Elektryki trzecim wyborem
We wrześniu udział w rynku samochodów elektrycznych (BEV) osiągnął 14,8% (127 149 sztuk), co oznacza wzrost z 14,1% we wrześniu poprzedniego roku. To już trzeci raz w tym roku, kiedy samochody elektryczne przewyższały sprzedaż diesli, co czyni je trzecim najbardziej popularnym wyborem dla nowych nabywców samochodów. Warto zauważyć, że największy rynek w Niemczech skurczył się o 28,6%, co może być związane z zachętami dla prywatnych nabywców zmniejszonymi od września. Jednak szczególnie pozytywne wyniki na trzech innych rynkach UE – Niderlandach (+70,8%), Szwecji (+60,7 %) i Francji (+34,2 %) – zrekompensowały spadek Niemiec. Pełne hybrydy (HEV) zachowały pozycję jako druga opcja preferowana, stanowiąc 27,3 % rynku. Samochody benzynowe są nadal pierwszym wyborem, jednak ich udział w rynku spadł z 35,3% we wrześniu 2022 r. do 34,1% w tegorocznym wrześniu.
Trzy rynki ciągną hybrydy
We wrześniu liczba rejestracji HEV w UE wzrosła o 30,5%, głównie dzięki silnemu wzrostowi na trzech największych rynkach bloku: w Niemczech (+44,1%), Włoszech (+34,8%) i Francji (+30,2%). Spowodowało to skumulowany wzrost o 28,8%, przy prawie 2 milionach sprzedanych w pierwszych trzech kwartałach roku – około jednej czwartej rynku.
W ubiegłym miesiącu nowe rejestracje samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) w UE były stosunkowo stabilne (+0,4%), w sumie 70 578 sztuk. Dobre wyniki na głównych rynkach, takich jak Francja (+35,1%) i Belgia (+71,4%) pomogły zrównoważyć spadek Niemiec (- 45,7%), które są największym rynkiem dla tego łączonego napędu. Ogólnie rzecz biorąc, udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł z 8,9% do 8,2% we wrześniu tego roku.
Benzynowe i diesle
W dziewiątym miesiącu roku unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 5,5%, choć jego udział w rynku spadł z 35,3% do 34,1% w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku. Wzrost sprzedaży na największych rynkach – we Włoszech (+ 32,2 %), Niemczech (+9,1%), Hiszpanii (+3,2%) i Francji (+1,4%) – w dużej mierze przyczynił się do tego wyniku.
Rynek samochodów z silnikiem wysokoprężnym w UE nadal spadał we wrześniu (-12,5%), pomimo wzrostu w Niemczech (+4,6%). Obecnie udział w rynku samochodów z silnikiem wysokoprężnym wynosi 12,7%, w porównaniu z 15,9% we wrześniu poprzedniego roku.
Opracował: Rafał Wąsowicz