Vany
Sprzedaż nowych vanów w UE w 2024 r. wzrosła o 8,3 proc., osiągając 1 586 688 sztuk. Największy wzrost odnotowano w Hiszpanii, gdzie liczba rejestracji zwiększyła się o 13,7 proc. Niemcy zanotowały przyrost o 8,4 proc., natomiast Francja i Włochy odnotowały nieznaczne korekty in plus na poziomie 1,1 proc. i 0,9 proc.
![](https://elektromobilni.pl/wp-content/uploads/2025/01/Obraz1-5.png)
Ciężarówki
Z kolei rynek ciężarówek skurczył się o 6,3 proc., a liczba nowych rejestracji spadła do 327 896 sztuk. Największy negatywny wpływ miał spadek sprzedaży ciężkich ciężarówek o 8,5 proc., podczas gdy rejestracje „średnich ciężarówek” wzrosły o 5,6 proc. W Niemczech, Francji i Włoszech sprzedaż ciężarówek spadła odpowiednio o 6,9 proc., 2,9 proc. i 0,7 proc., natomiast Hiszpania była jedynym dużym rynkiem, który odnotował wzrost na poziomie 12 proc. – informuje ACEA.
Autobusy
W segmencie autobusów sytuacja była korzystniejsza, ponieważ rejestracje wzrosły o 9,2 proc., osiągając 35 579 sztuk. Włochy odnotowały największą korektę in plus na poziomie 26,7 proc., a Hiszpania i Francja zanotowały odpowiednio 10,3 proc. i 2,2 proc. wzrostu. Niemcy były jedynym z czterech kluczowych rynków, gdzie odnotowano spadek rejestracji autobusów o 2 proc.
Źródła napędu
Pod względem rodzaju napędu, diesel pozostaje dominującym wyborem w segmencie vanów. Wzrost rejestracji o 10,5 proc. doprowadził do zwiększenia jego udziału w rynku do 84,5 proc. (łącznie to 1 340 003 sztuk). Modele benzynowe utrzymały 6 proc. rynku, podczas gdy vany elektryczne odnotowały spadek sprzedaży o 9,1 proc., co zmniejszyło ich udział z 7,2 proc. do 6,1 proc. (w porównaniu do 2023 roku). „Hybrydy” także straciły na znaczeniu, a ich sprzedaż spadła o 4,8 proc., stanowiąc zaledwie 2 proc. rynku.
eHDV
W segmencie ciężarówek Diesel również utrzymał dominującą pozycję, stanowiąc 95,1 proc. nowych rejestracji i to pomimo spadku o 6,2 proc. Ciężarówki elektryczne (eHDV) zanotowały korektę w dół o 4,6 proc., ale ich udział w rynku pozostał stabilny na poziomie 2,3 proc. Wzrosty w Niemczech (+57,4 proc.), Włoszech (+115,2 proc.) i Szwecji (+59,6 proc.) nie zdołały zrekompensować dużych spadków we Francji (-57,4 proc.) i Holandii (-42,3 proc.) – wylicza ACEA.
Kto radzi sobie najlepiej?
Rynek autobusów elektrycznych radził sobie najlepiej w segmencie elektromobilności. Rejestracje wzrosły o 26,8 proc., zwiększając udział w rynku do 18,5 proc. Włochy odnotowały imponujący wzrost o 161,7 proc., co uczyniło je liderem w tym segmencie. Hiszpania także zanotowała wzrost o 17,5 proc., a Niemcy o 4,9 proc., podczas gdy Francja miała spadek o 11,4 proc. Pomimo wzrostu znaczenia autobusów elektrycznych, hybrydowo-elektryczne modele zanotowały spadek o 16,1 proc., stanowiąc 9,8 proc. rynku. Tymczasem autobusy z silnikiem Diesla odnotowały wzrost rejestracji o 11,1 proc., co zwiększyło ich udział w rynku do 63,1 proc.
![](https://elektromobilni.pl/wp-content/uploads/2025/01/Obraz2-3.png)
Wnioski
Dane ACEA za 2024 rok pokazują, że rynek pojazdów użytkowych przechodzi istotne zmiany. Chociaż sprzedaż ciężarówek spadła, to wzrost w segmencie autobusów i vanów wskazuje na pewną stabilizację. Jednocześnie elektromobilność rozwija się nierównomiernie, szczególnie jeśli uwzględni się wyraźną dynamiką na rynku autobusów a z drugiej strony poważne wyzwania w segmencie ciężarówek. Kluczem do popularyzacji napędów bateryjnych, szczególnie w kategorii eHDV będzie – w kolejnych latach – dalsze inwestowanie w infrastrukturę ładowania oraz zachęty, które przyspieszą adaptację pojazdów elektrycznych w transporcie użytkowym.
OW