„Moja droga biznesowa rozpoczęła się od BMW serii 3 z 1984 roku, które w wieku 20 lat przerobiłem w garażu na samochód elektryczny. Obecna współpraca jest więc idealnym dopełnieniem tej historii” – tak w rozmowie z magazynem „Autocar” skomentował doniesienia Mate Rimac, dyrektor generalny i założyciel chorwackiej firmy znanej m.in. z produkcji supersamochodów, ale także z dostarczania technologii innym firmom.
Oficjalnie potwierdzono, że to właśnie Rimac zajmie się dostarczaniem akumulatorów do nowych modeli BMW, zbudowanych na platformie Neue Klasse. Będzie wśród nich m.in. kolejna generacja SUV-a iX3.
„To kluczowy moment w rozwoju Rimac Technology – od skromnych początków do poważnego długoterminowego partnerstwa z jedną z największych marek motoryzacyjnych na świecie. To wyraźny znak przejścia firmy Rimac od niszowego dostawcy o wysokiej wydajności do dużych możliwości produkcyjnych. Wraz z nieustannym rozwojem naszej działalności, w tym otwarciem kampusu Rimac, jesteśmy teraz gotowi do realizacji projektów na dużą skalę dla wiodących marek w branży motoryzacyjnej” – komentuje szef firmy.
Bez konkretów
Nie ujawniono jeszcze ani warunków finansowych umowy ani tego, w jakich ilościach Rimac będzie dostarczał akumulatory. Jednak chorwacka firma zaznacza, że umowa wymaga wyposażenia fabryki baterii w nowe „wyrafinowane, zautomatyzowane linie produkcyjne”.
Firma otworzyła niedawno centrum rozwojowe, czyli kampus Rimac niedaleko Zagrzebia. Jego znaczna część będzie wykorzystywana do rozwoju technologii i do dostarczania akumulatorów dla BMW, „podkreślając zaangażowanie firmy” (jak zaznacza Mate Rimac) w partnerstwo z bawarską marką.
Akumulatorowe zabezpieczenie
Obie firmy obiecały podać dalsze szczegóły dotyczące umowy „na późniejszym etapie”. Obecnie BMW kupuje akumulatory w pięciu zakładach. Buduje też nowe zakłady w Chinach, na Węgrzech, w Meksyku i w Stanach Zjednoczonych. W Niemczech powstaje kolejna fabryka do montażu akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Będzie się w niej montować baterie do aut zbudowanych przez BMW w Monachium, Dingolfing i Ratyzbonie.
BMW potwierdziło już wstępne szczegóły techniczne swoich akumulatorów nowej generacji dla aut Neue Klasse. Wejdą do sprzedaży w 2025 roku. Marka opisuje je jako „unikalne”. Będą wykorzystywać ogniwa cylindryczne zamiast dzisiejszego układu pryzmatycznego. Mówi się, że dzięki temu nowe zestawy baterii zaoferują o 30% większy zasięg niż w przypadku obecnych modeli EV, jednocześnie zwiększając prędkość ładowania i zmniejszając wagę akumulatorów. Nie jest jasne, czy współpraca z marką Rimac ma dotyczyć właśnie udoskonalenia rozwiązań chemicznych i procesu produkcji tych nowych zestawów, czy też BMW planuje użyć w przyszłych modelach baterie kilku rodzajów.
Firma Rimac powstała w chorwackiej miejscowości Sveta Nedelija w 2009 roku, a jej założycielem i właścicielem jest obecnie 36-letni Mate Rimac. Od 2021 roku firma jest właścicielem 55% udziałów w spółce Bugatti Rimac. Od września 2023 roku auta marki Rimac można zamawiać w salonie w Katowicach.
MA