W ubiegłym roku wszystkie rynki UE odnotowały wzrost. Wyjątkiem były Węgry (-3,4%). Dwucyfrowe wzrosty zanotowano na większości rynków, w tym na trzech największych: Włoszech (+18,9%), Hiszpanii (+16,7%) i Francji (+16,1%). Z drugiej strony Niemcy odnotowały skromniejszy wzrost o 7,3% rok do roku, na co wpływ miały słabsze wyniki w grudniu.
W grudniu 2023 r. unijny rynek samochodowy odnotował spadek o 3,3%, odnotowując sprzedaż na poziomie 867 052 sztuk. To pierwszy miesiąc spadku po 16 kolejnych miesiącach wzrostu. Znaczące wzrosty zaobserwowano na najważniejszych rynkach, takich jak Francja (+14,5%) i Hiszpania (+10,6%). Dla kontrastu, niemiecki rynek samochodowy spadł w grudniu o znaczące 23%.
Rejestracje nowych samochodów w UE według napędów
Samochody elektryczne (BEV) w 2023 r. stały się trzecim najpopularniejszym wyborem wśród kupujących. W grudniu ich udział w rynku wzrósł do 18,5%, co przełożyło się na udział na poziomie 14,6% w całym roku. Elektryki wyprzedziły więc diesle, których udział utrzymywał się na stałym poziomie 13,6%. Samochody benzynowe utrzymały prowadzenie na poziomie 35,3%, podczas gdy hybrydy (HEV) uplasowały się na drugim miejscu, zdobywając 25,8% udziału w rynku.
Samochody elektryczne (BEV)
W grudniu 2023 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych spadła po raz pierwszy od kwietnia 2020 r. (w szczytowym okresie pandemii Covid-19), o 16,9%, do 160,7 tys. sztuk. Spadek ten można przypisać stosunkowo dobrym wynikom w grudniu 2022 r. i znacznemu pogorszeniu koniunktury w Niemczech (-47,6%), największym rynku tych samochodów w UE. Mimo to łączny wolumen w całym roku 2023 przekroczył 1,5 mln sztuk, co odzwierciedla znaczny wzrost o 37% w porównaniu z 2022 r. Udział w rynku samochodów elektrycznych osiągnął w 2023 r. 14,6%. Jeśli chodzi o Polskę to po naszych drogach, jak podaje najnowszy Licznik elektromobilności, jeździ obecnie ponad 57 000 aut osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym (BEV).
HEV
W grudniu liczba nowych rejestracji samochodów hybrydowych (HEV) w UE wzrosła o 26%, do czego przyczyniły się imponujące wzrosty na trzech z czterech największych rynków: w Niemczech (+38%), Francji (+32,6%) i Hiszpanii (+24,3%). Przyczyniło się to do skumulowanego wzrostu o 29,5% w 2023 r., co przełożyło się na ponad 2,7 mln sztuk sprzedanych w 2023 r., co stanowi jedną czwartą udziału w rynku UE.
Z kolei sprzedaż samochodów elektrycznych hybrydowych typu plug-in (PHEV) zakończyła rok tendencją spadkową, zmniejszając się o znaczące 40,2% do 71 546 sztuk w grudniu 2023 r. Wzrosty na kluczowych rynkach, Belgii (+19,7%) i Francji (+17,3%) , były niewystarczające, aby zrównoważyć znaczne pogorszenie koniunktury w Niemczech (-74,4%), największym rynku tego źródła energii. W rezultacie unijny rynek hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in spadł o 7% w porównaniu z 2022 r. i obecnie stanowi 7,7% udziału w rynku.
Samochody benzynowe i diesle
W grudniu 2023 r. unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 5,1%, do czego przyczynił się znaczny udział kluczowych rynków, takich jak Włochy (+24,9%) i Niemcy (+16,1%). Doprowadziło to do łącznej sprzedaży 3,7 miliona sztuk, co oznacza wzrost o 10,6% w porównaniu z rokiem poprzednim. Pomimo utrzymania wiodącej pozycji z 35,3% udziałem w rynku przez cały 2023 rok, samochody benzynowe odnotowały niewielki spadek z 36,4% w 2022 roku.
W grudniu unijny rynek samochodów z silnikiem diesla kontynuował tendencję spadkową, zmniejszając się o 9,1%. Spadek ten był widoczny na kilku kluczowych rynkach, w tym na trzech największych: w Hiszpanii (-26,5%), Francji (-22,2%) i Włoch (-19,7%). Niemcy jednak odbiegły od tej tendencji, odnotowując wzrost o 10,3%. W 2023 r. sprzedaż samochodów z silnikiem diesla osiągnęła 1,4 mln sztuk, co stanowi udział w rynku na poziomie 13,6%, to spadek z 16,4% w 2022 r.