- Spółka joint venture Volkswagena i Riviana RV Tech – prowadzi prace nad zaawansowaną strefową architekturą i oprogramowaniem dla przyszłych modeli firm m.in. ID.EVERY1 i R2
- Testy zimowe pojazdów marek Volkswagen, Audi i Scout mają rozpocząć się w I kwartale 2026 roku.
- Grupa Volkswagen wdroży architekturę SDV w pojazdach elektrycznych opartych na przyszłej platformie SSP
- ID.EVERY1 z nowym oprogramowaniem pojawi się w sprzedaży w roku 2027
RV Tech przetestuje technologie
– Joint venture szybko rozwija architekturę przyszłych pojazdów definiowanych oprogramowaniem. Każdy krok w kierunku realizacji naszych ambitnych celów wykonujemy z determinacją i jasnym celem – powiedział Oliver Blume, CEO Grupy Volkswagen.
Założone w listopadzie 2024 r. joint venture rozwija nowoczesną strefową architekturę elektroniczną oraz funkcjonalne oprogramowanie, określane mianem architektury Software-Defined Vehicle (SDV), dla Grupy Volkswagen oraz Rivian, z naciskiem na rynki półkuli zachodniej.
W architekturze SDV zaawansowane modularne komputery centralne kontrolują wszystkie komponenty pojazdu. Klienci mogą korzystać z rozbudowanych funkcji jazdy zautomatyzowanej oraz systemów infotainment, które są stale aktualizowane metodą over-the-air, bez konieczności wizyt w serwisie. Dzięki temu pojazdy zawsze pozostają aktualne, a doświadczenie jazdy stale się poprawia.
Technologiczne cele
Grupa Volkswagen wdroży architekturę SDV w pojazdach elektrycznych opartych na przyszłej platformie SSP. Celem firmy jest oferowanie wiodącej technologii w różnych segmentach, przedziałach cenowych i na międzynarodowych rynkach. Oczekuje się, że platforma SSP obsłuży wolumen produkcji na poziomie nawet 30 milionów pojazdów w całej Grupie.
– Nasze joint venture z Rivian pokazuje, jak w Grupie Volkswagen rozumiemy i realizujemy postęp: błyskawicznie, precyzyjnie i z silnym skupieniem na klientów. Joint venture w szybkim tempie rozwija architekturę dla przyszłych pojazdów definiowanych oprogramowaniem. Każdy krok w kierunku osiągnięcia naszych ambitnych celów realizowany jest z determinacją i pełną koncentracją. W zaledwie dwanaście miesięcy powstała podstawa technologiczna, która umożliwi stworzenie nowego, cyfrowego doświadczenia jazdy w przystępnych cenach – podkreślił Oliver Blume.
Premiera R2 w 2026 roku
– Jesteśmy także ogromnie podekscytowani premierą modelu R2 w pierwszej połowie przyszłego roku, który zaprezentuje postępy, jakie osiągnęło joint venture – powiedział RJ Scaringe założyciel i CEO Rivian. Producent wykorzysta technologie stworzone w ramach joint venture również w modelach, R3 i R3X.

Walidacja w zimowych warunkach
Na początku 2026 r. RV Tech planuje wysłać pojazdy marek Volkswagen, Scout i Audi na pierwszą fazę testów zimowych, aby zweryfikować funkcjonowanie SDV w warunkach niskich temperatur. Specyfikacje sprzętu oraz architektury elektronicznej dla tych samochodów zostały zdefiniowane na wiosnę 2025 r. Celem jest walidacja działania strefowej architektury SDV w wymagających warunkach klimatycznych.
ID.EVERY1 z architekturą SDV
Wśród tych pojazdów znajduje się Volkswagen ID.EVERY1. Od lata 2025 r. prace nad prototypami inżynieryjnymi trwają w lokalizacjach RV Tech w Palo Alto oraz Irvine. Model seryjny ma zostać wprowadzony na rynek w 2027 r. jako pierwszy pojazd Grupy wyposażony w architekturę SDV, oferującą technologie cyfrowe w segmencie budżetowych samochodów elektrycznych – podkreśla niemiecki producent w komunikacie.

PM
