4,77 m długości, 2,89 m rozstawu osi – oto rozmiary nowego Audi Q6 e-tron, czyli pierwszego samochodu marki zbudowanego na nowej „elektrycznej” platformie koncernu Volkswagena, czyli PPE (Premium Platform Electric). Jest wyjściowo tylnonapędowa, co stanowi pewną rewolucję dla marki z Ingolstadt, kojarzoną raczej z autami przednio- i czteronapędowymi. W przypadku Q6 mówimy jednak o napędzie na cztery koła. Technologicznym „krewniakiem” tego modelu jest pokazane już, nowe Porsche Macan Electric.
Akumulator Audi Q6 e-tron ma 100 kWh pojemności (94,9 kWh pojemności użytecznej). Do gamy dołączy też później wersja z baterią 87 kWh (użyteczne 83 kWh). Maksymalny zasięg WLTP to 625 km w cyklu mieszanym w wersji Q6. Mocniejsze SQ6 przejedzie 598 km.
Auto może ładować się z mocą do 270 kW, co oznacza uzupełnianie energii od 10 do 80 procent w 21 minut. Q6 e-tron korzysta z architektury 800V.
Jeśli chodzi o moc, „zwykła” odmiana osiąga 387 KM, a SQ6 – 516 KM. Ta pierwsza osiąga 100 km/h w 5,9 s, a druga – w 4,3 s.
Q6 e-tron prezentuje nowy styl designu marki, z wąskimi, „dwupiętrowymi” reflektorami z przodu i sześciokątną osłoną chłodnicy Singleframe. Auto wyróżnia się lampami LED z wyborem sygnatury świetlnej (z przodu i z tyłu). Tylne światła OLED mogą np. wyświetlać diodowe komunikaty dla kierowców, którzy podjeżdżają zbyt blisko zderzaka albo ostrzeżenie w postaci symboli trójkątów, jeśli z przodu tworzy się korek.
We wnętrzu auto może mieć nawet trzy ekrany (jeden za kierownicą, drugi „główny” na środku, trzeci przed pasażerem). Q6 ma funkcję pobierania aktualizacji z chmury, a niektóre opcje można dokupić czasowo, na przykład na miesiąc, z poziomu systemu multimedialnego. Nie zabrakło układu obsługi głosowej, który ma radzić sobie z naturalną mową. W Q6 e-tron mamy także do czynienia z nową platformą elektroniczną E3 1.2, obsługującą m.in. układ chłodzenia akumulatora czy systemy wspomagające.
Podczas jazdy wygodę poprawi zawieszenie pneumatyczne. Auto ma charakteryzować się również dopracowanym i skutecznym układem rekuperacji.
Ile kosztuje nowy SUV Audi? Cen w Polsce jeszcze nie podano. Poznamy je w drugim kwartale roku, a do salonów model trafi w wakacje. W Niemczech Q6 wyceniono na 74 700 euro (333 000 zł).
Konkurentami nowego modelu mają być Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, BMW iX, Mercedes EQE SUV, a także Porsche Macan EV. Może się jednak okazać, że Q6 e-tron pokona także… Audi Q8 e-tron. Mówimy tu co prawda o nieco większym i pozycjonowanym wyżej, ale starszym konstrukcyjnie i mniej zaawansowanym technologicznie samochodzie. Na Q8 e-tron Audi oferuje obecnie bardzo atrakcyjne rabaty, sięgające 24 procent. Najtańsze Q8 e-tron oferowane na dealerskich stockach wyceniono na ok. 325 tysięcy złotych (cennikowo kosztują ok. 100 tysięcy złotych więcej). Obecnie elektryczne Q8 jest więc wyjątkowo mocną ofertą na rynku. Q6 e-tron może jednak kosztować podobnie, co Q8 po rabatach. Niewykluczone, że klienci będą woleli kupić samochód mocniejszy (bazowe Q8 e-tron ma 340 KM), szybciej ładujący się i o większych zasięgach, a także z nowszą technologią we wnętrzu.
MA