W badaniu wzięto pod uwagę samochody elektryczne (BEV) oraz hybrydy (PHEV i (HEV). W 2023 roku AUTO1.com sprzedała około 17 000 pojazdów elektrycznych, co stanowi 3,2% całkowitej sprzedaży, z niewielkim wzrostem w porównaniu z 2022 rokiem (3,1%). Głównym czynnikiem, który zachęca konsumentów do zakupu pojazdów elektrycznych, jest niższa cena detaliczna (56%). Stan baterii oraz przejrzystość w zakresie utrzymania pojazdu również odgrywają istotną rolę (29,7%), podobnie jak dotacje na pojazdy elektryczne (29,4%) i dostępność infrastruktury ładowania (28,8%).
W 2023 roku najpopularniejszymi markami samochodów elektrycznych sprzedawanych na platformie były Toyota, Volkswagen i Tesla. Do czołówki dołączyło z kolei Volvo, ze wzrostem sprzedaży o 90%. Pierwszą dziesiątkę opuściła Kia. Natomiast imponujące trzycyfrowe wzrosty sprzedaży odnotowały takie marki, jak Cupra i Jeep. Także chińskie marki, takie jak Lynk & Co, MG i Aiways, odnotowały znaczący wzrost, ze średnim trzycyfrowym wzrostem w porównaniu do 2022 roku.
Cena i stan baterii decydują
Głównymi czynnikami wpływającymi na decyzje zakupowe konsumentów w przypadku pojazdów elektrycznych są niska cena detaliczna, stan baterii oraz przejrzystość dotycząca utrzymania pojazdu.
– To wskazuje, że konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na ekonomiczny aspekt zakupu pojazdów elektrycznych – komentuje Piotr Baranowicz, VP CEE w Grupie AUTO1. Jego zdaniem niższe ceny detaliczne używanych pojazdów elektrycznych mogą odgrywać kluczową rolę w popularyzacji tych pojazdów.
Rynek używanych pojazdów elektrycznych wykazuje także silny trend w handlu transgranicznym. W 2023 roku ponad 75% sprzedawanych pojazdów elektrycznych było przedmiotem handlu między krajami europejskimi.
Niderlandy utrzymują pozycję lidera w popycie na pojazdy elektryczne, a Francja i Dania zajmują odpowiednio drugie i trzecie miejsce. Niemcy oraz Hiszpania zamykają czołową piątkę. Z naszego punktu widzenia interesującym faktem jest także wzrost popytu w innych krajach europejskich. Włochy i Polska odnotowały znaczący wzrost liczby sprzedawanych pojazdów elektrycznych. Włochy awansowały z 15. na 11. miejsce z 55% wzrostem rok do roku, podczas gdy Polska przesunęła się z 13. na 8. miejsce z 49% wzrostem.
Wsparcie pobudzi elektromobilny rynek
W przypadku naszego kraju ten progres może być jeszcze większy. Rząd zapowiedział bowiem nowy program dopłat do elektrycznych samochodów używanych. Budżet na ten cel ma wynieść 373,75 miliona euro (ok. 1,6 miliarda złotych), czyli dwukrotnie więcej w przypadku programu „Mój Elektryk”.
– PSNM od ponad dwóch lat postuluje o wdrożenie wsparcia do używanych pojazdów elektrycznych na kształt systemów już istniejących w innych krajach Unii Europejskiej. Ze wstępnych informacji wynika, że w końcu zostaną one spełnione. 373,75 miliona euro (ok. 1,6 miliarda złotych) ma zostać przeznaczone na subsydia do używanych samochodów elektrycznych. Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni wysokością budżetu, który zdecydowanie przewyższa dotychczasowe wsparcie do zakupu pojazdów elektrycznych realizowane w ramach programu „Mój Elektryk”. Widząc pozytywny wpływ subsydiów na dynamikę rozwoju sektora pojazdów elektrycznych, możemy prognozować, iż dofinansowanie używanych elektryków jeszcze bardziej przyczyni się do popularyzacji elektromobilnego sektora – podkreśla Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.
Według partnerskich dealerów AUTO1.com z Polski najistotniejszym czynnikiem mogącym skłaniać konsumentów do zakupu pojazdu elektrycznego okazuje się jak w pozostałych krajach Europy niższa cena detaliczna pojazdu (60,7% wskazań), kolejnym istotnym czynnikiem okazuje się natomiast łatwy dostęp do infrastruktury ładowania (36,5% wskazań), a trzecim w kolejności jest stan baterii i przejrzystość utrzymania (30,6%). Dotacje i zrównoważony rozwój znalazły się ex aequo na 4. miejscu z 15,9% wskazań.
Opracował: Rafał Wąsowicz