Jak wynika z raportu opublikowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) w ubiegłym roku w Unii Europejskiej wzrosła sprzedaż całkowita nowych vanów we wszystkich paliwowych segmentach. Udział samochodów dostawczych z napędem elektrycznym i hybrydowym w rynku unijnym w roku ubiegłym wzrósł odpowiednio o 63,2% i 101,5% w porównaniu do 2020 roku. Rekordowe progresy odnotowano we Włoszech Hiszpanii, Niemczech i Francji. Diesle zyskały zaledwie 6,2 proc.
Pojazdy zasilane elektrycznie stanowiły 3,0% rejestracji vanów w całej Unii Europejskiej w zeszłym roku (w porównaniu do 2,0% w 2020 r.), podczas gdy vany hybrydowe stanowiły 1,6% (wzrost z 0,9%). Ponadto w ubiegłym roku 90,2% lekkich samochodów dostawczych zarejestrowanych w UE jeździło na oleju napędowym, podczas gdy furgonetki benzynowe stanowiły 3,8% rynku.
237% wzrost ECV we Włoszech
W ubiegłym roku sprzedaż nowych pojazdów zasilanych elektrycznie (ECV), które obejmują zarówno elektryczne furgonetki z zasilaniem akumulatorowym, jak i hybrydy typu plug-in, wzrosła o 63,2% w całej Unii Europejskiej. Ogółem odnotowano 46 853 sprzedanych tego typu samochodów dostawczych. Ten silny dwucyfrowy wzrost spowodował progresję udziału w rynku z 2,0% w 2020 r. do 3,0% w 2021 r. Sprzedaż ECV wzrosła o 237,8% we Włoszech, 55,5% w Hiszpanii, 44,9% w Niemczech i 39,8% we Francji.
Hybrydy ponad 100% w górę
Patrząc na dane za cały rok 2021, sprzedaż hybrydowych samochodów dostawczych z napędem elektrycznym (HEV) wzrosła o 101,5% do 25 496 sztuk, a udział w rynku hybrydowych lekkich samochodów dostawczych wzrósł z 0,9% w 2020 r. do 1,6% w ubiegłym roku. Wśród głównych rynków UE największy wzrost odnotowała Francja (+155,2%), a następnie Włochy (+129,2%), Niemcy (+67,6%) i Hiszpania (+12,7%).
Rejestracje samochodów dostawczych napędzanych paliwami alternatywnymi (alternative fuels2), takich jak m. in.: biogaz itd. wzrosły w 2021 r. o 10,2%, osiągając 21 340 sztuk sprzedanych w całej UE. Spośród czterech dużych rynków tylko Niemcy odnotowały spadek (-3,2%). Ogólnie udział pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi w nowej sprzedaży pozostał stabilny i stanowił 1,4% rynku europejskiego (w porównaniu do 1,3% w 2020 roku).
Diesel ze spadkiem udziału w rynku
W 2021 r. popyt na samochody dostawcze z silnikiem diesla wzrósł o 6,2% do 1 408 376 sztuk. Pomimo tego wzrostu sprzedaży udział oleju napędowego w rynku spadł z 92,4% w 2020 r. do 90,2% w 2021 r. w całym regionie. Cztery główne rynki UE odnotowały zmienne wyniki. Włochy zaliczyły najwyższy procentowy wzrost (+8,6%), a następnie Francja (+4,0%). Z kolei Hiszpania i Niemcy odnotowały spadek popytu na olej napędowy (odpowiednio -4,7% i -3,6%).
Liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych benzynowych wzrosła w ubiegłym roku do 58 757 sztuk, o 20,5% więcej niż w 2020 roku. W efekcie udział benzyny wzrósł z 3,4% do 3,8% sprzedaży w UE. Wśród głównych rynków Francja (+43,2%) i Niemcy (+25,7%) odnotowały dwucyfrowe wzrosty, podczas gdy Hiszpania odnotowała spadek (-24,1%).
Vany coraz ważniejsze
Zdaniem analityków ACEA coraz częściej Europejczycy zaczynają korzystać z carsharingu, carpoolingu i innych usług na żądanie, zamiast własnego prywatnego samochodu lub po prostu jako jego uzupełnienie.
– Jeśli chodzi o przewożenie grup lub dużych rodzin, ważnym typem pojazdu są lekkie samochody dostawcze – potocznie zwane „vanami”. Na przykład minibusy są najskuteczniejszym środkiem do przewożenia małych grup liczących mniej niż ośmiu pasażerów. Dlatego często są używane jako autobusy szkolne lub do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej – tłumaczy Eric-Mark Huitema dyrektor zarządzający ACEA.
Dostawczaki kluczem dla sektora MŚP
Samochody dostawcze rzeczywiście umożliwiają szeroki zakres działań o dużej wartości dodanej dla społeczeństwa, takich jak operacje policyjne i ratownicze, karetki pogotowia, prace budowlane i naprawcze, warsztaty mobilne oraz usługi pocztowe i kurierskie. Co jednak kluczowe, samochody dostawcze są wykorzystywane głównie przez MŚP jako narzędzia biznesowe, napędzając w ten sposób europejską gospodarkę i pomagając firmom prosperować.
Umożliwiając dostawę „ostatniej mili” na obszarach miejskich, samochody dostawcze są kluczowymi graczami w łańcuchu logistycznym. Dzięki nim firmy mogą dostarczać towary pod same drzwi swoich klientów.
Źródło: na podstawie ACEA