Klienci indywidualni kupują więcej
W komunikacie poświęconym raportowi pt. „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1-Q3 2024” czytamy, że „W okresie od stycznia do września 2024 roku w Polsce zarejestrowano 399 tys. samochodów osobowych, tj. o 13,8% więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 274,3 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 8,1% r/r. Z kolei klienci indywidualni zarejestrowali 124,3 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 28,6% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku”.
Hybrydy napędzają sprzedaż
Autorzy raportu podkreślają, że samochody osobowe napędzane silnikami alternatywnymi nieustannie zwiększają swój udział w rynku. Od stycznia do września 2024 roku Polacy zarejestrowali 206 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 31% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku.
Brak dopłat wstrzymał rejestracje
– Wzrost w zakresie napędów alternatywnych w kolejnym kwartale generowany jest przede wszystkim w segmencie pojazdów o napędach hybrydowych. W przypadku samochodów elektrycznych wzrost jest niewielki i generowany w większym stopniu przez hybrydy plug-in. Na finalny wynik rejestracji samochodów elektrycznych w 2024 roku może mieć wpływ wyczerpanie się budżetu na dopłaty do ich leasingu i najmu. Zgodnie z zapowiedziami program ten ma być wznowiony w 2025 roku (prawdopodobnie od wiosny – przyp. red.), a samochody rejestrowane obecnie także mają zostać objęte dotacjami po wznowieniu naboru. Rośnie liczba punktów ładowania instalowanych ze wsparciem NFOŚiGW oraz w miejscach gdzie duzi przedsiębiorcy zobowiązani są do ich zainstalowania do końca 2024 roku – wskazał Przemysław Szywacz, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w KPMG w Polsce.
Premium tradycyjnie ze wzrostami
W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. dynamicznie rosła liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 105 tys. sztuk (wzrost o 22,2% r/r). W tym samym czasie zarejestrowano 294 tys. sztuk aut marek popularnych (+11,1% r/r).
Niezbyt optymistyczny obraz
– O ile w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2024 roku Polska – jako jeden z nielicznych krajów – zanotowała w przypadku pojazdów osobowych blisko 14-proc. wzrost rejestracji, o tyle rejestracje samochodów ciężarowych spadły o 21%. Jeszcze gorsze wyniki zanotowaliśmy w segmencie przyczep i naczep. Tu bowiem spadek wyniósł 31,3%. Biorąc pod uwagę fakt, że polskie firmy wykonują ponad 30% przewozów w Europie i dysponują jednym z najnowocześniejszych taborów, spadki te mogą świadczyć o nadejściu przewidywanego spowolnienia gospodarczego. W tym kontekście równie istotne jest to, że cały sektor transportowy przeżywa obecnie kryzys, co przekłada się na znacznie mniejsze zakupy pojazdów. Jeśli do tego dodamy konieczność przechodzenia na zeroemisyjne floty w najbliższych latach, to jawi nam się niezbyt optymistyczny obraz – podkreślił prezes PZPM Jakub Faryś.
Zgodnie z wyliczeniami autorów Raportu, w okresie od stycznia do września 2024 roku wyprodukowano w Polsce 437 tys. pojazdów samochodowych (spadek o 3,1% r/r).