Home Pojazdy Osobowe BMW Rimac dostarczy akumulatory do Neue Klasse

BMW

Rimac dostarczy akumulatory do Neue Klasse

BMW

Rimac dostarczy akumulatory do Neue Klasse

Dla firmy Rimac współpraca z BMW oznacza wejście do pierwszej ligi motoryzacyjnej. Na zdjęciu SAV Neue Klasse X.
Fot. BMW
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Chorwacka firma mówi o swoim „najbardziej ambitnym partnerstwie” w dziejach. Rimac będzie odpowiadał za dostarczanie baterii do nowych modeli BMW zbudowanych na platformie Neue Klasse. Ma to być przejście Rimaca od bycia niszowym dostawcą do „pierwszej ligi”.

Moja droga biznesowa rozpoczęła się od BMW serii 3 z 1984 roku, które w wieku 20 lat przerobiłem w garażu na samochód elektryczny. Obecna współpraca jest więc idealnym dopełnieniem tej historii” – tak w rozmowie z magazynem „Autocar” skomentował doniesienia Mate Rimac, dyrektor generalny i założyciel chorwackiej firmy znanej m.in. z produkcji supersamochodów, ale także z dostarczania technologii innym firmom.

Oficjalnie potwierdzono, że to właśnie Rimac zajmie się dostarczaniem akumulatorów do nowych modeli BMW, zbudowanych na platformie Neue Klasse. Będzie wśród nich m.in. kolejna generacja SUV-a iX3.

To kluczowy moment w rozwoju Rimac Technology – od skromnych początków do poważnego długoterminowego partnerstwa z jedną z największych marek motoryzacyjnych na świecie. To wyraźny znak przejścia firmy Rimac od niszowego dostawcy o wysokiej wydajności do dużych możliwości produkcyjnych. Wraz z nieustannym rozwojem naszej działalności, w tym otwarciem kampusu Rimac, jesteśmy teraz gotowi do realizacji projektów na dużą skalę dla wiodących marek w branży motoryzacyjnej” – komentuje szef firmy.

Bez konkretów

Nie ujawniono jeszcze ani warunków finansowych umowy ani tego, w jakich ilościach Rimac będzie dostarczał akumulatory. Jednak chorwacka firma zaznacza, że umowa wymaga wyposażenia fabryki baterii w nowe „wyrafinowane, zautomatyzowane linie produkcyjne”.

Firma otworzyła niedawno centrum rozwojowe, czyli kampus Rimac niedaleko Zagrzebia. Jego znaczna część będzie wykorzystywana do rozwoju technologii i do dostarczania akumulatorów dla BMW, „podkreślając zaangażowanie firmy” (jak zaznacza Mate Rimac) w partnerstwo z bawarską marką.

Akumulatorowe zabezpieczenie

Obie firmy obiecały podać dalsze szczegóły dotyczące umowy „na późniejszym etapie”. Obecnie BMW kupuje akumulatory w pięciu zakładach. Buduje też nowe zakłady w Chinach, na Węgrzech, w Meksyku i w Stanach Zjednoczonych. W Niemczech powstaje kolejna fabryka do montażu akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Będzie się w niej montować baterie do aut zbudowanych przez BMW w Monachium, Dingolfing i Ratyzbonie.

BMW potwierdziło już wstępne szczegóły techniczne swoich akumulatorów nowej generacji dla aut Neue Klasse. Wejdą do sprzedaży w 2025 roku. Marka opisuje je jako „unikalne”. Będą wykorzystywać ogniwa cylindryczne zamiast dzisiejszego układu pryzmatycznego. Mówi się, że dzięki temu nowe zestawy baterii zaoferują o 30% większy zasięg niż w przypadku obecnych modeli EV, jednocześnie zwiększając prędkość ładowania i zmniejszając wagę akumulatorów. Nie jest jasne, czy współpraca z marką Rimac ma dotyczyć właśnie udoskonalenia rozwiązań chemicznych i procesu produkcji tych nowych zestawów, czy też BMW planuje użyć w przyszłych modelach baterie kilku rodzajów.

Firma Rimac powstała w chorwackiej miejscowości Sveta Nedelija w 2009 roku, a jej założycielem i właścicielem jest obecnie 36-letni Mate Rimac. Od 2021 roku firma jest właścicielem 55% udziałów w spółce Bugatti Rimac. Od września 2023 roku auta marki Rimac można zamawiać w salonie w Katowicach.

MA

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory