Sprzedaż środków trwałych bez obciążenia
Rządowa autopoprawka do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, przyjęta przez Radę Ministrów 19 listopada 2024 roku, przynosi istotne zmiany dla przedsiębiorców. Jak informuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, autopoprawka wprowadza istotne ułatwienie, przewidując, że przychody ze sprzedaży środków trwałych, takich jak nieruchomości czy pojazdy, nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej. Rozwiązanie to ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. i skorzysta z niego około 935 tysięcy przedsiębiorców – czytamy na rządowej stronie gov.pl.
Zmiany te, mogą być ważne dla małych i średnich firm, które odpowiadają za znaczną część sprzedaży pojazdów w Polsce, w tym coraz popularniejszych samochodów elektrycznych (BEV). Według raportu „Polish EV Outlook 2023”, przedsiębiorcy odpowiadali za aż 78% rejestracji nowych, całkowicie elektrycznych aut osobowych w 2022 roku. Wśród nich prym wiodą leasingodawcy oraz dealerzy samochodowi. Dzięki nowym przepisom, przedsiębiorcy, którzy sprzedają środki trwałe, będą mogli uniknąć obciążeń składką zdrowotną, co może wpłynąć na zwiększenie płynności finansowej w sektorze.
Niskoemisyjny transport zyska
Dodatkowo, autopoprawka obniża minimalną podstawę wymiaru składki zdrowotnej dla przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych, liniowo oraz za pomocą karty podatkowej. Od 2025 r. minimalna podstawa wyniesie 75% minimalnego wynagrodzenia, co przyniesie oszczędności rzędu 100 zł miesięcznie dla osób o najniższych dochodach – informuje KPRM.
Zmiany mogą przyczynić się także do dalszego rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Polsce. Wprowadzenie preferencyjnych zasad rozliczania sprzedaży środków trwałych, takich jak samochody firmowe, może zachęcić przedsiębiorców do częstszej wymiany floty na bardziej ekologiczne modele. Obecnie obowiązujące limity amortyzacyjne pozwalają na uwzględnienie w kosztach zakupu elektryków do kwoty 225 tys. zł. Dzięki temu firmy mogą inwestować w zeroemisyjne pojazdy, korzystając z ulg podatkowych i wsparcia związanego z elektromobilnością.
Kto zyska na zmianach?
Autopoprawka rządu wpisuje się tym samym w szerszy trend wsparcia dla przedsiębiorców oraz promocji transportu niskoemisyjnego. Oczekuje się, że nowe regulacje przyniosą korzyści zarówno małym i średnim przedsiębiorstwom, jak i całemu sektorowi gospodarki opartej na zrównoważonym rozwoju. Leasingodawcy i dealerzy samochodowi, którzy dominują na rynku rejestracji BEV, mogą liczyć na dalsze ożywienie popytu wśród firm poszukujących rozwiązań przyjaznych środowisku. Dzięki temu nie tylko rozwijamy rynek elektromobilności, ale również przyczyniamy się do realizacji celów klimatycznych.
OW