Prawdziwie ekologiczny napęd
“W licznych debatach na temat alternatywnych środków transportu coraz częściej poruszany jest temat rowerów elektrycznych. Pojazdy te mają swoich zwolenników ze względu na łatwość jazdy i ograniczenie emisji spalin w porównaniu z samochodami. Nie da się jednak ukryć, że nie jest to tak ekologiczne rozwiązanie, jak mogłoby się wydawać – produkcja i utylizacja baterii litowych generuje kolejne wyzwania środowiskowe, które wciąż czekają na rozwiązanie. Rower wodorowy eliminuje ten problem – nie korzysta z baterii litowych, co sprawia, że jest neutralny klimatycznie przez cały okres użytkowania” – podkreśla Groclin.
Warunki pogodowe mniej istotne
Przemieszczanie się w sposób ekologiczny jest znacznie łatwiejsze w ciepłe, słoneczne dni. W okresie wiosennym i letnim rowery cieszą się sporą popularnością, która często spada wraz z nadejściem chłodniejszych dni. Tradycyjne rowery elektryczne również mają swoje ograniczenia – w niskich i wysokich temperaturach ich wydajność znacząco maleje. W przypadku rowerów napędzanych wodorem warunki pogodowe nie są aż tak istotne. Zachowują one pełną sprawność w szerokim zakresie temperatur, od -10°C do +50°C. To idealne rozwiązanie dla tych, którzy wierzą, że nie ma złej pogody – są tylko złe ubrania!
Przyznajemy, że na temat wodorowych rowerów wiemy niewiele, dlatego postanowiliśmy zapytać o szczegóły Michała Seidela, CEO Groclin.
Jak działa wodorowy rower?
Rowery wodorowe działają dzięki ogniwom paliwowym, które przekształcają wodór i tlen z powietrza w energię elektryczną, napędzającą silnik roweru. Zbiornik z wodorem pełni rolę paliwa, a jedynym produktem ubocznym reakcji jest woda, co czyni te pojazdy całkowicie bezemisyjnymi. System sterowania kontroluje przepływ energii, zapewniając płynne i efektywne napędzanie kół. Wodór wytwarzany jest w specjalnym generatorze przy pomocy energii i wody. Generator pełni rolę ładowarki.
Jaki ma zasięg rower napędzany paliwem wodorowym?
Rower wodorowy może przejechać do 60 km na jednym zbiorniku wodorowym, ale użytkownik może mieć przy sobie dodatkową butelkę wodoru, którą wymieni po zużyciu poprzedniej i pojedzie dalej.
Proszę powiedzieć w jaki sposób wygląda uzupełnianie paliwa?
Pojemniki, posiadacz pojazdu wymienia sam. Posiadacz pojazdu posiada własny generator wodoru, podłączony do energii, uzyskuje gaz z wody. Wymiana pojemnika jest bardzo prosta i trwa kilka sekund.
Jaki jest jednorazowy koszt tankowania wodoru?
Generowanie wodoru zużywa jedynie 1500 W energii, co przy polskich cenach energii przekłada się na koszt zaledwie 1,5 zł, pozwalając na przejechanie aż 60 kilometrów.
Gdzie można zatankować rower wodorowy?
“Tankowanie” nie wymaga standardowych ładowarek wodorowych. Posiadacz roweru posiada generator wodoru, sam ładuje zbiorniki.
Jaka jest przewaga roweru wodorowego nad rowerem elektrycznym?
Rowery napędzane wodorem oferują znaczące korzyści w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań opartych na bateriach litowych. Przede wszystkim żywotność napędu wodorowego wynosi aż 10 lat, podczas gdy akumulatory w rowerach elektrycznych wymagają wymiany często już po 2–3 latach użytkowania. Wodór jako źródło energii jest znacznie bardziej odporny na warunki atmosferyczne – napęd wodorowy pracuje efektywnie zarówno w ekstremalnych upałach, jak i niskich temperaturach (od -10°C do +50°C), co stanowi wyraźną przewagę nad akumulatorami, których wydajność wyraźnie spada w takich warunkach.
Dodatkową zaletą są wymienne pojemniki z wodorem, które eliminują konieczność czekania na naładowanie akumulatora. Wystarczy wymienić butlę w kilka sekund i kontynuować podróż, co znacznie podnosi komfort użytkowania. Warto także podkreślić, że wodorowy napęd jest bardziej przyjazny dla środowiska, gdyż nie generuje odpadów związanych z utylizacją zużytych baterii.
Ile modeli rowerów wodorowych rocznie produkuje firma Groclin
Groclin w swojej egerie posiada 5 modeli rowerów. Spółka nie ujawnia danych sprzedażowych.
Jakie są wasze rynki zbytu?
Polska, Czechy, Słowacja, Litwa Łotwa, Estonia.
Ile kosztują wodorowe rowery produkowane przez Groclin?
Od 3000 euro do 5500 euro w zależności od modeli i zamawianych ilości.
Jak wygląda europejski oraz polski rynek rowerów wodorowych?
Na rynku francuskim występują rowery wodorowe, ale mają pojemność powyżej 250 barów, co sprawia, że są ciężkie i mniej bezpieczne.
Z jakimi firmami konkuruje Groclin?
Nie posiada żadnej konkurencji w chwili obecnej.
Czy Groclin planuje jakieś nowe modele na 2025 rok?
Planujemy nowe modele na 2026 rok.
Kto jest właścicielem firmy – polski czy zagraniczny kapitał?
Kapitał polski.
Dziękuję za rozmowę,
PM