Sześć poziomów autonomii
Istnieje sześć poziomów „zautomatyzowanego i autonomicznego prowadzenia pojazdu”, od poziomu L0 (L od słowa „Level”) – bez jakiegokolwiek wspomagania w prowadzeniu – do poziomu L5, najwyższego, w którym samochód byłby całkowicie autonomiczny w każdej sytuacji, bez kierowcy.
W 2018 roku Alliance Ventures (strategiczny fundusz należący do Aliansu Renault–Nissan–Mitsubishi) zainwestował w spółkę WeRide przewidując duże zapotrzebowanie na zbiorową mobilność autonomiczną. Od tego czasu firma WeRide stała się światowym wzorcem w dziedzinie pojazdów autonomicznych z parkiem 700 samochodów autonomicznych (w tym 300 minibusów), który osiągnął przebieg 28 milionów kilometrów w Azji, na Środkowym Wschodzie i w Ameryce Północnej… a niedługo w Europie, we współpracy z Grupą Renault.
– Grupa Renault pracuje nad wdrożeniem strategii w dziedzinie pojazdów autonomicznych. Dzięki doświadczeniom naszym i naszych partnerów, najlepszych w swoich dziedzinach, będziemy gotowi do przedstawienia na długo przed końcem tej dekady bardzo konkretnej oferty zeroemisyjnych minibusów autonomicznych, by spełnić rosnące potrzeby samorządów terenowych – powiedział Gilles Le Borgne, dyrektor ds. badań i rozwoju Grupy Renault.
Całkowita autonomia mało realna
W samochodach do użytku prywatnego producent proponuje już w większości modeli systemy wspomagania prowadzenia na najwyższym poziomie, które zapewniają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Bardziej zaawansowana automatyzacja niektórych funkcji, mająca na celu doprowadzenie do całkowitej autonomii samochodu, wydaje się obecnie mało realna z uwagi na obowiązujące przepisy, oczekiwania klientów, jak również koszty generowane złożonością technologii, jakie należy wdrożyć. Dlatego Renault koncentruje swe wysiłki na poziomie L2 i L2+, obejmującym systemy wspomagania prowadzenia na najwyższym poziomie na rynku. Są to przykładowo: aktywny regulator prędkości, wspomaganie utrzymania pasa ruchu lub – w niedługim czasie – funkcja automatycznego wyprzedzania. Mimo że kierowca korzysta ze wspomagania, to nadal pozostaje odpowiedzialny za prowadzenie samochodu.
Transport publiczny – elektryczna platforma w opracowaniu
W odniesieniu do transportu publicznego Renault podkreśla, że zamierza być znaczącym aktorem w dziedzinie zrównoważonej i autonomicznej mobilności. Z tą myślą koncern opracowuje platformę elektrycznego minibusa, zautomatyzowanego i przystosowanego do przyjęcia różnych rozwiązań z dziedziny automatyzacji dostarczanych przez wyspecjalizowane firmy partnerskie. Renault uważa za zasadne oferowanie pojazdów autonomicznych, zważywszy na szacunkowe roczne zapotrzebowanie na kilka tysięcy minibusów w ciągu kilku najbliższych lat.
Minibusy dla niskoemisyjnych stref
Tylko w Europie ponad 400 dużych miast stopniowo stanie się strefami niskoemisyjnymi, które jednocześnie będą musiały nadal zapewniać mobilność swoim mieszkańcom. Renault od lat prowadzi eksperymenty, by stworzyć rozwiązanie najlepiej spełniające potrzeby samorządów lokalnych, jak przykładowo projekt Mach 2 ogłoszony w 2023 roku, w ramach którego od 2026 roku sieć transportu publicznego Metropolii Châteauroux (Francja) zasili flota zautomatyzowanych minibusów elektrycznych. Docelowo prace te zaowocują opracowaniem przez producenta oferty zautomatyzowanej, elektrycznej platformy minibusa, stworzonej na bazie Renault Master, dostosowanej do zabudowy rozwiązaniami automatyzacji firm partnerskich, takich jak EasyMile, Milla lub WeRide.