W sierpniu w Ukrainie zakupiono ponad 5,6 tysiąca nowych i używanych samochodów elektrycznych. Jest to o 115,4% więcej niż w sierpniu ubiegłego roku i o 21,7% więcej niż w lipcu 2023 roku. To kolejny rekordowy miesiąc sprzedaży samochodów elektrycznych w tym kraju. Ogółem wzrost w porównaniu z poprzednim miesiącem wyniósł aż 1000 sztuk.
Oprócz zerowej stawki cła, zakup samochodów elektrycznych rośnie dzięki zwiększonej dostępności: z jednej strony gamy modeli producentów samochodów stale się poszerzają, z drugiej, rośnie liczba używanych samochodów elektrycznych na rynku. Wpływa na to także wzrost cen paliw w Ukrainie.
Spośród ogólnej liczby samochodów elektrycznych w czerwcu 98,9% stanowią samochody osobowe, a 1,1% to samochody dostawcze (59 sztuk). Ponad połowę samochodów elektrycznych (56,3%, 3149 sztuk) sprowadzono z zagranicy, jako używane. To najwyższy miesięczny wskaźnik importu używanych samochodów elektrycznych. Na krajowym rynku zakupiono 31,3% ogólnej liczby sprzedanych samochodów z silnikiem elektrycznym (1754 sztuki). Nowe samochody stanowiły 12,4% sprzedaży (693 sztuki).
„Można stwierdzić, że zainteresowanie mieszkańców Ukrainy samochodami elektrycznymi rośnie we wszystkich segmentach. Ukraińcy wybierają używane samochody elektryczne przede wszystkim ze względu na ich niższą cenę, ale część z nich to praktycznie nowe lub prawie nowe samochody z Chin w wieku 1-2 lata, które są rejestrowane jako używane” – czytamy w publikacji Samar.
Na koniec sierpnia 2023 roku ogólna liczba pojazdów z wyłącznie silnikiem elektrycznym zarejestrowanych na Ukrainie wynosi 67 450 sztuk (z wyłączeniem tych, które zostały wyrejestrowane z powodu wad lub wywiezione za granicę): 65 375 samochodów osobowych, 2 070 samochodów dostawczych i 5 autobusów.
Pierwsze miejsce na krajowym rynku samochodów elektrycznych (używanych) nadal zajmuje Nissan Leaf. W sierpniu zawarto 449 umów kupna-sprzedaży tego modelu, co jest trzykrotnie więcej niż drugiej na liście Tesli Model 3. Średni wiek tego modelu wynosił 8,4 roku, co oznacza, że są to stosunkowo niedrogie samochody elektryczne, które wybiera się ze względu na optymalny stosunek ceny do jakości.
Na drugim miejscu w zestawieniu znajduje się najtańszy model Tesli — Model 3 (154 umowy). Średni wiek tego samochodu wynosi 3,5 roku. Trzecie miejsce, tak jak w poprzednim miesiącu, zajmuje Volkswagen E-Golf (139 sztuk) ze średnim wiekiem 6,5 roku. Na czwarte miejsce awansował Tesla Model S (96 sztuk), a na piątym pozostał Renault Zoe (95 sztuk).
Liderem w segmencie nowych samochodów elektrycznych pozostaje Volkswagen ID.4, który w sierpniu zarejestrowano po raz pierwszy 271 razy. Na drugim miejscu pozostaje Volkswagen ID.6 (61 sztuk). Oba te modele stanowią znaczną część samochodów produkowanych w Chinach dla lokalnego rynku. Na trzecim miejscu niespodziewanie znalazło się Audi Q8 e-tron (40 sztuk w sierpniu), wyprzedzając Toyotę bZ4X (39 sztuk). Pierwszą piątkę zamyka Honda e:NP1 (20 sztuk), również produkowana na rynek chiński.
1.Volkswagen ID.4 — 271 szt.
2.Volkswagen ID.6 — 61 szt.
3.Audi Q8 e-tron — 40 szt.
4.Toyota bZ4X — 39 szt.
5.Honda e:NP1 — 20 szt.
6.BYD Yuan Plus — 20 szt.
7.Mercedes-Benz EQS — 17 szt.
8.Honda M-NV — 17 szt.
9.Honda e:NS1 — 14 szt.
10.Hyundai Ioniq 6 — 12 szt.