Globalne trendy: elektryki na czele
Z badań wynika, że w wielu rozwiniętych gospodarkach właściciele samochodów elektrycznych pokonują średnio rocznie więcej kilometrów niż posiadacze aut spalinowych. W Chinach, różnica wynosi aż 66% na korzyść elektryków, w Niderlandach 56%, a w Norwegii 40%. Nawet w Szwecji, gdzie różnica jest najmniejsza, użytkownicy elektryków pokonują o 15% więcej kilometrów niż właściciele pojazdów z silnikami spalinowymi.
Jednak Stany Zjednoczone stanowią interesujący wyjątek. W 2020 roku, właściciele samochodów elektrycznych w Kalifornii przejeżdżali średnio tylko o 8% więcej niż posiadacze aut spalinowych. Dla całego kraju, różnica była jeszcze większa, ale na niekorzyść elektryków – Amerykanie, którzy posiadali elektryki, przejeżdżali nimi średnio o 38% mniej kilometrów niż właściciele pojazdów spalinowych – donosi Bloomberg.
Dlaczego elektryki?
Jednym z głównych powodów, dla których ludzie coraz chętniej korzystają z samochodów elektrycznych, jest ich niższy koszt eksploatacji. Jazda elektrykiem jest tańsza w przeliczeniu na każdy przejechany kilometr, co sprawia, że są one szczególnie atrakcyjne dla osób dużo podróżujących oraz dla branży transportowej. Na przykład, w Chinach aż 87% nowych pojazdów kupionych przez firmy zajmujące się przewozem osób to samochody elektryczne.
W Europie, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, szczególną popularnością cieszą się Tesle. W USA i Zjednoczonym Królestwie właściciele Tesli pokonują średnio aż 27 000 kilometrów rocznie, co stanowi prawie dwukrotność średniego przebiegu innych marek. Inne marki, takie jak Audi, Ford, BMW czy Volkswagen, także radzą sobie dobrze, choć nie osiągają aż takich wyników.
Analitycy BloombergNEF podkreślają, że samochody elektryczne są tańsze w użytkowaniu na każde 100 kilometrów. Osoby, które nie miały wcześniej do czynienia z elektrykami, często obawiają się trudności z ładowaniem. W praktyce jednak nowoczesne elektryki same znajdują stacje ładowania, a niektóre systemy nawigacyjne mogą nawet zmieniać trasę, jeśli stacja jest zatłoczona. Wiele modeli pozwala na łatwe rozliczenie się w ramach jednego abonamentu, niezależnie od operatora (np. BMW Charging, Volkswagen We Charge, Shell Recharge).
Niższe koszty
Niższe koszty eksploatacji elektryków szczególnie przyciągają branżę transportową, jak taksówki i przejazdy na zamówienie. W 2023 roku aż 87% nowych pojazdów w Chinach w tym sektorze stanowiły elektryki. W Polsce elektryczne taksówki, takie jak Tesla Model Y, pojawiają się powoli, a budżet na dopłaty dla firm jeszcze nie został w pełni wykorzystany.
Samochody elektryczne nie tylko są tańsze w użytkowaniu, ale także cieszą się rosnącą popularnością wśród kierowców, którzy coraz częściej wybierają je do codziennych podróży. Chociaż trendy różnią się w zależności od kraju, jedno jest pewne – elektryki zyskują na znaczeniu i zaczynają dominować na drogach, zwłaszcza w segmentach intensywnie eksploatowanych pojazdów, takich jak taksówki i samochody do przewozu osób.
OW