Home Raporty Rekordowe wzrosty elektryków. Tesla traci grunt pod nogami

Raport JATO Dynamics

Rekordowe wzrosty elektryków. Tesla traci grunt pod nogami

Raport JATO Dynamics

Rekordowe wzrosty elektryków. Tesla traci grunt pod nogami

Podczas gdy Volvo odnotowało 30 proc. spadek rejestracji BEV, BYD i Polestar osiągnęły znaczne wzrosty, odpowiednio o 94 i 84 proc.
Fot. MA
Przeczytasz w 4 min
Przeczytasz w 4 min

Mimo ogólnego spadku rejestracji samochodów osobowych w Europie, rynek „elektryków” bije rekordy – w lutym sprzedaż wzrosła o 26 proc. Tesla traci jednak pozycję lidera, ustępując miejsca chińskim producentom, takim jak BYD i Polestar. Kto jeszcze zyskał, a kto stracił w elektromobilnej rewolucji? Najnowsze dane JATO Dynamics pokazują, że rynek EV wciąż przyspiesza a walka o klienta staje się coraz bardziej zacięta.

W lutym bieżącego roku w Europie zarejestrowano łącznie 966 300 nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek o 3 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku. Głównymi czynnikami spadku okazały się niższe rejestracje w Niemczech, Włoszech, Belgii, Holandii, Szwajcarii i Irlandii. Łączna liczba zarejestrowanych pojazdów – od początku roku – wyniosła 1 962 850 sztuk, co również stanowi 2 proc. korektę in minus w ujęciu rok do roku.

Źródło: JATO Dynamics

Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics, zauważył, że na europejskim rynku motoryzacyjnym nadal nie widać wyraźnych oznak ożywienia, a niepewność na rynkach krajowych komplikują dodatkowo wyzwania na rynkach Chińskim i północnoamerykańskim. Co ciekawe, pomimo ogólnego spadku, segment BEV odnotował znaczący wzrost. W lutym zarejestrowano 164 000 nowych pojazdów elektrycznych, co daje wzrost o 26 proc. Jest to najwyższy wolumen rejestracji „elektryków” zanotowany w lutym oraz w okresie styczeń-luty, w którym zarejestrowano 329 700 sztuk, co oznacza wzrost o 31 proc.

Źródło: JATO Dynamics

Rejestracji Tesli

Na tle pozytywnych wyników segmentu BEV, Tesla odnotowała znaczący… spadek. Udział rynkowy marki w lutym obniżył się do 9,6 proc., co jest najniższym wynikiem dla tego miesiąca od pięciu lat. Z kolei udział rynkowy od początku roku spadł z 18,4 proc. w roku 2024 do 7,7 proc. w bieżącym roku. Felipe Munoz wyjaśnił, że Tesla przechodzi okres intensywnych zmian. – Oprócz coraz aktywniejszej roli Elona Muska w polityce i rosnącej konkurencji na rynku EV, marka wycofuje obecną wersję swojego najlepiej sprzedającego się modelu – Model Y – w związku z wprowadzeniem nowej, odświeżonej wersji – powiedział.

Źródło: JATO Dynamics

Munoz dodał, że marki, które mają stosunkowo ograniczoną gamę modelową, są szczególnie podatne na spadki rejestracji podczas wprowadzania zmian w ofercie. W lutym rejestracje Modelu Y spadły o 56 proc. do 8 800 sztuk, natomiast rejestracje Modelu 3 zmniejszyły się o 14 proc. do 6 800 sztuk. Różnica w skali spadków między tymi dwoma modelami sugeruje, że korekta ogólnej sprzedaży amerykańskiej marki jest bardziej związana z wycofywaniem Modelu Y niż z aktywnością polityczną Muska.

Fot. EPL

Chińskie marki w natarciu

Trudności, z jakimi obecnie zmaga się Tesla, stworzyły możliwości dla konkurentów. W lutym chińskie marki samochodowe zarejestrowały w Europie 19 800 nowych „elektryków”, wyprzedzając Teslę, która zarejestrowała nieco ponad 15 700 sztuk. JATO Dynamics przypomina, że w analogicznym miesiącu ubiegłego roku chińskie marki zarejestrowały 23 182 sztuki, w porównaniu do 28 131 Tesli .

Najlepiej sprzedającymi się chińskimi markami były Volvo, BYD i Polestar. Podczas gdy Volvo odnotowało 30 proc. spadek rejestracji BEV, BYD i Polestar osiągnęły znaczne wzrosty, odpowiednio o 94 i 84 proc. W statystykach dobrze wypadła również marka Xpeng z ponad 1000 rejestracjami, a tuż za nią uplasował się Leapmotor z blisko 900 sztukami.

Grupa Renault liderem wzrostu

Grupa Volkswagen utrzymała pozycję lidera rynku z udziałem wynoszącym 25,8 proc. Na drugim miejscu znalazł się Stellantis, który jednak straciła 2,6 punktu procentowego udziału w porównaniu z lutym 2024 roku, ze względu na dwucyfrowe spadki w markach Citroen, Opel/Vauxhall i Fiat. Grupa Renault okazała się „najlepszym graczem miesiąca”, notując 12 proc. wzrost wolumenu sprzedaży i 1,5 punktu procentowego wzrostu udziału w rynku.

Mocne wyniki grupy w lutym można przypisać pozytywnym rezultatom sprzedaży modelu Clio, Dacii Duster oraz nowych Renault Symbioz i Renault 5.

Znaczną część sukcesu Renault odnotowano w segmencie BEV, gdzie w lutym zarejestrowano 9 400 pojazdów bateryjnych, co stanowi wzrost o 96 proc. Francuski producent został wyprzedzony jedynie przez Grupę Volkswagen, która zanotowała 108 proc. wzrost sprzedaży BEV. Inne marki z silnymi wzrostami w segmencie BEV to Audi (+67 proc.), Kia (+56 proc.), Skoda (+63 proc.), Citroen (+190 proc.), Cupra (+179 proc.), Mini (+804 proc.) i Ford (+146 proc.). Natomiast Tesla, Volvo, MG, Fiat, Jeep i Smart odnotowały spadki w tym segmencie.

Sandero ponownie na czele

Dacia Sandero po raz kolejny trafiła na pierwsze miejsce w rankingu modeli, będąc najczęściej rejestrowanym nowym pojazdem w Europie (w lutym – przyp. red.). Drugą pozycję zajął Citroen C3, którego nowa generacja została ciepło przyjęta przez rynek. Na trzecim miejscu uplasowało się Renault Clio dzięki 22 proc. wzrostowi wolumenu sprzedaży – drugiemu najlepszemu wynikowi w pierwszej dziesiątce, ustępując jedynie Volkswagenowi Tiguanowi, który zajął dziewiąte miejsce z 43 proc. wzrostem rejestracji.

Źródło: JATO Dynamics

Z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych modeli wypadły za to: Tesla Model Y i Skoda Octavia, ustępując miejsca Dacia Duster i Volkswagenowi Tiguanowi. Wśród modeli z pierwszej setki odnotowano jeszcze znaczące wzrosty rejestracji, m.in.: Peugeota 3008 (+40 proc.), MG ZS (+47 proc.), Skody Kodiaq (+32 proc.), Jeepa Avengera (+40 proc.), Volkswagena ID.4 (+150 proc.), Volkswagena ID.3 (+114 proc.), Skody Enyaq (+41 proc.), Mini Countrymana (+109 proc.), BMW serii 5 (+54 proc.), Fiata 600 (+369 proc.), Audi A5 (+181 proc.), Audi A6 (+74 proc.), Mercedesa klasy E (+49 proc.) oraz Cupry Born (+64 proc.) – podlicza JATO Dynamics.

Wnioski

Lutowy raport JATO Dynamics ukazuje złożoną sytuację na europejskim rynku motoryzacyjnym. Ogólny spadek rejestracji kontrastuje bowiem z dynamicznym wzrostem segmentu pojazdów elektrycznych. Istotną zmianą jest też fakt, że chińskie marki wyprzedziły Teslę w sprzedaży BEV, co świadczy o rosnącej konkurencyjności tego segmentu. Dalsze miesiące pokażą, czy obserwowane trendy utrzymają się i jak na rynek wpłynie wprowadzenie kolejnych, zapowiadanych modeli oraz – co równie ważne – zmieniająca się sytuacja geopolityczna i gospodarcza w naszym regionie.

OW

Źródło: JATO Dynamics
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory