Ceny rosną
Według IBRM SAMAR, w ciągu pięciu ostatnich lat średnia ważona cena sprzedaży nowych samochodów osobowych wzrosła o około 70%. Czy to oznacza, że o tyle podrożały samochody?
Choć samochody drożeją systematycznie (jak wszystkie dziś produkty), to jednak średnia ważona cena sprzedaży nie pokazuje wprost skali wzrostu cen, uwzględnia bowiem tylko ceny sprzedanych konfiguracji. Tak liczona cena wyniosła w kwietniu br. blisko 175 tys. PLN, co jest absolutnym rekordem na polskim rynku. Dla porównania, 5 lat temu średnia ważona cena sprzedaży wynosiła nieco ponad 100 tys. PLN. Jednym z głównych powodów tak radykalnej zmiany jest coraz większy udział segmentu premium, czyli najdroższych w ofercie samochodów – jeszcze pięć lat temu, ten segment samochodów stanowił około 14% rynku nowych samochodów osobowych, o 10 p.p. mniej niż w kwietniu bieżącego roku.
Walka z emisją CO2 powoduje także, że w ofercie pojawia się coraz więcej samochodów hybrydowych i elektrycznych, które z oczywistych powodów są droższe od tradycyjnych.
Z dopłatami taniej
W przypadku osób fizycznych, w ramach programu “Mój elektryk”, można liczyć na 18 750 zł dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego. W przypadku osób posiadających Kartę Dużej Rodziny bonifikata może wynieść nawet 27 000 zł.
Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą lub przedsiębiorstwa, mogą również otrzymać dofinansowanie od 18 750 zł do 27 000 zł (przy średniorocznym przebiegu nie mniej niż 15 tys. km) na samochody osobowe lub na pojazd kategorii N1 (przeznaczony do transportu towarów) do maksymalnie 70 000 zł (ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych).
Najtańszy, najdroższy
Spośród niemal 150 elektrycznych modeli dostępnych w salonach na terenie Polski, najtańszym, w pełni elektrycznym samochodem jest smart EQ fortwo
z ceną od 99 100 PLN. Jednak ze względu na miejsce tylko dwóch osób, klienci zdecydowanie częściej wybierają 5-drzwiowy samochód Dacia Spring, dostępny od 106 900 PLN lub dwudrzwiowy, ale czteromiejscowy model Fiata – 500e, którego cena katalogowa zaczyna się od 139 900 PLN.
smart EQ fortwo fot. smart.com
Tabelę cen zamyka Porsche Taycan, którego cena bazowa wynosi wprawdzie “jedynie” 448 000 PLN, jednak wyższe wersje wyposażenia i warianty napędu jak np. Taycan Turbo S to już wydatek od 854 000 PLN (katalogowo), jednak po dołożeniu kilku elementów lub pakietów wyposażenia, bez większego kłopotu przekroczymy cenę 1 mln PLN.
Taycan Turbo S fot. porsche.com
BEV prosto z salonu
Można ostrożnie szacować, że w Polsce, sprzedaż samochodów BEV i PHEV w pierwszej połowie 2023 r., będzie zbliżona do łącznej liczby sprzedanych zelektryfikowanych samochodów w całym 2022 roku. Z pewnością w naszym Magazynie Weekendowym pojawi się raport sprzedaży za styczeń-czerwiec 2023 r., jednak już dzisiaj sprawdzamy aktualne ceny i dostępność najpopularniejszych samochodów elektrycznych.
Najpopularniejsze auta elektryczne w Polsce – TOP 10 (2022), aktualne ceny i dostępność:
Samochód dostępny do konfiguracji i zamówienia od 205 990 PLN. Co ciekawe, nie trzeba czekać na wyprodukowanie samochodu i można wybrać z kilku dostępnych sztuk w różnych konfiguracjach w cenach do 210 tys. PLN do 256 tys. PLN, a nawet kupić już zarejestrowany samochód demonstracyjny ze znikomym przebiegiem 13 000 km w cenie poniżej 200 tys. PLN. Dużo mówi się ostatnio, że popularna „trójka” Tesli zostanie poddana niebawem liftingowi stąd też atrakcyjna cena (i czas oczekiwania) obecnej wersji, którą producent chce szybko upłynnić.
Tesla Model 3 fot. tesla.com
- Ford Mustang Mach-E
Cena katalogowa od 269 550 PLN. Dostępnych “od ręki” lub w ciągu kilku dni jest aż 148 samochodów w cenach od 246 tys. PLN (ponad 20 tys. PLN taniej niż auto zamówione do aktualnej produkcji) do prawie 400 tys. PLN za topowo wyposażoną wersję GT.
Ford Mustang Mach-E fot. materiały prasowe Ford
Bazowa wersja Nissana Leaf – ACENTA, możliwa do konfiguracji i zamówienia od 155 900 PLN. Dostępne “od ręki” lub w ciągu kilku dni są 42 samochody w cenach od 155 tys. PLN do prawie 200 tys. PLN za najwyższy wariant wyposażenia “N-CONNECTA” z większą baterią (59kWh).
Nissan Leaf fot. Jay K. McNally/Nissan
- Kia EV6
Cena bazowej wersji EV6 to 209 900 PLN. Dostępnych “od ręki” lub w ciągu kilku jest kilkanaście samochodów w różnych konfiguracjach napędu z mocą od 170 KM do 325 KM, w cenach od 209 tys. PLN do 250 tys. PLN.
Kia EV6 fot. materiały prasowe KIA
- Skoda Enyaq iV
Cennik modelu, startuje od 212 250 PLN. Dostępne od zaraz są aż 123 samochody w cenach od 221 tys. PLN za wersję “Enyaq” o mocy 179 KM, do niemal 320 tys. PLN za wersję Sportline Maxx o mocy 265 KM z baterią 82 kWh.
Skoda Enyaq iV fot. Materiały prasowe Skoda
Cena Niro EV zaczyna się od 198 900 PLN. Dealerzy mają w ofercie kilkanaście sztuk nowych samochodów dostępnych od zaraz w cenie nieco powyżej 200 tys. PLN oraz kilka samochodów demonstracyjnych z symbolicznym przebiegiem za niewiele ponad 180 tys. PLN
Kia Niro EV fot. KIA
- Audi Q4 e-tron
Cena w konfiguratorze startuje od 248 830 PLN. Dostępnych od zaraz jest aż 118 samochodów, w cenach znacznie poniżej ceny nowych samochodów z konfiguratora (to pokazuje jak szybko rosną ceny aut) tj. od 193 tys. PLN do prawie 320 tys. PLN.
Audi Q4 e-tron fot. Audi
- Tesla Model Y
Samochód dostępny do konfiguracji i zamówienia w wersji z napędem na jedną oś od 224 990 PLN. Podobnie jak w przypadku Modelu 3, nie trzeba czekać na wyprodukowanie samochodu i można wybrać z kilku dostępnych sztuk w różnych konfiguracjach w cenach do 224 tys. PLN do 340 tys. PLN lub kupić już zarejestrowany samochód demonstracyjny ze znikomym przebiegiem 15.000 km, za 211 tys. PLN.
Tesla Model Y fot. Tesla
- Peugeot e-208
Dostępny do konfiguracji i zamówienia od 159 900 PLN. Do kupienia “od ręki” lub w ciągu kilku dni jest 38 samochodów w cenach od 156 tys. PLN do 180 tys. PLN.
Peugeot e-208 fot. Peugeot
- Dacia Spring
Cena katalogowa Dacii Spring zaczyna się od 106 900 PLN. Dealerzy mają w ofercie 36 nowych samochodów dostępnych od zaraz w cenach od 96 tys. PLN do 111 tys. PLN.
Dacia Spring fot. Dacia
Samochód elektryczny od importera lub z wypożyczalni
Interesująco wygląda również zjawisko importu używanych samochodów elektrycznych. Wprawdzie udział samochodów elektrycznych w imporcie to jedynie 0,5% wszystkich pojazdów, jednak dynamika wzrostu importu używanych EV rok do roku (styczeń-kwiecień 2022 vs. styczeń-kwiecień 2023) jest imponująca – wzrost o 40%.
Według ekspertów Allianz Trade, udział pojazdów akumulatorowych o napędzie elektrycznym (BEV) będzie nadal rósł w Europie. Dominujący producenci ścigają się bowiem, by wprowadzić na rynek nowe modele, trwa również agresywna konkurencja cenowa w sektorze EV. Chińscy producenci widzą dla siebie ogromną szansę wejścia na europejski rynek EV.
– Jak podkreślaliśmy w naszym ostatnim raporcie, przejście na pojazdy elektryczne w Europie jest bezprecedensową szansą eksportową dla chińskiego przemysłu motoryzacyjnego, który szczyci się największym i najbardziej zintegrowanym ekosystemem pojazdów elektrycznych na świecie. Udział chińskiego importu wzrasta do szacunkowych 3-4 proc. wszystkich rejestracji samochodów, w porównaniu z niemal zerem kilka lat temu. Rosnącą konkurencyjność chińskich producentów aut najlepiej odzwierciedla dwustronny bilans handlu samochodami Europy z Chinami, gdzie nadwyżka znacznie się zmniejszyła z powodu dynamicznie rozwijającego się importu – wskazują analitycy Allianz Trade.
Ten trend jest widoczny nie tylko w Europie Zachodniej, ale również w Polsce. Ceniony ekspert i przedsiębiorca z sektora EV (oraz filantrop i społecznik), Kamil Pyclik, został prywatnym importerem marki NIO w Polsce. Samochody NIO, ze względu na filozofię ich tworzenia tj. najwyższą jakość, rozwiązania hi-tech w zakresie konstrukcji i oprogramowania oraz awangardowy, wyszukany design, nazywane są “Teslą z dalekiego wschodu”.
NIO ET7 fot. materiały prasowe NIO
Czy produkty, w tym samochody, z Chin są tańsze, ale wyraźnie gorsze od europejskich lub amerykańskich? Bynajmniej. W pierwszym polskim teście NIO ET7, przeprowadzonym przez spidersweb.pl, samochód zbiera najwyższe noty za jakość wykonania, doskonałe spasowanie, najwyższej próby materiały, bogate wyposażenie i świetne osiągi.
W wywiadzie dla niemieckiego magazynu Der Spiegel, dyrektor generalny i założyciel NIO, William Li, powiedział:
“Mam wielki szacunek dla niemieckich producentów luksusowych samochodów, takich jak Mercedes-Benz, BMW i Audi. Jednak, jeśli chodzi o samochody elektryczne, Niemcy pozostają w tyle za Chinami pod względem technologii i oprogramowania (…).”
Model użytkowania samochodu ciągle się zmienia i nie każdy czuje potrzebę posiadania samochodu na własność lub codziennego użytkowania. Naprzeciw tym potrzebom wychodzą firmy carsharingowe oferujące wynajem samochodów elektrycznych “na minuty” oraz niezależne wypożyczalnie samochodów oferujące wyłącznie pojazdy elektryczne, jak warszawski ev-rent.pl czy szczeciński nosmog.rent.pl (obie firmy operują na terenie całego kraju).
Podsumowanie
Liczba nowych samochodów z zielonymi tablicami rejestracyjnymi wciąż rośnie, podobnie jak park samochodów z napędem hybrydowym plug-in. Pomimo wyraźnego i ciągłego wzrostu cen nowych samochodów, od stycznia do maja 2023 roku zarejestrowano 197 092 samochodów osobowych, to o ponad 14% więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wniosek? Sprzedaż samochodów osobowych, w tym BEV i PHEV pomimo niesprzyjających warunków cenowych, wciąż rośnie. Z pewnością wpływ na dynamikę sprzedaży ma zdecydowana poprawa w kwestii dostępności samochodów w salonach oraz rządowy program “Mój elektryk”. Aktualnie samochody z Chin to ułamek rynku, ale zdecydowanie warto również śledzić europejską ekspansję producentów samochodów BEV z Azji.
elektromobilni.pl