Jak wynika z analizy zaprezentowanej przez ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) przez dziesięć miesięcy tego roku liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 16,7% (rok do roku). W sumie w UE zarejestrowano prawie dziewięć milionów nowych aut. Wszystkie rynki rosły w tym dziesięciomiesięcznym okresie (z wyjątkiem Węgier).
Warto zauważyć, że cztery największe rynki: Włochy (+20,4%), Hiszpania (+18,5%), Francja (+16,5%) i Niemcy (+13,5%) mocno przyczyniły się do tego pozytywnego trendu. Licząc od początku roku udział w rynku aut elektrycznych wyniósł 14%, po raz pierwszy przewyższając skumulowany udział aut z silnikiem diesla.
Październik: benzyna, HEV, BEV a potem diesel
W październiku udział w rynku samochodów elektrycznych wzrósł do 14,2%, w porównaniu z 12% w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Udział w rynku wynosi obecnie 14%, po raz pierwszy przewyższając skumulowany udział diesla. HEV-y w ubiegłym miesiącu zajęły drugie miejsce z prawie 29% udziałem w rynku, podczas gdy samochody benzynowe utrzymały pozycję lidera, choć w październiku zanotowały spadek do 33,4%.
Samochody elektryczne (BEV)
W październiku liczba rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) w UE znacznie wzrosła, w stosunku do ubiegłego miesiąca o 36,3% i osiągając 121 808 sztuk. Do progresu przyczyniło się kilka rynków z trzycyfrowym wzrostem procentowym, w szczególności w Belgii (+147,3%) i Danii (+100,7%). Po spowolnieniu we wrześniu Niemcy – największy rynek samochodów elektrycznych – w październiku zanotowały nieznaczny wzrost (+4,3%).
1,2 miliona elektryków BEV zarejestrowanych od początku roku (to już więcej niż w całym 2022 r. – przyp. red.) oznacza wzrost o 53,1% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jednocześnie auta BEV osiągnęły 14% udziału w rynku samochodów w UE sumując ostatnie dziesięć miesięcy.
HEV
W październiku liczba nowych rejestracji samochodów hybrydowych (HEV) w UE wzrosła o 38,6%, napędzana przez znaczny wzrost na trzech największych rynkach regionu: Niemcy (+57,9%), Francji (+40,1 %) i we Włoszech (+28%). To dało 28,6 % udziału w rynku. W sumie 2,2 mln sprzedanych egzemplarzy w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy, dało ponad jedną czwartą rynku unijnego.
Natomiast sprzedaż samochodów typu plug-in (PHEV) spadła o 5% rok do roku do 72 002 sztuk w zeszłym miesiącu. Pomimo znacznych wzrostów w Belgii (+70,2%) i Francji (+34,2%), było to niewystarczające, aby zrekompensować spadek Niemiec (-49%), to największy rynek dla tych aut. W rezultacie udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł z 10,2% do 8,4% w październiku.
Samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
W październiku 2023 r. rynek samochodów benzynowych w UE wzrósł o 8,1%, choć jego udział w rynku skurczył się z 35,4% do 33,4% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Znaczący wzrost sprzedaży na kluczowych rynkach blokowych, w tym we Włoszech (+21%), Francji (+17,4 %), Hiszpanii (+7,7%) i Niemiec (+7,5 proc.), przyczynił się do tego wzrostu.
Z drugiej strony, unijny rynek samochodów z silnikiem diesla utrzymał w październiku tendencję spadkową, zmniejszając się o 13,2%. Spadek ten był widoczny na większości rynków, w tym czterech największych: Francji (-29,4%), Hiszpanii (-20,2%), Niemczech (-4,6%) i we Włoszech (-3,7%). Obecnie udział w rynku samochodów z silnikiem wysokoprężnym ma 12%, w porównaniu z 15,9% w październiku ubiegłego roku.