koniunktury, liczba rejestracji samochodów od początku roku w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. wzrosła o 4,6% do 4,6 mln sztuk. Wszystkie największe rynki bloku wykazały podobne wyniki, przy czym Hiszpania (+6,8%), Niemcy (+5,2%), Francja (+4,9%) i Włochy (+3,4%) odnotowały, jak dotąd w tym roku wzrosty.
Nowe samochody według źródła zasilania
W maju samochody elektryczne (BEV) stanowiły 12,5% rynku samochodowego w UE, co oznacza spadek z 13,8% w roku poprzednim. W międzyczasie pojazdy hybrydowo-elektryczne (HEV) w dalszym ciągu zwiększały swój udział w rynku, zaliczając progres z 25% do prawie 30%. Łączny udział samochodów benzynowych i diesla spadł do 48,5% z 52,1%, co stanowi obecnie mniej niż połowę rynku.
Samochody elektryczne (BEV)
W maju 2024 r. liczba rejestracji samochodów akumulatorowo-elektrycznych (BEV) spadła o 12% do 114 308 sztuk, a ich łączny udział w rynku spadł do 12,5%. Belgia – obecnie trzeci co do wielkości rynek pojazdów typu BEV pod względem wolumenu – i Francja były jedynymi kluczowymi rynkami, które odnotowały wzrost, odpowiednio 44,8% i 5,4%. Z kolei Niemcy (-30,6%) i Niderlandy (-11,7%) odnotowały w zeszłym miesiącu znaczne spadki. Od stycznia do maja zarejestrowano łącznie 556 276 nowych samochodów akumulatorowo-elektrycznych, co oznacza wzrost o 2% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.
Rejestracje samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) również odnotowały w zeszłym miesiącu spadek o 14,7%, przy znaczących spadkach na dwóch największych rynkach: Belgii (-36,6%) i Francji (-19,4%). W Niemczech udało się osiągnąć skromny wzrost o 1,7%, ale to nie wystarczyło, aby zrównoważyć ogólną negatywną tendencję. W maju hybrydy typu plug-in stanowiły 6,5% całego rynku samochodów, sprzedając 59 333 egzemplarze.
Pomimo ogólnego spadku rynku, segment pojazdów hybrydowo-elektrycznych (HEV) był jedynym segmentem, który odnotował wzrost, a liczba rejestracji samochodów wzrosła w maju o 16,2% do ponad 272 568 sztuk. Trzy z czterech największych rynków w tym segmencie – Francja (+38,3%), Hiszpania (+25,4%) i Włochy (+7,4%) – odnotowały solidne wzrosty, podczas gdy Niemcy odnotowały niewielki spadek o 0,7%. Wzrost ten spowodował wzrost udziału w rynku pojazdów hybrydowo-elektrycznych do prawie 30%, w porównaniu z 25% w maju 2023 r.
Samochody benzynowe i z silnikiem diesla
W maju 2024 r. sprzedaż samochodów benzynowych spadła o 5,6% do 323 551 sztuk, przy wyraźnych spadkach na kluczowych rynkach, takich jak Francja (-20,3%) i Hiszpania (-1,8%). Z drugiej strony Włochy i Niemcy odnotowały skromne stopy wzrostu odpowiednio 4,1% i 2,1%. W efekcie udział benzyn w rynku spadł z 36,5% do 35,5% w porównaniu z majem ub. roku.
Rynek samochodów z silnikiem diesla odnotował jeszcze bardziej gwałtowny spadek o 11,4% do 118 733 sztuk, co stanowi 13% rynku. Znaczące spadki zaobserwowano na głównych rynkach, takich jak Włochy (-30,5%), Francja (-24,8%) i Hiszpania (-15,4%). Niemcy odnotowały umiarkowany wzrost o 3,2%.
Oprac. RaWa