Rekordowy poziom produkcji samochodów elektrycznych
W listopadzie 2024 niemiecka produkcja samochodów wyniosła 404 800 sztuk, co oznacza wzrost o 1% w porównaniu do listopada 2023 roku. Dane za pierwsze jedenaście miesięcy roku również wskazują na 1-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając niemal 3,9 miliona aut. W porównaniu do poziomu sprzed pandemii (2019 rok), produkcja w 2024 roku jest jednak nadal o 12% niższa.
Szczegółowe dane z października wskazują na rekordowy miesiąc w produkcji aut elektrycznych. W Niemczech wyprodukowano wówczas 143 200 samochodów elektrycznych – o 38% więcej niż rok wcześniej. W tym 109 400 pojazdów z napędem w pełni elektrycznym (BEV), co oznacza wzrost o 54% oraz 33 800 hybryd plug-in (PHEV) – skok o 4%. Zatem łączny udział samochodów elektrycznych w październikowej produkcji wyniósł 38% – najwyższy w historii. Od stycznia do listopada 2024 roku produkcja aut elektrycznych wzrosła o 5%, osiągając 1,1 miliona sztuk.
Eksport i rejestracje
Eksport nowych samochodów z Niemiec w listopadzie wyniósł 300 900 sztuk, co stanowi wzrost o 2% rok do roku. Od początku roku eksport podskoczył o 3%, osiągając 2,98 miliona pojazdów. Wciąż jednak pozostaje 9% poniżej poziomu sprzed kryzysu z 2019 roku.
Liczba nowych, krajowych zamówień wzrosła w listopadzie o 4% rok do roku, a w okresie styczeń –listopad wzrost ten wyniósł 10%. Z kolei zamówienia zagraniczne w listopadzie były o 5% niższe niż rok wcześniej, ale w skali całego roku odnotowano 1-procentową zwyżkę.
Rejestracje nowych samochodów osobowych na niemieckim rynku utrzymały się w listopadzie na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego – 244 500 sztuk. Od początku roku zarejestrowano sumarycznie 2,6 miliona pojazdów, co oznacza brak zmian w porównaniu z rokiem 2023. Niemiecki rynek samochodowy wciąż jednak pozostaje o 22% poniżej poziomu sprzed pandemii – zwraca uwagę VDA.
Spadek sprzedaży BEV i wzrost popularności PHEV
Liczba rejestracji pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) w listopadzie spadła o 22% w porównaniu do listopada 2023, osiągając 35 170 sztuk. Natomiast hybrydy plug-in (PHEV) odnotowały wzrost o 14%, z wynikiem 20 600 sztuk. Łącznie rynek aut elektrycznych w Niemczech zmniejszył się w listopadzie o 12%, osiągając 55 790 pojazdów. W skali roku, od stycznia do listopada, sprzedaż BEV spadła o 26%, natomiast PHEV wzrosła o 9%. Ostatecznie cały segment pojazdów elektrycznych zmniejszył się o 17%, osiągając około 520 000 sztuk.
Potwierdzone prognozy na 2024 rok
Pomimo wyzwań, VDA potwierdziło prognozę dla niemieckiego rynku samochodowego na 2024 rok. Oczekuje się, że liczba rejestracji nowych samochodów wyniesie 2,8 miliona. Wyraźnie widać jednak, że branża motoryzacyjna wciąż zmaga się z długofalowymi skutkami kryzysów gospodarczych i zmianami technologicznymi na rynku, a także rosnącą konkurencją z Azji.
OW