Jak powiedział dr hab. Emil Ślązak, prof. SGH, p.o. prezesa BOŚ – „Mój elektryk” skutecznie zwiększa liczbę samochodów elektrycznych na polskich drogach. Decyzja Zarządu Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o zwiększeniu o 150 mln zł całkowitej puli środków do wykorzystania w ścieżce leasingowej to dobra wiadomość głównie przedsiębiorców – którzy myślą o leasingu samochodu elektrycznego, a jeszcze nie złożyli odpowiedniego wniosku.
Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW
– Z perspektywy czasu możemy potwierdzić, że program cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród osób fizycznych, jak i pozostałych jego beneficjentów. Dopłaty w ramach programu realnie przyczyniają się do wyboru aut elektrycznych a tym samym sprawiają, że na ulicach naszych miast jest coraz więcej aut zeroemisyjnych, jest także ciszej i czyściej. Od początku tego roku do BOŚ trafiło 1 tys. 130 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 36,5 mln zł., a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zatwierdził dofinansowanie dla 1 tys. 105 wniosków na sumę prawie 35 mln zł – powiedział Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW.
Dwie ścieżki dopłat do samochodów elektrycznych
Program „Mój elektryk”, zakłada dwie ścieżki – dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona od listopada 2021 r. przez Bank Ochrony Środowiska.
Od 20 do 400 milionów
Przy uruchamianiu ścieżki leasingowej programu BOŚ początkowo miał do dyspozycji 20 mln zł. Następnie, w marcu 2022 r., NFOŚiGW zdecydował o zwiększeniu tej puli do 100 mln zł. Utrzymująca się duża popularność programu skłoniła Fundusz do sukcesywnego zwiększania jego budżetu – do 200 mln zł w sierpniu 2022 r. oraz do 250 mln zł w styczniu br. W związku z ostatnią decyzją – łączna pula środków przeznaczonych na dopłaty wzrosła do 400 mln zł.
Budżet programu „Mój Elektryk” ustalono do kwoty 500 mln zł dla bezzwrotnych form dofinansowania, z czego co najmniej 50 % przekazane zostanie w ramach udostępnienia środków do banków.
Okres wdrażania programu zaplanowano na lata 2021 – 2026, w tym okres zawierania umów do końca grudnia 2025 i okres wydatkowania środków do końca czerwca 2026 r.
Elektryczne samochody osobowe w przewadze
Od początku realizacji programu do BOŚ wpłynęło już 7900 wniosków o dotacje o łącznej wartości przekraczającej 262 mln zł. NFOŚiGW zaakceptował dotychczas ponad 7,3 tys. wniosków na sumaryczną kwotę ponad 244 mln zł, z czego ponad 5500 szt. (146 mln zł) dotyczyło elektrycznych samochodów osobowych, a około 1700 szt. (98 mln zł) elektrycznych pojazdów dostawczych.
Z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA wynika, że na koniec kwietnia 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 40 926 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące b.r. ich liczba zwiększyła się o 7 201 sztuk, tj. o 71% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.
Majowe zmiany w programie
Warto pamiętać, że w maju bieżącego roku Fundusz wprowadził zmiany w programie „Mój elektryk”, które polegają na uproszczeniu procesu oceny wniosków o dofinansowanie, wydłużeniu do dnia 30 czerwca 2023 r. okresu przejściowego obowiązywania definicji nowego pojazdu. Jest nim (kategorie M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e) fabrycznie nowy samochód elektryczny, który nie był przed zakupem zarejestrowany lub pojazd zakupiony i zarejestrowany przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km. Wnioskodawcy składający wnioski od lipca 2023 r. będą mogli ubiegać się wyłącznie o dofinansowanie zakupu pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e fabrycznie nowych, które nie były przed zakupem zarejestrowane (z wyłączeniem leasingu) z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km.
Lista firm z którymi BOŚ realizując program „Mój elektryk” nawiązał współpracę:*
1. Arval Service Lease Polska Sp. z o.o. https://www.arval.pl/program-dotacji-moj-elektryk
2. LeasePlan Fleet Management (Polska) Sp. z o.o. https://www.leaseplan.com/pl-pl/
3. Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o. https://emobility.vwfs.pl/
4. PSA Finance Polska Sp. z o.o. https://www.e-psafinance.pl/moj-elektryk.html
5. PKO Leasing S.A. https://www.pkoleasing.pl/leasing/leasing-samochodow-elektrycznych/
6. Prime Car Managment S.A. https://masterlease.pl/samochody-elektryczne/
7. Man Financial Services Poland Sp z o.o. https://manfs.pl/
8. BNP Paribas Leasing Services Sp. z o.o. https://leasingsolutions.bnpparibas.pl/nasze-rynki/transport-2-2
9. Santander Consumer Multirent Sp. z o.o.https://www.scmultirent.pl/
10. Santander Leasing S.A.https://www.santander.pl/santander-leasing /
11. mLeasing Sp. z o.o. https://mleasing.pl/elektromobilnosc/
12. Leasys Polska Sp. z o.o. https://www.leasys.com/pl
13. MHC Mobility Sp. z o.o. https://mhcmobility.pl/elektromobilnosc-samochody-elektryczne-dla-Twojej-firmy
14. BMW Financial Services Polska Sp. z o.o. https://www.bmw.pl/pl/topics/fascination-bmw/electromobility2020/doplata-do-elektrycznych-modeli-bmw.html
15. RCI Leasing Polska Sp. z o.o.
16. ING Lease (Polska) Sp. z o.o. www.inglease.pl/moj-elektryk
17. Mercedes-Benz Leasing Polska Sp. z o.o. www.mercedes-benz.pl/moj-elektryk (samochody osobowe) oraz www.mercedes-benz.pl/moj-elektryk-vans (samochody dostawcze)
18. PEKAO LEASING Sp. z o.o.
19. Carefleet S.A. (Grupa EFL. S.A.) https://carefleet.pl/pl/moj-elektryk/o-programie/
20. MILLENNIUM Leasing Sp. z o.o.
21. Toyota Leasing Polska Sp. z o. o.
22. Idea Getin Leasing SA Automotive S.K.A. https://www.doplatymojelektryk.pl/
23. Alphabet Polska Fleet Managmenet Spółka z o.o.
24. VFS Usługi Finansowe Polska Sp. z o. o.
25. Athlon Car Lease Polska Sp. z o.o.
26. NIVETTE FLEET MANAGEMENT Sp. z o.o.
27. IMPULS – LEASING Polska Spółka z o.o. https://impuls-leasing.pl/moj-elektryk/
* stan na 25 maja 2023 r.