27 września rozpoczął się drugi dzień Kongresu Nowej Mobilności 2023 – największej konferencji sektora zrównoważonego transportu w regionie CEE. Podczas KNM ponad 2,5 tys. przedstawicieli branży e-mobility, w tym 300 prelegentów z całego świata, omawia kluczowe trendy i wyzwania sektora zeroemisyjnego transportu. Program Kongresu obejmuje 100 warsztatów i wystąpień merytorycznych, z których prawie 40 zaplanowano na drugi dzień wydarzenia.
Jeden z punktów programu stanowi panel „Electric Special Vehicles”, podczas którego odbędzie się premiera raportu PSPA i Business Finland poświęconego zeroemisyjnym pojazdom specjalnym (w tym maszynom rolnym, budowlanym, górniczym, przeładunkowym oraz wszystkim innym pojazdom pozadrogowym).
– Bardzo wiele miejsca na KNM 2023 poświęcimy kluczowemu obszarowi dla rozwoju zarówno elektromobilności, jak i polskiej gospodarki, czyli sektorowi bateryjnemu. Zgodnie z analizą BNEF, w 2022 r. Europa odpowiadała za 14% produkcji akumulatorów litowo-jonowych na świecie. Rynkowe analizy wskazują, że już w 2027 r., 6 z 10 największych na świecie rynków produkujących baterie będzie pochodziło ze Starego Kontynentu. Wraz z bardzo dynamicznym wzrostem rejestracji pojazdów elektrycznych, europejskie firmy będą musiały zdecydowanie wzmocnić swoją pozycję w łańcuchu dostaw sektora bateryjnego. O tym, jakie działania są niezbędne by osiągnąć ten cel, podczas zorganizowanego na KNM 2023 panelu „European Battery Market” opowiedzą m.in. Waldemar Buda, Minister rozwoju i technologii, Bartłomiej Kras, CEO, Impact Clean Power Technology, Paweł Kurtasz, Prezes Zarządu PAIH oraz Diego Pavia CEO, EIT InnoEnergy – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.
Jednym z tematów przewodnich KNM 2023 jest również infrastruktura ładowania. W sesji „How to Charge in a Smart Way?”, zorganizowanej pod patronatem Agora Transport Transformation, czołowi interesariusze sektora infrastruktury ładowania omówią regulacyjne, rynkowe i technologiczne szanse i wyzwania związane z rozwojem technologii smart charging w Polsce i w regionie CEE.
– Korzyści wynikające z zastosowania tego rozwiązania obejmują m.in. możliwość zdalnego nadzoru i zarządzania procesem ładowania, optymalny rozdział mocy pomiędzy równolegle ładowanymi samochodami elektrycznymi, ułatwione rozliczanie płatności za usługi ładowania, mniejsze obciążenie systemu elektroenergetycznego oraz podwyższony poziom bezpieczeństwa. W sesji wezmą udział m.in. przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska, ChargeIn, CHAdeMO Association Europe, E.ON Drive Infrastrucutre (EDRI Poland), GreenWay Polska, ZPUE oraz Ekoenergetyka-Polska – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager w PSPA.
Z kolei uczestnicy sesji “It’s Time for a National Cycling Strategy” pod patronatem Unii Metropolii Polskich, omówią kwestie wpływu polityki rowerowej na różne aspekty życia społecznego, gospodarczego czy zdrowotnego. Przedmiotem dyskusji będzie polityka rowerowa w Polsce, efektywna integracja rowerów z publicznym transportem zbiorowym oraz główne wyzwania w zakresie bezpieczeństwa rowerzystów. Prelegenci przedyskutują korzyści zdrowotne i ekologiczne związane z większym wykorzystaniem rowerów jako środka transportu, jak również potencjalne korzyści ekonomiczne związane z prowadzeniem zrównoważonej polityki rowerowej. Podczas okrągłego stołu zostaną również zaprezentowane doświadczenia krajów, które z powodzeniem wprowadziły narodowe strategie rowerowe. Eksperci omówią również temat zaangażowania społeczności w planowanie i rozwój infrastruktury rowerowej oraz zmian w prawie, które są potrzebne, aby efektywnie promować rower jako środek transportu. Uczestnikami sesji będą m.in. przedstawiciele miast (w tym GZM, Unii Metropolii Polskich, Gdańska, Gdyni oraz Łodzi), a także organizacji trzeciego sektora promujących transport rowerowy.
– Podczas drugiego dnia KNM 2023, w gronie interesariuszy, ekspertów, a także praktyków rynku będziemy również dyskutować o kolejnych etapach procesu elektryfikacji firmowych flot (podczas sesji „The Economics of Fleet Electrfication: Step by Step Guide” organizowanej wspólnie z Volkswagen Financial Services), rozwoju zrównoważonych miast przyszłości, roli elektromobilności w ESG, kluczowych obszarach przemysłu e-mobility w Polsce, optymalizacji programów subsydiów ze środków publicznych, bezpieczeństwie pożarowym EV, czy też wyzwaniach sektora elektroenergetycznego w kontekście AFIR. Podsumowując – wszyscy uczestnicy KNM 2023 znajdą w programie wydarzenia coś dla siebie – mówi Aleksander Rajch, dyrektor ds. spraw zewnętrznych PSPA.
Więcej informacji na temat programu KNM 2023 dostępne jest na stronie: kongresnowejmobilnosci.pl