Przez pierwsze siedem miesięcy tego roku liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 3,9%, osiągając ponad 6,5 mln sztuk. Wszystkie największe rynki UE zanotowały progres, przy czym wzrost odnotowały Hiszpania (+5,6%), Włochy (+5,2%), Niemcy (+4,3%) i Francja (+2,2%).
W lipcu samochody elektryczne stanowiły 12,1% rynku samochodowego w UE, w porównaniu z 13,5% w roku poprzednim. Pojazdy hybrydowo-elektryczne (HEV) zwiększyły swój udział w rynku, rosnąc z 25,5% do 32%. Łączny udział samochodów benzynowych i tych z silnikiem wysokoprężnym spadł natomiast do 46% z 50%.
Samochody elektryczne
W lipcu 2024 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) spadła o 10,8% do 102 705 sztuk, a ich łączny udział w rynku spadł do 12,1% z 13,5% rok wcześniej. Pomimo wzrostów w Belgii (+44,2%), Niderlandach (+8,9%) i Francji (+1%), spadku w Niemczech (-36,8%) nie udało się zrównoważyć. Od stycznia do lipca zarejestrowano 815 399 nowych samochodów elektrycznych, co stanowi 12,5% rynku.
Liczba rejestracji samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) odnotowała w zeszłym miesiącu spadek (-14,1%), pomimo wzrostu o 3,2% w Niemczech. W lipcu hybrydy typu plug-in stanowiły 6,8% całego rynku samochodów, w porównaniu z 7,9% w roku ubiegłym, przy sprzedaży 57 679 sztuk.
W lipcu liczba pojazdów hybrydowych (HEV) odnotowała wzrost, a liczba rejestracji samochodów wzrosła o 25,7% do 273 003 sztuk. Wszystkie cztery największe rynki tego segmentu odnotowały dwucyfrowe wzrosty: Francja (+47,4%), Hiszpania (+31,5%), Niemcy (+22,4%) i Włochy (+17,4%). Wzrost ten spowodował wzrost udziału w rynku pojazdów hybrydowo-elektrycznych (HEV) do 32%, w porównaniu z 25,5% w lipcu 2023 r.
Samochody benzynowe i diesle
W lipcu 2024 roku sprzedaż samochodów benzynowych spadła o 7%. Skromny wzrost na kluczowych rynkach, takich jak Włochy (+3,8%) i Niemcy (+0,1%) nie był w stanie przeciwdziałać spadkom we Francji (-22,6%) i Hiszpanii (-12,5%). Samochody benzynowe stanowią obecnie 33,4% rynku, w porównaniu z 35,9% w lipcu ubiegłego roku.
Rynek samochodów z silnikiem diesla odnotował w lipcu ubiegłego roku spadek o 10,1%, co dało 12,6% udziału w rynku. Podczas gdy Niemcy odnotowały umiarkowany wzrost o 1,4%, znaczne spadki zaobserwowano na innych głównych rynkach, takich jak Włochy (-24,6%), Francja (-23,9%) i Hiszpania (-11,6%).
RaWa