– Celem przeprowadzenia badań geotechnicznych na terenie przyszłej fabryki Izera jest weryfikacja warunków gruntowo-wodnych, niezbędnych do zaprojektowania sposobu posadowienia przyszłych obiektów budowlanych zakładu produkcyjnego – powiedział dziennik.pl Paweł Tomaszek z ElectroMobility Poland.
118 ha powierzchni
Precyzyjny obszar oraz zakres badań geotechnicznych został zdefiniowany na podstawie projektu koncepcyjnego, określającego kategorię oraz lokalizację obiektów na terenie przyszłej inwestycji zrealizowanego przez Prochem S.A.. Obecne badania prowadzone są na zlecenie ElectroMobility Poland przy wsparciu inwestora zastępczego i będą stanowić wkład w „projekt posadowienia poszczególnych obiektów zakładu będące częścią projektu budowlanego”.
Cała rozpoczęta właśnie procedura wraz z opracowaniem wyników, sporządzeniem i wydaniem opinii geotechnicznej potrwają około miesiąca. Warto przypomnieć, że fabryka ma powstać na terenie o powierzchni 118 ha. Grunt pod budowę fabryki samochodów elektrycznych przejęło miasto. Odbyło się to w ramach wymiany pomiędzy Lasami Państwowymi, a Jaworznem. W efekcie powstanie Jaworznicki Obszar Gospodarczy, w ramach którego ma powstać m.in fabryka Izery. Operatorem Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego ma być Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.
Start pod koniec 2024 roku?
Produkcja polskiego elektryka miałaby ruszyć pod koniec 2024 roku (koszt inwestycji ocenia się na 5 mld zł). Start w dużej mierze uzależniony jest od ustaleń z ewentualnym dostawcą platformy dla Izery, która jest kluczowym elementem całego projektu. Fabryka ma mieć docelowo zdolności produkcyjne na poziomie 150 tys. aut rocznie z możliwością rozszerzenia produkcji do 200 tys. samochodów elektrycznych. W ofercie mają być cztery modele elektryków. 30 % produkcji ma trafiać na polski rynek, pozostałych 70 % na eksport.
Pod koniec ubiegłego roku ElectroMobility Poland, która funkcjonuje od 2016 roku, została zasilona kwotą 250 mln zł (część z tej kwoty zostanie przeznaczona na zakup wspomnianej platformy). Właścicielem spółki jest w 84 % Skarb Państwa (SP). Pozostałe 16 % jest w posiadaniu czterech polskich koncernów energetycznych, których właścicielem jest SP.