Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na około 40 mln euro. Punkty ładowania zostaną zainstalowane w Rumunii (328), na Słowacji (52) i na Węgrzech (28). Ponad 15 mln euro całkowitej wartości inwestycji zostanie sfinansowane przez Unię Europejską.
– Wspieramy naszych klientów w procesie dekarbonizacji transportu i chcemy zaoferować im jak najwięcej opcji mobilności, w tym poprzez rozwój niezbędnej infrastruktury dla mobilności alternatywnej. W ciągu ostatnich trzech lat zainstalowaliśmy punkty ładowania w dużej mierze poprzez partnerstwa. Zrobiliśmy ważny krok w rozwoju naszej własnej sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych, przyczyniając się w ten sposób do połączenia Europy Wschodniej poprzez korytarz TEN-T – powiedział Radu Căprău, członek zarządu OMV Petrom.
Obiekty będą zlokalizowane wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Miejsca te pomogą tym trzem krajom spełnić wymogi nowego rozporządzenia UE w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych AFIR, które przewiduje między innymi, że do 2026 roku samochody elektryczne powinny być w stanie ładować się, co 60 kilometrów na głównych trasach w Unii Europejskiej. W przypadku samochodów ciężarowych i autobusów rozporządzenie stanowi, że co 120 km musi znajdować się stacja ładowania. Do 2031 r. stacje tankowania wodoru muszą być instalowane co najmniej co 200 kilometrów wzdłuż głównych tras i muszą być odpowiednie dla większych typów pojazdów.
– Ten projekt będzie dalej wspierał przejście na dekarbonizowaną mobilność w całej Europie. Przyniesie korzyści obywatelom i podmiotom gospodarczym, zapewniając jednolitą i wzajemnie połączoną sieć dla pojazdów elektrycznych. W ten sposób przyczyni się do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu – podsumował Richard Ferrer, szef ds. paliw alternatywnych w Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).