W Polsce za zakupy nowych samochodów w ponad 70% odpowiadają odbiorcy biznesowi. Przy uwzględnieniu jednoosobowych działalności gospodarczych ten udział jest jeszcze wyższy. To właśnie ten sektor jest kluczowy w transformacji napędowej. Przedsiębiorcy zauważają zalety wynikające z atrakcyjnych kosztów eksploatacji pojazdu elektrycznego, mniejszej awaryjności, tańszych przeglądów czy mniejszych kosztów ładowania.
Potwierdza to przeprowadzony przez PSPA projekt „ELAB Miasto Czystego Transportu”, w ramach którego przeprowadzono analizy użytkowania samochodów elektrycznych i spalinowych. Badanie wykazało, że nabycie elektrycznych pojazdów osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony może być bardziej opłacalne niż ich konwencjonalnych odpowiedników. Wyższe ceny EV są rekompensowane przez znacznie niższe koszty obciążające ich posiadaczy na etapie eksploatacji w tym również ładowania. Dodatkowo rynek stymulują subsydia do zeroemisyjnych pojazdów z programu „Mój Elektryk”.
– W promocji zeroemisyjnego transportu niewątpliwie pomaga program „Mój Elektryk”, który jest kluczowym czynnikiem zachęcającym do zakupu samochodu elektrycznego. Jak wynika z lipcowych danych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, firmy leasingujące już w tym momencie odpowiadają za wygenerowanie niemal 59 897 293,05 zł wsparcia. Jest to o 3 894 793,05 zł więcej niż w przypadku złożonych wniosków przez odbiorców indywidualnych oraz o 31 827 043,05 zł w odniesieniu do przyjętych wniosków tej grupy przez NFOŚiGW. Aby jednak program przyniósł wymierne korzyści rynkowe, konieczne jest długoterminowe zapewnienie dostępu do subsydiów. Jak pokazują wyniki z połowy 2022 r., zainteresowanie dotacjami jest coraz większe. Firmy stanowią najliczniejszą grupę beneficjentów programu wsparcia – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Inwestycje w samochody elektryczne zapowiada coraz więcej firm, gdzie w wielu przypadkach elektryfikacja floty wpisuje się w strategię dekarbonizacji prowadzonej działalności. Za istotną przeszkodę na drodze do zeroemisyjności firmowej floty uważa się niedostateczny rozwój infrastruktury ładowania. Fleet managerowie muszą zatem już dzisiaj podejmować decyzje związane m.in. z wyborem rodzaju instalowanych stacji (AC/DC), realizowania inwestycji infrastrukturalnych samodzielnie lub z wybranymi partnerami, a także statusem prawnym uruchamianych ładowarek (stacje prywatne lub ogólnodostępne). Analizy wymagają też kwestie ładowania samochodów służbowych w domach pracowników, przyjęte modele rozliczeń za ładowanie, czy w przypadku korzystania z infrastruktury ogólnodostępnej – wybór odpowiedniego operatora lub operatorów.
– Branża pojazdów elektrycznych powinna móc czerpać ze sprawdzonych technologii i najlepszych praktyk zarówno, w kontekście dostępu do infrastruktury, jak i doświadczeń konsumentów. Zapewniłoby to płynne przejście na nowe technologie, a także promowałoby interoperacyjność z wysokimi standardami bezpieczeństwa, wspierając idee adopcji pojazdów zeroemisyjnych. Współpracujemy z branżą pojazdów elektrycznych, aby promować standardy ładowania dla pojazdów każdego typu. Wspieramy również nowych dostawców usług mobilnych i operatorów punktów ładowania, aby stworzyć płynne i wygodne doświadczenia płatnicze dla kierowców pojazdów elektrycznych. – powiedziała Katarzyna Zubrzycka, Dyrektorka działu detalistów i agentów rozliczeniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.
Przejście firm na zeroemisyjność będzie jednym z istotnych tematów podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności. Już pierwszego dnia zebrani będą mogli wysłuchać prezentacji „Auta elektryczne w mojej firmie. Jak przecieramy szlaki i co jeszcze przed nami?”, dotyczącej transformacji służbowych flot na zeroemisyjne, czy wziąć udział w Keynote speech „Najbardziej optymalna infrastruktura dla elektrycznych flot firmowych”, która odpowie na pytania czy powinno inwestować się w ładowarki AC czy DC, jak powinna zostać zrealizowana inwestycja? Czy ładowanie przez pracownika auta powinno odbywać się w firmie czy w domu?
Kongres Nowej Mobilności odbędzie się w dniach 12-14 września w EC1 Łódź – MIASTO KULTURY. Równolegle z nim odbędą się wydarzenia towarzyszące: Polish Battery Day 2.0, CEE Green Transport Initiativ Summit, KNM Fleet Forum oraz KNM Hydrogen Forum – poświęcone najważniejszym wyzwaniom sektora, w tym m.in. roli Polski w światowym i europejskim łańcuchu dostaw baterii litowo-jonowych, popularyzacji technologii wodorowych ogniw paliwowych w transporcie czy kwestiom związanym z masową elektryfikacją firmowych flot. Kongres to unikatowe na skalę europejską spotkanie, miejsce wymiany idei i wiedzy eksperckiej na najwyższym poziomie merytorycznym. Rokrocznie gromadzi ok. 1000 uczestników zawodowo związanych z branżą e-mobility w Polsce i Europie, w tym ponad 100 prelegentów, ok. 400 ekspertów i dziennikarzy. Tegoroczna edycja jest także oficjalnym wstępem do obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Organizatorami wydarzenia są Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Miasto Łódź.