Home Biznes Finansowanie Rekordowy budżet na fotowoltaikę i większe dotacje na magazyny energii

„Mój Prąd 6.0”

Rekordowy budżet na fotowoltaikę i większe dotacje na magazyny energii

„Mój Prąd 6.0”

Rekordowy budżet na fotowoltaikę i większe dotacje na magazyny energii

Polacy preferują ładowanie w domu. Jest wygodniej i taniej w stosunku do publiczych punktów ładowania
Fot. Volkswagen
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Rekordowy budżet programu „Mój Prąd 6.0” otwiera nowe możliwości dla właścicieli aut elektrycznych. Dzięki zwiększonemu dofinansowaniu na fotowoltaikę i magazyny energii, ładowanie EV w domu staje się jeszcze bardziej opłacalne i niezależne.

Większy budżet

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zwiększył budżet szóstej edycji programu „Mój Prąd” o 600 mln zł, osiągając tym samym rekordową kwotę 1,85 mld zł. Finansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027 w ramach działania 2.2 Rozwój OZE. Program „Mój Prąd 6.0” oferuje dotacje dla osób fizycznych na montaż mikroinstalacji fotowoltaicznych na własne potrzeby oraz magazynów energii lub ciepła. Nabór wniosków trwa do 29 sierpnia 2025 r. lub do wyczerpania środków. W sześciu edycjach programu Mój Prąd, NFOŚiGW wypłacił ponad 3 mld zł dotacji na realizację ponad 560 tys. projektów. Do 3 marca 2025 r. wpłynęło niemal 83 tys. wniosków na łączną kwotę 1,15 mld zł, z czego ponad 41 tys. wniosków na kwotę 585 mln zł dotyczyło dofinansowania magazynów energii elektrycznej, a ponad 13 tys. wniosków o wartości 61 mln zł – magazynów ciepła.

Warunki dofinansowania w programie Mój Prąd 6.0

Beneficjentami programu mogą być osoby fizyczne wytwarzające energię elektryczną na własne potrzeby, posiadające umowę kompleksową – umowę sprzedaży na wprowadzenie do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji. Dofinansowanie jest przyznawane w formie dotacji do 50 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Zakres dofinansowania obejmuje budowę mikroinstalacji fotowoltaicznej/mikroinstalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii lub magazynem ciepła.

O wsparcie w ramach programu mogą ubiegać się prosumenci, którzy ponieśli wydatki na swoje instalacje fotowoltaiczne po 1 stycznia 2021 r. Warunkiem dofinansowania jest rozliczanie się prosumenta w systemie net-billing. Aby uzyskać dofinansowanie do instalacji PV zgłoszonych do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej od 1 sierpnia 2024 r., konieczna jest inwestycja w magazyn energii elektrycznej lub/i magazyn ciepła. Moc instalacji fotowoltaicznej może wynosić od 2 kW do 20 kW.

Wysokość dofinansowania

Dofinansowanie do mikroinstalacji fotowoltaicznych w przypadku inwestycji w magazyn energii lub/i magazyn ciepła wynosi do 7 tys. zł, a bez niego – 6 tys. zł. Do magazynu energii cieplnej o minimalnej pojemności 20 dm3 prosumenci mogą uzyskać do 5 tys. zł dofinansowania. Do magazynu energii elektrycznej o minimalnej pojemności 2 kWh – do 16 tys. zł.

Magazynowanie energii – korzyści dla prosumentów

Prosumenci coraz częściej korzystają z magazynów energii, aby zwiększyć efektywność swoich instalacji fotowoltaicznych. Korzyści z magazynowania energii – zdaniem NFOŚiGW – to:

  • Autonomia energetyczna: magazynowanie nadwyżek i redukcja strat energii.
  • Mniejsze uzależnienie od sieci energetycznej.
  • Lepsze wykorzystanie OZE.
  • Oszczędności finansowe – niższe rachunki za prąd i optymalizacja taryf energetycznych.
  • Redukcja emisji CO2.

Elektromobilność a ładowanie w domu

Z badania przeprowadzonego przez firmę Volkswagen wynika, że niemal 2/3 użytkowników modeli ID. W Polsce deklaruje, że ładuje swoje samochody tylko w miejscu zamieszkania. Natomiast 7 proc. ankietowanych korzysta wyłącznie z ładowarek poza domem, a pozostali stosują mieszany model uzupełniania energii w bateriach trakcyjnych.

Fot. Volkswagen

Inne badanie przeprowadzone przez EV Klub Polska we współpracy z InsightOut Lab wskazuje, że 83 proc. respondentów preferuje ładować auto „u siebie”. Powód jest prosty – to bardzo komfortowe rozwiązanie, w praktyce nieróżniące się od ładowania smartfona. A ponadto jest najbardziej opłacalne pod względem finansowym. Dzięki możliwości skorzystania z taryfy nocnej G12 przejechanie 100 km samochodem elektrycznym klasy kompaktowej może kosztować tylko ok. 10 zł – zwracają przedstawiciele EV Klub Polska.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory