Atrakcyjne ceny, szeroka paleta modeli, nowoczesne technologie, atrakcyjny wygląd. Oto tylko niektóre z zalet, które sprawiają, że samochody BYD zdobywają coraz większą popularność nie tylko w Chinach, ale i na całym świecie – również w Europie. Oczywiście, nie każdy lubi produkty BYD, mają one także swoje wady (w Polsce to wciąż jeszcze np. dość uboga sieć salonów i serwisów… choć dynamicznie się rozwija), nie zmienia to jednak faktu, że ten rok należy do marki, której nazwa rozwija się jako „Build Your Dreams”.
Świetne wyniki sprzedażowe
BYD zanotował globalnie rekordowy sierpień. W tym miesiącu – zwykle kojarzonym jednak z „wakacyjnym” spowolnieniem – marka sprzedała 373 082 aut z kategorii New Energy Vehicle (NEV). Z tej liczby, 145 627 aut to pojazdy całkowicie elektryczne.
Dzięki takiemu wynikowi, BYD od początku roku sprzedał już ponad milion „elektryków”. Jeśli chodzi za to o rezultat kategorii NEV, wygląda na to, że każdy kolejny miesiąc jest dla tej firmy rekordowy. Poprzednio mówiono tak o lipcu, kiedy nabywców znalazło 342 383 aut elektrycznych i hybrydowych.
Potężny wzrost
Jak wygląda sprzedaż w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku? Wzrost jest wielki – w przypadku hybryd plug-in sprzedało się ich o 73% więcej niż rok wcześniej. Od początku roku nabywców znalazło już 1,3 miliona aut PHEV tej firmy – o 43% więcej niż od stycznia do sierpnia 2023 r. W kategorii aut EV, sierpniowy rezultat jest o 2% lepszy niż rok temu i o 15% lepszy niż w lipcu. Od początku tego roku do końca sierpnia BYD sprzedało o 12% więcej „elektryków” niż od początku roku do końca sierpnia 2023 r.
Nie tylko Chiny
Na rynkach poza Chinami sprzedaż marki BYD wyniosła w sierpniu 31 451 sztuk – to o 26% więcej rok do roku i o 5% więcej niż w lipcu. Od początku roku BYD sprzedało za granicą 265 000 aut.
Ambitne plany
Jakie są ambicje marki BYD? Firma już teraz prześcignęła Hondę i Nissana w klasyfikacji sprzedaży globalnej. W drugim kwartale 2024 r. została siódmym największym producentem aut na świecie. W planach są obecnie debiuty nowych, tańszych i bardziej wydajnych modeli (choć BYD dopracowuje także swój flagowy supersamochód o mocy ponad 1200 KM), dzięki czemu na koniec roku pozycja BYD w rankingu może być jeszcze wyższa. Marka planuje także budowę zakładów w Pakistanie, Turcji, Meksyku i Brazylii.
Europejskie fabryki rozwiążą problem?
Czy mówimy o przyszłym światowym liderze, co najmniej w kategorii aut budżetowych (a może i we wszystkich innych)? To zła wiadomość dla utytułowanych producentów, ale… bardzo możliwe. BYD ma budżet, pomysły, kadry i duże możliwości. Pozycja firmy w Europie może zostać chwilowo nadszarpnięta przez cła, niewykluczone jednak, że Chińczycy rozwiążą ten problem, lokując jedną z fabryk na terenie Unii Europejskiej. Mogą też po prostu… nieco zejść z marży, wcale nie podnosząc cen końcowych dla konsumentów. Jedno jest pewne – o tej firmie będzie głośno i raczej prędko nie opuści motoryzacyjnej sprzedażowej ekstraklasy.
MA