Wśród nowych zarejestrowanych samochodów osobowych od początku roku, udział samochodów elektrycznych stanowi 83% – i to samo dotyczy sprzedaży nowych samochodów w sierpniu. Podczas gdy liczba nowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi jest coraz mniejsza, nowe hybrydy i hybrydy plug-in stanowią około 13% rejestracji nowych samochodów.
Bardziej rozsądne wybory
– Jeśli spojrzymy na listę 20 najlepszych nowych samochodów osobowych, pokazuje to, że wybór zwykle pada na bardziej „rozsądne” samochody, na które więcej osób może sobie pozwolić w nieco bardziej „ograniczonej” gospodarce. Wielu z poprzednio dużych i drogich sprzedawców znajduje się teraz daleko na liście, w przeciwieństwie do tego, co miało miejsce, gdy zarówno stopy procentowe, jak i poziomy cen były zauważalnie niższe niż dzisiaj. Nie ma kryzysu w danych rejestracyjnych, ale widzimy wyraźne oznaki zmieniającego się rynku – powiedział dyrektor Øyvind Solberg Thorsen z Norweskiej Rady Informacji o Ruchu Drogowym (OFV).
Liderem sierpniowej sprzedaży była Tesla Model Y – 1452 sztuki, przed Volkswagenem ID.4 (712) oraz Skodą Enyaq (704). Tesla była też najlepiej sprzedającą się w ubiegłym miesiącu marką, wyprzedzając Toyotę i Volkswagena, Skodę i BMW – sami „starzy” znajomi.
Jak wynika z analiz w przypadku kilku nowych marek samochodów, które pojawiły się w Norwegii w ubiegłym roku, liczba rejestracji jest obecnie bardzo niska.
– Niektóre z tych marek cieszyły się dużym zainteresowaniem. Jednak nabywcy, którzy chcieli takiego samochodu, otrzymali go w zeszłym roku. To samo dotyczy różnych dużych i drogich luksusowych samochodów. Marki samochodów, które mają się teraz dobrze, to te, które znamy od dziesięcioleci i z którymi wiele osób ma „bezpieczne relacje”. Dotyczy to również marek, które mają dobrze rozwiniętą sieć dealerską i serwisową – dodał Thorsen.
Wzrost liczby elektrycznych samochodów dostawczych
Liczba nowych samochodów dostawczych zarejestrowanych po raz pierwszy spadła o 6 procent w sierpniu i 0,8 w tym roku. – Udział samochodów elektrycznych w samochodach dostawczych wynosi w tym roku 34%, co stanowi gwałtowny wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spośród 16 923 nowych samochodów dostawczych, 5 746 to samochody elektryczne. Innymi słowy, poczyniono postępy, ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia, aby osiągnąć cel 2025 roku zerowej emisji lekkich samochodów dostawczych – podkreślił Øyvind Solberg Thorsen.