Jak można przeczytać w komunikacie poświęconym raportowi: „W okresie od stycznia do czerwca 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 238 tys. samochodów osobowych, o 12,4% więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 roku. We wszystkich kategoriach zarejestrowano więcej samochodów niż przed rokiem, a największy wzrost odnotowały pojazdy z napędem alternatywnym. W pierwszym półroczu 2023 roku klienci instytucjonalni zarejestrowali ponad 172 tys. pojazdów osobowych – o 15,6% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Natomiast klienci indywidualni w omawianym okresie zarejestrowali 66 tys. nowych pojazdów – co przełożyło się na wzrost o 4,7% r/r”.
Premium jak zwykle ze wzrostem
W I półroczu 2023 roku zwiększyła się również liczba rejestracji nowych samochodów marek premium+ (58,1 tys.), co przełożyło się na 18,7-proc. wzrost r/r. Ponad 60% tego typu pojazdów była napędzana alternatywnie. Dominujący segment klientów instytucjonalnych nabył o 15,1% więcej samochodów marek premium+ (47,6 tys.), natomiast o ponad 1/3 wzrosła liczba rejestracji wśród klientów indywidualnych (10,4 tys., wzrost o 38,8%).
Udane półrocze
– Pierwsze półrocze 2023 roku możemy zaliczyć do udanych. Jak pokazują wyniki rejestracji, wzrosty wynosiły ponad 12% i co szczególnie istotne, prawie 16% wolumenu stanowiły zakupy przez klientów instytucjonalnych. Pokazuje to, że nastroje przedsiębiorców są dobre, a gospodarka – mimo wszystkich problemów – ma się nieźle. Segmentem, który wskazuje najwyższe wzrosty, nieraz nawet powyżej 100%, jest segment pojazdów z napędami zero- i niskoemisyjnymi. Trzeba jednak dodać, że dzieje się to kosztem zmniejszenia liczby rejestracji pojazdów z silnikami spalinowymi – w tym samochodów z silnikami Diesla. Warte odnotowania są również wzrosty w segmencie marek premium, które wyniosły prawie 20%, a w których aż 60% stanowiły samochody z napędami nisko- i zeroemisyjnymi. Mając jednak na uwadze fakt, że w 2030 roku w praktyce połowa zarejestrowanych aut będzie miała napędy zeroemisyjne – to zupełnie nie dziwi – powiedział prezes PZPM Jakub Faryś.
Hybrydy przeważają
Autorzy raportu podkreślają, że samochody osobowe napędzane silnikami alternatywnymi nieustannie zwiększają swój udział w rynku. W pierwszym półroczu bieżącego roku w Polsce zarejestrowano 102 tys. sztuk tego typu pojazdów, co przełożyło się na 24-proc. wzrost r/r.
– Niezmiennie przeważającą większość rynku wynoszącą 85% stanowiły hybrydy, których w ciągu 6 miesięcy 2023 roku zarejestrowano 86,7 tys. – o 1/5 więcej niż rok wcześniej. Jednak największy wzrost procentowy sprzedaży dotyczy samochodów elektrycznych, których zarejestrowano aż 76,7% więcej (8,6 tys.) niż w pierwszym półroczu 2022 roku. W podobnym tempie rośnie liczba nowych samochodów napędzanych alternatywnie rejestrowanych zarówno przez nabywców indywidualnych (+25,2% r/r), jak i instytucjonalnych (+23,6% r/r) – powiedział partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce Mirosław Michna.
Przez 6 miesięcy 2023 roku wyprodukowano w Polsce 305,8 tys. pojazdów samochodowych – o blisko 43% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych (+63% r/r), najmniejszy natomiast w segmencie autobusów (+11,1% r/r).