Ograniczona oferta w Polsce
Jednym z głównych powodów różnic cenowych jest ograniczenie oferty modeli dostępnych na polskim rynku. Producenci często oferują w naszym kraju droższe, bogato wyposażone wersje swoich samochodów, także wersji elektrycznych pomijając tańsze warianty z mniejszymi akumulatorami. To zjawisko można zaobserwować na przykładzie Volkswagena ID.BUZZ. W Niemczech dostępna jest wersja Freestyle z mniejszym akumulatorem i bardziej podstawowym, (czytaj: budżetowym wyposażeniem), która jest znacznie tańsza od najtańszej wersji dostępnej w Polsce – podczas gdy niemiecka wersja ID.BUZZ Freestyle musi zadowolić się baterią o pojemności 59 kWh, oferując zasięg około 300 kilometrów, polska wersja Pro dysponuje większym akumulatorem 79 kWh-godzinnym i mocniejszym silnikiem o mocy 286 KM, co przekłada się na zasięg nawet 400 kilometrów – zwraca uwagę redakcja autoblog.pl
Wyższe ceny bazowe w Polsce
Nawet porównując podobnie wyposażone modele, ceny w Polsce często są wyższe. Po uwzględnieniu różnic w podatku VAT, cena bazowa Volkswagena ID.BUZZ Pro w Polsce jest wyższa niż w Niemczech. Tendencja ta nasuwa pytanie: Czy polscy konsumenci są po prostu bardziej skłonni zaakceptować wyższe ceny, czy też istnieją inne czynniki wpływające na tę sytuację? A może producenci stosują różne strategie cenowe na różnych rynkach, co może być podyktowane odmiennymi czynnikami, takimi jak siła nabywcza konsumentów czy poziom konkurencji na poszczególnych rynkach?
Dlaczego takie różnice?
Możliwych wyjaśnień jest kilka. Po pierwsze, producenci samochodów mogą zakładać, że polscy klienci mają wyższe oczekiwania co do wyposażenia pojazdów i dlatego oferują im droższe wersje. Po drugie, różnice w kosztach transportu, magazynowania i dystrybucji na różnych rynkach mogą wpływać na końcową cenę samochodu. Ponadto, różnice w wysokości podatków i opłat w poszczególnych krajach również przyczyniają się do różnic cenowych. Nie można też wykluczyć, że producenci celowo ustalają wyższe ceny w niektórych krajach, aby zwiększyć marżę lub stworzyć wrażenie ekskluzywności modeli. Na przykład, w przypadku Volkswagena ID.BUZZ, nawet po uwzględnieniu różnic w podatku VAT, cena bazowa modelu Pro w Polsce jest wyższa niż w Niemczech o około 5 000 złotych (225 820 zł w Polsce vs 219 000 zł w Niemczech) – wylicza portal autoblog.pl
OW