Home Pojazdy Osobowe Izera Rząd jest na tak w sprawie Izery

Polski elektryk jednak?

Rząd jest na tak w sprawie Izery

Polski elektryk jednak?

Rząd jest na tak w sprawie Izery

Fabryka samochodów elektrycznych może przynieść korzyści polskiej gospodarce. Na zdjęciu stoisko EMP podczas KNM 2023.
Fot. PSPA
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Zaledwie przed tygodniem ogłoszono, że przetarg na realizację inwestycji ElectroMobility Poland (EMP) w Jaworznie wygrała spółka akcyjna Mirbud. Przedstawiony harmonogram prac ma umożliwić uruchomienie produkcji pierwszego polskiego samochodu elektrycznego Izera w połowie 2026 r. Pozostawała jedna, najważniejsza niewiadoma czy rząd zamierza projekt kontynuować? Wszystko wskazuje na to, że tak!

Jak donosi Business Insider Polska jutro (środa 20.03.2024 r.) na negocjacje nowych warunków KPO do Brukseli wyjeżdża Jan Szyszko, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej. Jednym z ważniejszych tematów będzie budowa samochodu elektrycznego Izera. Nowy rząd nie zamierza rezygnować z tego projektu.

Zdaniem rządu fabryka elektryków może przynieść korzyści rozwojowe polskiej gospodarce. Ministerstwo w Brukseli chce też negocjować odejście od podatku od samochodów spalinowych.

Przypomnijmy, że w 2023 r. spółka ElectroMobility Poland podpisała porozumienia o współpracy z koncernem Geely (platforma EMP) oraz studiem projektowym Pininfarina. Na koniec 2023 r. projekt, uwzględniając wszystkie strumienie prac oraz metodologię branżową, został zrealizowany w około 40%. Docelowo fabryka w Jaworznie w woj. śląskim ma zatrudniać 3 tys. pracowników i być przygotowana do produkcji 150 tys. aut rocznie w pierwszym etapie z możliwością rozbudowy mocy produkcyjnych do 300 tys. samochodów rocznie. 

EMP powstało w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea i Tauron Polska Energia. Każda z nich objęła po 25% kapitału akcyjnego. 30 września 2021 r. nastąpiło podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze objęcia nowo wyemitowanych akcji przez Skarb Państwa, który tym samym stał się większościowym akcjonariuszem.

W grudniu ubiegłego roku w odpowiedzi na raport Najwyższej Izby Kontroli, przedstawiciele ElectroMobility Poland zorganizowali spotkanie z mediami, na którym wskazywano, co już udało się zrobić. Podkreślano, że z puli 500 milionów złotych przeznaczonych na projekt wydano 277 milionów, z czego 78 proc. przeznaczono na prace projektowe i przygotowawcze. Wskazywano także, że firma co prawda liczy na dalsze dofinansowania ze Skarbu Państwa (łączny koszt projektu może wynieść nawet ponad 6 miliardów złotych), ale prowadzi także rozmowy z zewnętrznymi inwestorami, również spoza Polski. Przedstawiciele projektu zapewniali, że jego założenia są wciąż aktualne, rozpoczęto prace z kluczowymi dostawcami, a spółka podpisała już listy intencyjne dotyczące dystrybucji Izery na dużych europejskich rynkach, np. w Hiszpanii, Portugalii i w krajach Beneluksu.  

Oprac. Rafał Wąsowicz

Źródło: Business Insider Polska, własne
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory