241 073 zł – od takiej kwoty aktualnie startuje cennik modelu Audi Q4 e-tron z „klasycznym” nadwoziem. Za tyle można wejść w posiadanie modelu oznaczonego jako 45 e-tron z dofinansowaniem „Mój elektryk”. Cenę ustalono tak, by Q4 mieściło się w limicie do dofinansowania od NFOŚiGW dla klientów odliczających 50% VAT-u. Takie Audi ma 286 KM i 545 Nm. Pojemność akumulatora brutto wynosi 82 kWh, a netto – 77 kWh. Setka pojawia się na liczniku Q4 w 6,7 s od startu.
Czy da się taniej?
Swego czasu Audi oferowało spore rabaty na ten model. Obecnie spaść może również cena cennikowa – ale w zamian trzeba będzie pogodzić się z gorszymi parametrami auta. W gamie ponownie pojawi się bowiem słabsza wersja. Trafiła już do cenników w Niemczech, więc jej pojawienie się w Polsce to zapewne kwestia czasu.
Q4 35 e-tron, bo tak nazwano tę odmianę, rozwija 170 KM. Ma napęd na tył, a pojemność akumulatora wynosi tu 55 kWh. Zasięg w cyklu WLTP wynosi więc 355 km dla odmiany z klasycznym nadwoziem i 365 dla wariantu Sportback, bo i taki jest w ofercie. Dla porównania, 286-konna odmiana przejedzie odpowiednio 545 i 547 km.
Jeśli chodzi o osiągi – setką można w bazowej wersji jechać w 9 sekund od startu, a prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Mocniejszy wariant może jechać o 20 km/h szybciej.
Cena w Niemczech: od 45 600 euro
W przeliczeniu na złotówki to 195 606 zł. Polska cena może się delikatnie różnić ze względu na inny system podatkowy – najważniejsze jednak, że Q4 35 e-tron jest aż o 7500 euro (32 179 zł) tańsze od wersji 45 e-tron. Gdyby zachować proporcję, na rynku polskim 170-konna odmiana mogłaby kosztować ok. 210 000 zł. Odmiana Sportback kosztuje o 2000 euro więcej – jej cennik startuje w Niemczech od 47 600 euro, czyli od równowartości 204 182 zł. W Polsce Q4 e-tron Sportback obecnie jest wyceniony co najmniej na 241 393 zł za wersję „dopłatową”.
Warto dodać, że wspomniane, niemieckie ceny dotyczą wersji Base. Ma ona nielakierowane niektóre plastiki nadwozia, 19-calowe koła stalowe z kołpakami, 10,25-calowy zestaw wskaźników i materiałowe siedzenia.
Z kim może konkurować Q4 35 e-tron?
Jeśli cena Audi w Polsce rzeczywiście startowałaby od okolic 200 000 zł, pozwoliłoby to Q4 nawiązać zaciętą walkę z wieloma konkurentami spoza segmentu premium. Skoda Enyaq, VW ID.4 – to modele spokrewnione technicznie. Nissan Ariya, Tesla Model Y (!), Ford Mustang Mach-E, Kia EV6 – to kolejni rywale. Q4 wchodzi im w rynkową drogę i teraz, ale obecność tańszej wersji zwiększy potencjalną grupę klientów. Znaczek marki premium kusi klientów i często w sytuacji, w której mają do wyboru auto z takiego segmentu lub marki popularnej, wybiorą pierwsze rozwiązanie – nawet kosztem gorszego wyposażenia czy osiągów.
Czekamy na polski debiut Q4 35 e-tron i na ogłoszenie cen. W popularnym segmencie zrobi się jeszcze bardziej interesująco.
MA