Home Pojazdy Osobowe smart Roadster może wrócić. Jako „wyjątkowo kompaktowy” model elektryczny

Smart

Roadster może wrócić. Jako „wyjątkowo kompaktowy” model elektryczny

Smart

Roadster może wrócić. Jako „wyjątkowo kompaktowy” model elektryczny

Roadster w wydaniu EV z pewnością zyskałby zwolenników.
Fot. Smart
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Czy jest na sali ktoś, kto pamięta dawnego Smarta Roadstera? Dziś to coraz bardziej ceniony, młody klasyk. Ten sam pomysł może wrócić – choć rozmiary modelu zapewne nieco się zwiększą.

Bardzo niska sylwetka, prowadzenie jak w gokarcie, ale i skromna moc oraz powolna, zautomatyzowana automatyczna skrzynia biegów – tak w skrócie można opisać Smarta Roadstera, produkowanego tylko przez trzy lata, między 2002 a 2005 r. Nie zdobył nigdy wielkiej popularności – nabywcy roadsterów woleli raczej Mazdy czy Toyoty. Teraz powoli doceniają go fani nietypowych klasyków. Wciąż można się w nim wyróżnić. Aż chciałoby się napisać, że Smart rzuca się w oczy…, ale jednocześnie jest tak niski, że czasami można go nie zauważyć!

Rozwój pod chińskim zarządem

Pod zarządem Geely (chińska marka dysponuje połową udziałów w Smarcie, drugą ma Mercedes) firma produkuje zaskakująco duże auta. Modele #1 i #3, a także nadchodzące #5 są elektryczne i rywalizują z utytułowanymi konkurentami. Marka rozważa także przywrócenie do życia prawdziwej legendy i modelu, od którego niemal trzy dekady temu zaczęła się historia Smarta, czyli miejskiego Fortwo. Jak zaznaczają jej menadżerowie, potrzebny jest jednak partner, z którym firma mogłaby podzielić się kosztami opracowywania platformy i całego auta – tak, by przynosiło ono zyski.

Otwartość na pomysły jest

Co z Roadsterem? Jego powrót także nie jest wykluczony. Według dyrektora generalnego Smart Europe Dirka Adelmanna, gdy Geely nabyło połowę udziałów w 2020 roku, powstały pewne szkice. Dyrektor jest otwarty na pomysł przekształcenia ich w model produkcyjny.

Był jeden bardzo dziki kolega, który miał pierwsze rysunki nowego Roadstera” – powiedział Adelmann w rozmowie z czasopismem Autocar. „Mamy trzy świetne samochody i żaden z nich nie jest Roadsterem, ale czemu nie? Jeśli zrobimy Roadstera, możesz być pewien, że będzie bardzo kompaktowy – na pewno dwumiejscowy.” Przypomnijmy, że poprzedni Smart Roadster mierzył zaledwie 3,4 m. Adelmann dodał, że ma „bardzo emocjonalny związek” z Roadsterem, ponieważ był to pierwszy samochód, nad którym pracował, kiedy dołączył do Smarta.

Z kim mógłby konkurować nowy Smart Roadster?

Segment elektrycznych aut sportowych, zwłaszcza takich bez dachu, nie jest wielki. Naturalnym rywalem byłby MG Cyberster. Tesla Roadster zapewne będzie mocniejsza i droższa – Smart zapewne oferowałby ok. 300-400 KM, a nie okolice 1000 KM (chyba że menadżerowie jednak uznają, że pora na odrobinę szaleństwa). Tesla może oferować nawet 2000 KM… o ile oczywiście kiedyś trafi wreszcie na rynek.

Rywalem Smarta mogłoby być również nadchodzące Porsche 718 Boxster w wersji EV. Być może swoje propozycje pokaże także Toyota. Co z Mazdą? O nowej MX-5 jeszcze niczego nie wiemy. Być może będzie spalinowa, być może hybrydowa, ale odmiana EV także nie jest wykluczona. Jedno jest pewne – rozwój tego segmentu może dać miłośnikom motoryzacji mnóstwo radości.

MA

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory