W pierwszym półroczu 2024 r. rejestracje nowych samochodów wzrosły o 4,5%, osiągając poziom blisko 5,7 mln sztuk. Liczba rejestracji pozostaje jednak stosunkowo niska (-18%) w porównaniu z poziomem przed pandemią. Wszystkie największe rynki bloku wykazały pozytywne, przy czym wzrost odnotowały Hiszpania (+5,9%), Niemcy (+5,4%), Włochy (+5,4%) i Francja (+2,8%).
Rejestracje nowych samochodów w UE według źródła zasilania
W czerwcu samochody akumulatorowo-elektryczne stanowiły 14,4% rynku samochodowego w UE, w porównaniu z 15,1% w roku poprzednim. Jednocześnie pojazdy hybrydowo-elektryczne (HEV) zwiększyły swój udział w rynku, rosnąc z 24,4% do 29,5%. Łączny udział samochodów benzynowych i tych z silnikiem diesla spadł do 47,1% z 49,6%.
W czerwcu 2024 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) spadła o 1% do 156 408 sztuk, a ich łączny udział w rynku spadł do 14,4% z 15,1%. Pomimo znacznego wzrostu w Belgii (+50,4%) i Włoszech (+117,4%), nie mogły one zrównoważyć dwucyfrowych spadków na pozostałych najważniejszych rynkach: Niemczech (-18,1%), Niderlandach (-15%) i Francji (-10,3%). W rezultacie w pierwszym półroczu zarejestrowano łącznie 712 637 nowych samochodów akumulatorowo-elektrycznych. Oznacza to niewielki wzrost o 1,3% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego i stanowi 12,5% rynku.
Hybrydy plug – in
Rejestracje samochodów hybrydowych typu plug-in odnotowały w zeszłym miesiącu silny spadek o 19,9%, przy znaczących spadkach na trzech największych rynkach: Belgii (-49,2%), Francji (-21,7%) i Niemczech (-3,4%). W czerwcu hybrydy typu plug-in stanowiły 6,1% całego rynku samochodów, w porównaniu z 7,9% w roku ubiegłym, przy sprzedaży 66 482 sztuk.
Hybrydy HEV
Pojazdy hybrydowo-elektryczne były jedyną kategorią układów napędowych, która odnotowała wzrost, a liczba rejestracji samochodów wzrosła w czerwcu o 26,4% do 321 959 sztuk. Wszystkie cztery największe rynki tego segmentu odnotowały dwucyfrowe wzrosty: Francja (+34,9%), Włochy (+27,2%), Hiszpania (+23%) i Niemcy (+16,5%). Wzrost ten spowodował wzrost udziału w rynku pojazdów hybrydowo-elektrycznych do 29,5%, w porównaniu z 24,4% w czerwcu 2023 r.
Samochody benzynowe i z silnikiem diesla
W czerwcu 2024 r. sprzedaż samochodów benzynowych utrzymywała się na stosunkowo stabilnym poziomie i spadła zaledwie o 0,7%. Spadki na kluczowych rynkach, takich jak Francja (-20,2%) i Hiszpania (-7,5%), zostały zrównoważone wzrostem w Niemczech (+12,1%) i Włoszech (+6,9%). W rezultacie samochody benzynowe stanowią obecnie 34,4% rynku, w porównaniu z 36,2% w czerwcu ubiegłego roku. Podobnie wyglądała sytuacja na rynku samochodów z silnikiem diesla, z lekkim spadkiem, o 0,9%, co dało w czerwcu 12,7% udział w rynku. Podczas gdy Niemcy odnotowały wzrost o 12,4%, spadki zaobserwowano na innych głównych rynkach, takich jak Włochy (-18,3%), Francja (-8,3%) i Hiszpania (-2,1%).
RaWa