Jak donosi Business Insider Polska jutro (środa 20.03.2024 r.) na negocjacje nowych warunków KPO do Brukseli wyjeżdża Jan Szyszko, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej. Jednym z ważniejszych tematów będzie budowa samochodu elektrycznego Izera. Nowy rząd nie zamierza rezygnować z tego projektu.
Zdaniem rządu fabryka elektryków może przynieść korzyści rozwojowe polskiej gospodarce. Ministerstwo w Brukseli chce też negocjować odejście od podatku od samochodów spalinowych.
Przypomnijmy, że w 2023 r. spółka ElectroMobility Poland podpisała porozumienia o współpracy z koncernem Geely (platforma EMP) oraz studiem projektowym Pininfarina. Na koniec 2023 r. projekt, uwzględniając wszystkie strumienie prac oraz metodologię branżową, został zrealizowany w około 40%. Docelowo fabryka w Jaworznie w woj. śląskim ma zatrudniać 3 tys. pracowników i być przygotowana do produkcji 150 tys. aut rocznie w pierwszym etapie z możliwością rozbudowy mocy produkcyjnych do 300 tys. samochodów rocznie.
EMP powstało w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea i Tauron Polska Energia. Każda z nich objęła po 25% kapitału akcyjnego. 30 września 2021 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze objęcia nowo wyemitowanych akcji przez Skarb Państwa, który tym samym stał się większościowym akcjonariuszem.
W grudniu ubiegłego roku w odpowiedzi na raport Najwyższej Izby Kontroli, przedstawiciele ElectroMobility Poland zorganizowali spotkanie z mediami, na którym wskazywano, co już udało się zrobić. Podkreślano, że z puli 500 milionów złotych przeznaczonych na projekt wydano 277 milionów, z czego 78 proc. przeznaczono na prace projektowe i przygotowawcze. Wskazywano także, że firma co prawda liczy na dalsze dofinansowania ze Skarbu Państwa (łączny koszt projektu może wynieść nawet ponad 6 miliardów złotych), ale prowadzi także rozmowy z zewnętrznymi inwestorami, również spoza Polski. Przedstawiciele projektu zapewniali, że jego założenia są wciąż aktualne, rozpoczęto prace z kluczowymi dostawcami, a spółka podpisała już listy intencyjne dotyczące dystrybucji Izery na dużych europejskich rynkach, np. w Hiszpanii, Portugalii i w krajach Beneluksu.
Oprac. Rafał Wąsowicz