Dane i przegląd rynku
Według najnowszych danych światowy rynek silników do pojazdów elektrycznych został wyceniony na 20,20 mld USD w 2024 roku. Co ciekawe, do 2034 roku jego wartość osiągnie około 71,92 mld USD, co oznacza średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 21,69 proc. w okresie od 2024 do 2034 roku – wylicza serwis globenewswire.com

Szybki rozwój rynku silników EV wynika z globalnego przejścia na zrównoważony transport oraz zaostrzających się przepisów dotyczących emisji spalin. Silniki elektryczne odgrywają kluczową rolę w układach napędowych pojazdów bateryjnych i nie tylko takich, wpływając na ich wydajność, efektywność energetyczną i zasięg.
Wśród najpopularniejszych typów znajdują się silniki indukcyjne AC, silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PMSM) oraz bezszczotkowe silniki prądu stałego (BLDC). Jednocześnie producenci samochodów skupiają się na integracji zaawansowanych technologii. Zapewniają one większą gęstość momentu obrotowego, mniejszą wagę i wyższą sprawność energetyczną – zwracają uwagę branżowi eksperci.
Główne trendy
Rosnące zapotrzebowanie na silniki z magnesami trwałymi wynika z ich wysokiej sprawności i kompaktowej budowy, co czyni je szczególnie popularnymi, zwłaszcza w „elektrykach”. Kolejnym istotnym trendem jest integracja z zaawansowaną elektroniką, gdzie systemy sterowania oparte na sztucznej inteligencji poprawiają wydajność i bezpieczeństwo całego systemy napędowego pojazdu. Ważnym kierunkiem rozwoju jest również stosowanie lekkich materiałów, ponieważ redukcja masy silników przekłada się na większy zasięg pojazdów.
Wyzwania dla branży
Pomimo dynamicznego wzrostu, branża napotyka na istotne bariery. Wysokie koszty produkcji, związane z wykorzystaniem metali ziem rzadkich, sprawiają, że pojazdy EV pozostają droższe od tradycyjnych.
Kolejnym problemem są wyzwania związane z zarządzaniem energią cieplną, gdzie konieczność stosowania zaawansowanych systemów chłodzenia zwiększa koszty. Istotną barierą pozostaje także niewystarczająca infrastruktura ładowania oraz brak standaryzacji, co spowalnia adopcję EV.
Azja i Pacyfik – dominujący gracz
W 2024 roku region ten odpowiadał za największy udział w rynku, głównie dzięki szybkiemu wzrostowi sprzedaży EV w Chinach, Japonii oraz w Korei Południowej. Rządy tych krajów wspierają rozwój elektromobilności poprzez dotacje, ulgi podatkowe i zaostrzone normy emisji. Dlatego też Chiny utrzymują pozycję lidera w produkcji EV, z firmami takimi jak BYD, NIO i CATL.
Japonia kontynuuje inwestycje w technologie hybrydowe i elektryczne dzięki koncernom Toyota i Nissan, a Korea Południowa wzmacnia swoją pozycję dzięki Hyundaiowi i LG Energy Solution, które rozwijają zaawansowane rozwiązania w dziedzinie baterii i napędów EV – piszą autorzy raportu.

Także Unia Europejska, poprzez inicjatywy takie jak „Zielony Ład”, przyspiesza przejście na zeroemisyjny transport. Wprowadzane są dotacje na zakup EV oraz rozbudowywana infrastruktura ładowania. Kluczowe kraje to Niemcy, Francja i Wielka Brytania, gdzie lokalni producenci samochodów intensywnie inwestują w rozwój elektrycznych układów napędowych.
Segmentacja
Rynek pojazdów elektrycznych obejmuje kilka kluczowych kategorii, w tym typ pojazdu, komponenty oraz moc znamionową. W kontekście typu pojazdu dominują samochody osobowe, które zyskały popularność dzięki rosnącemu zainteresowaniu konsumentów i wsparciu rządowemu. Jednak coraz większy udział w rynku mają także dwukołowce, których rozwój napędzają niskie koszty eksploatacji oraz dostępność elektrycznych skuterów i motocykli.

Jeśli zaś chodzi o komponenty – to według opracowania Globe News Wire – kluczowe znaczenie mają wirniki, wały i łożyska, które zapewniają wysoką wydajność napędów elektrycznych. Szczególnie cenione są magnesy trwałe, które zyskują popularność ze względu na ich kompaktowy rozmiar i wysoką sprawność. Postęp technologiczny w tym obszarze przyczynia się do optymalizacji parametrów pracy silników oraz zwiększenia ich efektywności.
W obszarze segmentacja według mocy znamionowej wskazuje się na dominację silników o mocy 100–250 kW w pojazdach średniej i wyższej klasy. Jednocześnie obserwuje się dynamiczny rozwój segmentu 20–100 kW, który obejmuje elektryczne motorowery oraz miejskie samochody o niewielkich gabarytach.
OW