Dwucyfrowe wzrosty
Na większości rynków odnotowano dwucyfrowe wzrosty procentowe, w tym na trzech największych: w Niemczech (+37,3%), Francji (+24,3%) i Włoszech (+11,9%). Warto odnotować też fakt, że w sierpniu udział w rynku samochodów elektrycznych po raz pierwszy przekroczył 20%. Od stycznia do sierpnia zarejestrowano w UE już ponad milion elektryków.
Od stycznia do sierpnia tego roku liczba rejestracji nowych samochodów w UE wyniosła 7,1 mln sztuk (ponad milion elektrycznych). Warto zauważyć, że większość rynków odnotowała dwucyfrowy wzrost procentowy w tym ośmiomiesięcznym okresie, w tym cztery największe: Hiszpania (+20,5%), Włochy (+20,2%), Francja (+16,6%) i Niemcy (+16,5%).
Bariera przekroczona
W sierpniu udział w rynku samochodów posiadających napęd elektryczny po raz pierwszy przekroczył 20% (wzrost z 11,6% w sierpniu ubiegłego roku). Dzięki temu po raz drugi w tym roku elektryki wyprzedziły auta napędzane olejem napędowym, stając się zarazem trzecim najpopularniejszym wyborem wśród nabywców nowych samochodów. Samochody hybrydowo-elektryczne utrzymały pozycję drugiego wyboru wśród kupujących, z 24% udziałem w rynku. Chociaż samochody benzynowe są nadal najpopularniejszym wyborem, ich udział w rynku spadł z 38,7% w sierpniu ubiegłego roku do 32,7%.
Elektryki i hybrydy
W ósmym miesiącu 2023 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych w UE wzrosła o 118,1%, osiągając 165 165 sztuk, co stanowi 21% rynku. Z wyjątkiem Malty (-22,6%) wszystkie rynki UE odnotowały dwu- i trzycyfrowy wzrost procentowy, przy czym Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały niezwykły wzrost o 170,7%. Belgia odnotowała najwyższą stopę wzrostu wynoszącą 224,5%. Ogółem sprzedaż samochodów elektrycznych na baterie wzrosła aż o 62,7%, przy czym od stycznia do sierpnia zarejestrowano prawie 1 milion sztuk.
W sierpniu liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowo-elektrycznych w UE wzrosła o 29%, głównie dzięki silnemu wzrostowi na trzech z czterech największych rynków: Niemczech (+59%), Francji (+38,7%) i Hiszpanii (+21,5%), podczas gdy Włochy odnotowały niewielki spadek (-2,3%). Spowodowało to skumulowany wzrost o 28,6%, przy prawie 1,8 miliona egzemplarzy sprzedanych w okresie od stycznia do sierpnia, co stanowi jedną czwartą rynku.
W zeszłym miesiącu liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowych typu plug-in w UE wzrosła o 5,5%, osiągając łącznie 58 557 sztuk. Dobre wyniki na głównych rynkach, takich jak Niderlandy (+44,7%), Francja (+40,5%) i Szwecja (+24,9%), pomogły zrównoważyć spadek w Niemczech (-41,1%), największym rynku tego źródła energii. Pomimo tego wzrostu udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł w sierpniu br. z 8,5% do 7,4%.
Benzynowe i diesle
W sierpniu unijny rynek samochodów benzynowych nieznacznie wzrósł o 2,1%, choć jego udział w rynku spadł z 38,7% do 32,7% w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku. Do wzrostu przyczyniły się przede wszystkim solidne wyniki we Włoszech (+25,3%) i Francji (+21,5%), podczas gdy na większości rynków UE nastąpił spadek.
Z drugiej strony, w sierpniu unijny rynek samochodów z silnikiem diesla nadal spadał (-6%), pomimo wzrostu w Niemczech (+9,2%) i na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza na Słowacji (+22,6%) i Rumunii (+19,4%). Udział samochodów z silnikiem diesla w rynku wynosi obecnie 12,5%, w porównaniu z 16,1% w sierpniu poprzedniego roku.