Pierwsze miesiące pracy elektrycznego ciągnika Volvo FM do obsługi fabryki IKEA w Zbąszynku udowodniły, że zeroemisyjny transport stanowi realną alternatywę dla konwencjonalnych pojazdów i nie wpływa negatywnie na ciągłość dostaw. Biorąc pod uwagę redukcję emisji CO2, a także komfort pracy kierowców, IKEA Industry i Grupa Raben podjęły decyzję o zwiększeniu floty ciągników elektrycznych o dwa koleje egzemplarze.
12 kursów na dobę
W 2022 r. IKEA Industry Zbąszynek rozpoczęła pilotażowy projekt w zakresie wewnętrznej obsługi zeroemisyjnego transportu towarów pomiędzy swoimi zakładami produkcyjnymi. Obecnie elektryczne ciężarówki realizują 12 kursów na dobę przez 6 dni w tygodniu pomiędzy fabrykami w Zbąszynku i Babimoście, które dzieli dystans 12 km.
Ciężarówki są ładowane za pomocą energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł. IKEA Industry zainwestowała w pięć własnych stacji ładowania: dwie o mocy 150 kW zlokalizowane w zakładach w Zbąszynku i Babimoście i kolejne trzy o mocy 43 kW na terenie parkingu buforowego. Na potrzeby ich obsługi zainstalowano także transformator. Cały proces przygotowania infrastruktury ładowania trwał ok. 12 miesięcy. Obecnie IKEA Industry przygotowuje się do uruchomienia dwóch kolejnych punktów ładowania na terenie zakładu w Zbąszynku, które zaczną funkcjonować we wrześniu br.
Wspólna dekarbonizacja
– Zielone rozwiązania są koniecznością dla zrównoważonego rozwoju. Elektryfikacja transportu pomiędzy naszymi fabrykami wciąż jest testowana, ale podejmujemy próby i stopniowo zwiększamy skalę, sprawdzając jakie to przynosi wyniki. Współpraca jest kluczowa, ponieważ na rzecz dekarbonizacji branży możemy działać tylko wspólnymi siłami – powiedziała Małgorzata Dobies-Turulska, Dyrektorka Zarządzająca IKEA Industry Zbąszynek.
Ciągniki pracują z naczepami o ładowności dwudziestu czterech ton realizując do trzydziestu sześciu dostaw dziennie w systemie trzyzmianowym. Raben Transport zatrudnia dwunastu kierowców dedykowanych dla tego projektu i zarządza operacjami transportowymi.
– Wdrożenie trzech aut elektrycznych we flocie własnej Raben Transport to krok w kierunku ograniczenia emisji CO2 w transporcie ciężkim, zgodnie z przyjętymi przez nas celami Science Based Targets (SBTi). Jest to również możliwość praktycznej oceny rozwiązania z perspektywą wdrażania ciągników elektrycznych u innych klientów Grupy Raben – dodała Joanna Górna, Key Account Manager Raben Transport.
Ekologiczna transformacja firm
– Dostawa kolejnych ciągników siodłowych elektrycznych Volvo FM do IKEA Industry i Grupy Raben to znaczący krok w realizacji strategii zeroemisyjnego transportu przez Volvo Trucks. W tym momencie przestajemy patrzeć na elektryczne samochody ciężarowe jako jednostkową sztukę, a zaczynamy mówić o sukcesywnym zwiększaniu udziału floty elektrycznych Volvo FM w ramach jednego odbiorcy. Cieszymy się, że, na polskim rynku są firmy, które odważnie i świadomie decydują się na inwestycje w ekologiczną transformację transportu drogowego – podsumował Marek Gawroński, E-Mobility & Sustainability Director, Volvo Trucks Polska.
Do obsługi wewnętrznych przepływów transportowych w dwóch fabrykach w Zbąszynku, w Polsce, będą wykorzystywane elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM Electric. Ciągniki wraz z 6 bateriami o pojemności 540 kWh gwarantują zasięg do 300km. W pełni elektryczny ciągnik Volvo FM 4×2, wyposażony w 3 silniki elektryczne.
Szersze informacje na temat wyników pracy Volvo FM Electric do fabryki IKEA w Zbąszynku zostaną przedstawione podczas Kongresu Nowej Mobilności organizowanego przez PSPA w Łodzi w dniach 26-28 września 2023.
Sześć elektryków w seryjnej produkcji
Volvo Trucks rozpoczęło seryjną produkcję elektrycznych samochodów ciężarowych w 2019 roku. Dziś firma ma sześć modeli elektrycznych pojazdów w produkcji seryjnej na całym świecie. Celem jest, aby do 2030 roku połowa jej całkowitej sprzedaży samochodów ciężarowych Volvo była elektryczna.